Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Ducato 9Speed v dlouhodobém testu (7. díl): Borec na konec

Ladislav Černý
Diskuze (6)

Po ujetí 8400 km jsme ukončili dlouhodobý test nového vydání Fiatu Ducato. Pojďte se s námi divit nad mnoha extrémy.

Fiat Professional splňoval emisní normu Euro 6 od roku 2015 bez redukce oxidů dusíku vlivem systému SCR s činidlem AdBlue. Šlo o ojedinělou firmu v segmentu lehkých užitkových vozidel a poznáte to podle pozice koncovky výfuku na levém boku furgonu.

Před zavedením filtru pevných částic končíval výfuk těsně za bočními dveřmi, po zavedení filtru pevných částic byl prodloužen až do poloviny délky bočních posuvných dveří. To platilo i v rámci Euro 6, jak zmiňujeme o několik řádků dříve. Do modelu Ducato se systém SCR dostal až s tímto novým vydáním, a změnu nenajdeme jen v posunu koncovky výfuku až za zadní hranici bočních posuvných dveří. Zásadní změna nastala v efektivitě motoru. Zatímco se Fiat Professional oprávněně vymezil vůči konkurenci v rámci Euro 6 jednodušším dočišťováním výfukových plynů bez nutnosti tankovat AdBlue, musel emise dohánět masivní recirkulací výfukových plynů pro snížení teploty ve válcích a z toho plynoucí malé množství oxidů dusíku. Jenže snížená efektivita spalování nafty si vyžádala její větší množství a do povědomí se dostalo, že užitkové fiaty Euro 6 mají poněkud větší apetit (kompenzovaný absencí systému SCR, vyšším užitečným zatížením a nižší výrobní i prodejní cenou).

Bez SCR už to nejde

Zavedením dalšího zpřísnění na požadavek Euro 6 D však už ani Fiat nedokázal splnit požadavky bez vstřikování roztoku močoviny. Italský výrobce se opět nespokojil s polovičním řešením a z nouze (SCR musí být) udělal ctnost. Na základě tohoto dlouhodobého testu můžeme odhadnout, že spotřeba nafty klesla u ducata mezi předchozím a současným provedením o ca 1,5 l/100 km, takže současná verze patří spotřebou nafty na špičku v segmentu. Dokládá to rovněž velká tabulka tankování a ujetých kilometrů, ve které vychází průměrná spotřeba nafty verze L3H2 s třináctikubíkovým nákladovým prostorem, nejsilnějším motorem a klasickým planetovým měničem momentu jen 8,42 l/100 km. Už se těšíme, až si nové ducato půjčíme s přímo řazenou převodovkou, se kterou u stejné velikosti furgonu odhadujeme spotřebu lehounce nad sedmi litry nafty.

Spotřeba paliva a náklady na km (bez DPH)
Nafta (l) Nafta (Kč bez DPH) Ujeto (km) Průměrná spotřeba (l/100 km) Kč/km
35,66 822 428 8,33 1,92
42,11 929 497 8,46 1,86
47,75 1093 559 8,54 1,96
70,45 1566 844 8,35 1,86
59,27 1337 695 8,52 1,92
64,74 1493 753 8,59 1,98
73,71 1700 840 8,76 2,02
65,44 1595 765 8,55 2,08
53,90 1270 609 8,83 2,08
50,00 1318 592 8,45 2,22
47,30 1208 586 8,07 1,91
72,48 1754 914 7,93 1,92
25,44 616 318 8,09 1,93
SOUČET: 708,25 16.701 8400 8,42 1,97

Původní interiér

Se skvělým motorem o vysokém výkonu a nízké spotřebě nafty vlivem značného nárůstu teploty a účinnosti (vzniklé oxidy dusíku rozkládá močovina AdBlue) kontrastuje pojetí přístrojové desky. Před deseti lety patřila k top v kategorii díky velkému množství odkládacích prvků, ale po mohutném boomu mobilních telefonů a různých aplikací už není kam větší telefon uložit. Záplatou na tento nedostatek se stalo aktuální zavedení velkého středního displeje na přístrojové desce, který lze přes Android Auto či Apple CarPlay propojit s mobilem a nechat si jej zrcadlit na velký displej na přístrojové desce. V tomto případě jsme si mobil odkládali na poličku před spolujezdcem, protože na straně řidiče vhodné místo prostě není.

Nemůžeme přehlédnout ani držák na nápoje se dnem skloněným proti směru jízdy, aby během brzdění nápoj nevyšplouchl. V době motorů s výkonem kolem šedesáti sedmdesáti kilowatt to bylo důmyslné řešení, ale když sešlápnete akcelerátor u zkoušené nejsilnější verze Power se 130 kW a 400 N.m, tak vám voda vycákne dozadu raz dva.

LED všude

Na závěr dlouhodobého testu jsme si nechali nákladový prostor. Nové vydání ducata již má v něm výhradně světla LED. Nad zadními křídlovými dveřmi jsme měli kameru a pro snadné nakládání jsme mohli nechat vzduchové odpružení klesnout v rozsahu 70 mm. Díky přednímu pohonu se nakládací hrana nacházela extrémně nízko, takže současné ducato nabídne nejen velmi spořivý pohon, ale také excelentní schopnosti pro převoz nákladu.

Náklady na servis do 150.000 km (bez DPH)
Servisní interval  48 000 km nebo 2 roky Práce (Kč bez DPH) Olej Selenia WR Forward 0W-30 Filtry (vzduchový, palivový, olejový a pylový) Brzdová kapalina Rozvodový řemen Pohonný řemen
1. serv. prohlídka Celkem 5509 1256 2709 (6,3 l) 1380+1510+562+1140 223    
2. serv. prohlídka Celkem 9396 2293 2709 (6,3 l) 1380+1510+562+1140 223 2850  
3. serv. prohlídka Celkem 6359 1319 2709 (6,3 l) 1380+1510+562+1140 223   787
Ladislav Černý
Diskuze (6)

Doporučujeme

25. 1. 2022 11:07
Re: Ducato
2,2 Multijet má společného s Jeepem leda to, že ho používal Cherokee. Je to motor založený na Fiat Pratola Serra a vyvíjí se postupně už skoro 30 let. Čili před spojením s Chryslerem.
25. 1. 2022 10:56
Re: Spotřeba v reálu
Tak u nás jezdí skříně Mastery, L3 dCi 145 a spotřeba se drží někde mezi 10,5 až 11,6. Upozorňuji, že jezdí naložení na krev a tak tak se vlezou do 3,5 tuny. Docela bych věřil uváděným 8,5 litrům, pokud je to furgon a běžně dělnicky nebo poštovně naložený. Jinak je to řidič od řidiče. Jeden evidentně umí za 10,3 a druhý za 11,6.
25. 1. 2022 08:39
Ducato
Jako dobrý, ale skuhrat nad palubní deskou a těšit se jak tohle auto bude fungovat s manuálem v době, kdy už se půl roku nevyrábí je krapet mimo. Ducato od loňského léta má kompletně přepracovaný interiér, motory 2.2MultiJet3 které nepochází od Iveca, ale Jeepu, tak mi ten test přijde úplně mimo.
Avatar - KANKUNEN
25. 1. 2022 05:49
Re: Spotřeba v reálu
Díky, jejich spotřeba je vyhlídková jízda.
24. 1. 2022 22:35
Spotřeba v reálu
Mám ve firmě Ducato Maxi 2,3, 180 koní s 9st. automatem a reálná průměrná spotřeba naložené dodávky je 11,5 litrů. Jezdím tak 60% dálnice a 40% město.