TEST Fiat Doblo WorkUp 2,0 MJ (99 kW) - Valník šikula
Fiat to s profesionály umí, nabízí jim totiž celou paletu užitkových automobilů. Ducato, Fiorino, Scudo a Doblo tvoří opravdu silný kvartet.
Neodolali jsme a vyzkoušeli trochu okrajovou, zato velmi praktickou verzi WorkUp, kterou na stránkách Fiatu naleznete poněkud skrytou pod Doblem Van. Ano, Doblo je nabízeno nejen jako osobní Combi, ale také jako dodávka, samotný podvozek a speciální bonus: jako valníček. Pokrývá tak snad všechny možné tužby živnostníků.
Plocha pro tři
Valník nabízí s ložnou plochou o rozměru 2300 x 1818 milimetrů, na kterou se pohodlně vejdou tři europalety nebo až 33 klasických přepravek na ovoce. Určitě bychom vymysleli řadu dalších možných náplní korby, myslím však, že bude stačit suché číslo: ložná plocha má obsah 4,2 metru čtverečního. Všechny tři hliníkové stěny lze (na sobě nezávisle) velice jednoduše a lehce sklopit, přičemž nechybí ani praktické skládací stupačky pro lepší vyhoupnutí se na korbu. Nákladová hrana je v nezatíženém stavu 89 centimetrů nad zemí.
Za kabinou je umístěna masivní, 1,5 metru vysoká ocelová zástěna s oky pro bezpečné uchycení vyššího nákladu. Úchyty jsou přirozeně i na okrajích ložné plochy. Zajímavostí je vnější uzamykatelný (za příplatek), zezadu přístupný prostor pro tyčovité předměty do délky dvou metrů uprostřed pod korbou.
Užitečná hmotnost Dobla WorkUp je rovná tuna včetně řidiče, což samozřejmě poněkud limituje možné využití malého valníčku. Pro běžné využití však, troufám si říci, docela dobře stačí.
Velkým plusem je nezávisle zavěšená zadní náprava. Má u užitkového valníčku smysl? Rozhodně ano! Auto je krásně stabilní nejen v nenaloženém stavu, ale vlastně pořád. Neskáče, neotřásá se a ani ve vysokých rychlostech záď neputuje po dálnici zleva doprava.
Nosnost tzv. Bi-linku (jak se této zadní nápravě říká) je hodně slušných 1450 kg. Pro menší užitečné zatížení slouží jednodušší a levnější verze zadní nápravy nazvaná Standard. Ta nemá diagonální výztuhy a používá se zejména u kratších verzí. V osobním Combi najdeme složitější verzi speciálně naladěnou pro přepravu osob.
Užitkáč? Chováním tedy ne!
Otevřete velké dveře a posadíte se na sedadlo řidiče. Vida, sedák není moc vysoko a tak si uvnitř nepřipadáte nijak užitkově, cítíte se jako v běžném MPV. Kabina jasně odkazuje na osobní verzi, protože ve výbavě jsme měli například výškově i podélně stavitelný volant nebo tempomat.
Ten je na delších cestách výborným pomocníkem živnostníka. Stačí jen nastavit správnou rychlost, zařadit šestku a pohodlně se uvelebit ve velkém sedadle s loketní opěrkou. Tady bych měl jednu výtku, levý loket tlačil tvrdý plast. A vlastně ještě jednu: nebylo kam si položit velkou lahev s pitím, pokud jste ji nechtěli poslepu hledat v přihrádce nad hlavou.
Jistě, základní holé provedení tak přívětivé není, ale ceny příplatkové výbavy i její rozsah jsou na užitkové auto velmi dobré.
Dvoulitrový turbodiesel s tunu a půl těžkým valníčkem dokáže sympaticky zacvičit, za což může i dobře odstupňovaná šestistupňová převodovka. S tou se dobře spolupracuje, páka nedrhne a dráhy jsou na užitkové auto decentní. Rozdíl oproti osobním MPV je v utlumení motoru. Dvoulitr totiž kolem dvou tisíc otáček poměrně hodně duní a vyšší míra utlumení a tedy i akustické pohody na palubě by se hodila. Mimo tyto „hlučné“ otáčky je však poměrně klid.
Motor dobře táhne od 1.500 otáček, kde nabízí nejvyšší dostupný moment 320 Nm. K otáčkám nejvyššího výkonu (99 kW při 3.500 ot.) se nemá cenu příliš přibližovat, síla motoru se za třemi tisíci mění spíše ve zvuk. To trochu komplikuje předjíždění, vadnutí agregátu musíte vyřešit včasným přeřazením.
Naměřená dálniční spotřeba je docela příznivá. Při stovce jsem na otáčkoměru odečetl rovné dva tisíce a palubní počítač ukázal hodnotu 6,5 l/100 km. Zrychlení na reálnou dálniční stotřicítku znamená růst otáček o 600 min-1 a spotřeby na 7,8 litru.
Udržování stotřicítky není ani s lehčím nákladem problém, byť v této rychlosti už se necítíte příliš jistě kvůli řízení, ze kterého se rychle vytrácí přesnost.
Po městě se spotřebu v přijatelných mezích snažil držet start-stop systém, výsledkem byla hodnota 8,5 litru nafty. Nutno poznamenat, že častý neduh těchto systémů, tedy ne úplně stoprocentní funkčnost, se objevil i zde. Jednou prostě elektronika zapomněla či spíše nestihla motor nastartovat.
Závěr
Valníček umí udělat mnoho užitečné práce, v českých podmínkách si však musíte dát pozor na náklad, který necháte na korbě. Při cestě na smetiště se asi bát nemusíte, ale s nákladem ovoce bych delší parkování bez dozoru nedoporučoval.
Autu by se docela hodily parkovací senzory, i přes dobrý výhled přes mřížovanou část přepážky není přesné zacouvání mezi ostatní vozy lehké a bude nějakou chvíli trvat, než se vám dostane do krve.
Líbí se mi komfort jízdy i výkonný motor, byť pro běžné použití by asi nebylo od věci ušetřit zhruba 35 tisíc a nepohrdnout slabším MultiJetem 1,6 o výkonu 75 kW.
Plusy
- Výkonný motor
- Jízdní vlastnosti
- Užitná hmotnost
- Komfort ovládání i jízdy
Minusy
- Odhlučnění interiéru
- Jen plastové výplně dveří
- Ovládání rádia
- Pouze dvoumístná kabina