Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Fiat Freemont 2.0 Multijet 4x4 Black Code – Od všeho trochu

Jan Mička
Diskuze (88)

Sedm míst, pohon všech kol, samočinná převodovka a takřka dokonalá americká aura – Fiat Freemont dorazil na český trh v edici Black Code.

Pokud hledáte rodinné MPV s vyšší světlou výškou, automatickou převodovkou, pohonem všech kol a dvoulitrovým turbodieselem, smrskne se husté pole použitelných modelů na pouhé dva – Volkswagen Caddy Cross, který však neseženete v sedmimístném uspořádání, a Fiat Freemont. Ten se vyrábí v Mexiku a je takřka shodný s Dodge Journey. Americká krev by mohla nejednoho zájemce o podobně střižené auto lehce znejistit, je ale třeba říci, že obavy nejsou na místě. Chce to jenom trochu zvyku…

S výbavou Black Code nic víc nepotřebujete

Novinkou Fiatu Freemont je linie Black Code, která nabídne maximální možnou výbavu za cenu 761.400 Kč. Ve standardu například dostanete litá devatenáctipalcová kola, třízónovou klimatizaci, kožené čalounění, vyhřívaná přední sedadla, bezklíčové nastupování a startování, audiosoustavu Alpine, přehrávač DVD, zadní parkovací kameru nebo navigační systém Garmin. Přidejte atraktivní kontrastní doplňky karoserie - a nic víc nepotřebujete.

Ani základní cena zkoušeného exempláře s motorem 2.0 Multijet (125 kW) nevypadá vůbec zle. Za skutečně robustní rodinný vůz se zvýšenou stavbou, automatickou převodovkou a pohonem všech kol zaplatíte 841.400 Kč. Připlácet nemusíte ani za metalízu, nicméně vhod by přišly xenonové světlomety a přední parkovací čidla. Tyto položky v ceníku chybějí, přičemž standardní osvětlení nepodává kdovíjaký výkon a s elektronickým pomocníkem by bylo manévrování ve stísněném prostoru mnohem snazší.

fiat testy mpv fiat testy mpv  

5+2 s kumbálem

Z interiéru Fiatu Freemont je cítit jeho americký původ a především absolutní zavržení jakýchkoliv sportovních ambicí. Rozměrná přední sedadla vás v zatáčkách moc nepodrží, na druhou stranu ale poskytnou komfort hodný limuzíny. Výrobce se navíc zaměřil na řádné využití všech vnitřních prostor – pod sedákem spolujezdce proto najdete rozměrný box na drobnosti denní potřeby.

Na zadních sedadlech už to takové posezení není, ale rozhodně ne kvůli nedostatku prostoru ve všech směrech. Kamenem úrazu jsou především krajní dvě místa, která ukrývají dětské sedačky. Velmi praktické, což o to, cestující však až moc pociťují přechod mezi pevnou a výklopnou částí sedáku a tím pádem i snížený cestovní komfort při delších cestách.

Výhodou Fiatu Freemont je sedmimístné uspořádání interiéru, za které nepřiplatíte ani korunu. Zavazadelník sice postrádá krycí roletu, takže každý uvidí, co převážíte, manipulace s dvojicí nouzových míst je však překvapivě jednoduchá a problém nepřináší ani nastupování či vystupování. Cestujícím s výškou nad 160 centimetrů nicméně doporučujeme první dvě řady sedadel, protože riskují nepřirozenou polohu nohou a zad.

fiat testy mpv fiat testy mpv  

Inu, nouzové řešení, které vás připraví také o poslední využitelný vnitřní prostor. Vyklopením dvojice opěradel se totiž zavazadelník zmenší na pouhých 145 litrů, početnějším rodinám proto doporučujeme přikoupit střešní box. Nicméně jízda „v pěti“ už vypadá daleko lépe (objem 540 litrů) a ve dvou lidech tím tuplem – v takovém případě totiž dosáhnete zvětšení na maximální objem 1461 litrů, který již s trochou nadsázky dokáže suplovat malé MPV.

Motor a převodovka: Chce to zvyk

Nejsilnější vznětový čtyřválec Multijet zaujme výkonem 125 kW ve 4000 otáčkách za minutu a točivým momentem 350 N.m. Při pohledu na údaj o pohotovostní hmotnosti 2004 kilogramů vás ale napadne, že tenhle Freemont zrovna moc svižný nebude. To je na jednu stranu pravda, protože akceleraci z 0-100 km/h za 11,1 sekundy bychom tipovali spíše malému městskému hatchbacku, o rychlost tady ale rozhodně nejde.

K pohonu všech kol se váže šestistupňová měničová převodovka, jejíž sladění s poměrně charakterním italským turbodieselem není zrovna ideální. Skříň řadí na vyšší rychlostní stupně zhruba v 3.500 otáčkách za minutu, kde už tah motoru není oslnivý, a očekávali bychom také jemnější průběh celé akce. Řešení, jak zajistit řazení v nižších otáčkách, samozřejmě existuje, to ovšem není dokonalé – povolením pedálu plynu se totiž v řadě případů setkáte s citelným cuknutím.

fiat testy mpv fiat testy mpv  

Stěžovat si nicméně nemůžeme na spotřebu, která sice po nahlédnutí do technických údajů nevypadá nikterak výjimečné, skutečnost je ale jiná. I navzdory tomu, že činnost motoru není v městském provozu regulována systémem Start/stop, můžete bez větších obtíží jezdit za 9 litrů a v kombinaci se reálně přiblížíte sedmi litrům na sto kilometrů.

Na dálnici převodovka udržuje zhruba 2.500 otáček za minutu, nicméně mohla by občas více důvěřovat síle samotného agregátu a nepodřazovat v situacích, kde to ještě není třeba. Řešení se nabízí úplně samo: stačí zařadit šestý rychlostní stupeň manuálně a o nic se nestarat – skříň už poté sama nepodřadí a spotřeba se ustálí na 7,2 l na 100 km.

Americký styl

Za volantem Fiatu Freemont je to ve srovnání s konkurencí úplně jiný svět a v jednu chvíli vám začne být docela jedno, jak spolu motor a převodovka spolupracují. Testovací jízda by se sice neměla nechat přehnaně ovlivnit vnitřními pocity, v tomto autě jsem se ale každou chvíli setkával s potřebou koupě poctivého „čtvrtlibráku“ se sýrem a v panoramatickém vnitřním zpětném zrcátku neustále kontroloval, zda je zbytek posádky v pořádku. Evropský řidič se zkrátka za volantem Freemontu časem přerodí v amerického „tátu od rodiny“, vezoucího děti například z fotbalového zápasu.

Nastavení podvozku jednoznačně upřednostňuje jízdní komfort, a přestože vůz s devatenáctipalcovými litými disky na nerovnostech občas trochu zakopává, s ohledem na cílovou skupinu si nemáme moc na co stěžovat. Výhled z vozu je díky bohatému prosklení vynikající, a pokud zrovna nevezete plný počet pasažérů, máte slušný přehled také o situaci za vámi. Vysoký posaz, méně strmé řízení a větší náklony karoserie v zatáčkách nicméně občas navozují podobný pocit jako při řízení dodávky, rychlejší manévry je tedy vhodné nacvičit na méně frekventovaných silnicích.

fiat testy mpv fiat testy mpv  

V souvislosti s pohonem všech kol nečekejte nic zásadně sofistikovaného, protože se jedná pouze o nestálou „čtyřkolku“, která prostřednictvím elektronicky řízené mezinápravové spojky zasahuje pouze v případě, kdy je to třeba. Na zadní kola může jít až 50 % hnacích sil, distribuce se však mění v závislosti na okolních podmínkách.

Pokud se rozjíždíte na kluzkém povrchu, můžete se na pohon všech kol spolehnout vždycky, nicméně pokud vyžadujete podporu zadní nápravy při pružném zrychlení nebo průjezdech zatáček na abrazivním povrchu, systém vám pomůže pouze v rychlostech od 40 do 105 km/h. Někdo by mohl říci, že se tím ušetří pár desetin litru nafty, otáčky hnacího hřídele se však neovlivní a jízdní odpory samotného vozu zůstávají i nadále stejné. Zadní kola se však pouze odvalují.

Tak či onak je třeba uvést, že pro běžné denní použití vyhoví pohon všech kol naprosto všem, a pokud dojde na jízdu mimo zpevněný povrch, můžete se spolehnout na standardní světlou výšku 194 milimetrů. Pozor však na poměrně dlouhý převis karoserie, byť je spodní část nárazníku chráněna bytelnou plastovou lištou.

S evropským přístupem se neskamarádíte

Fiat Freemont spojuje výhody vozů kombi, MPV a SUV, a přestože ani v jedné oblasti výrazněji nevyniká, charakter mu rozhodně nechybí. Zvažovali bychom, zda je skutečně třeba připlácet za automatickou převodovku, která trochu podrývá jinak slušný vznětový čtyřválec. Přišli byste tak sice také o pohon všech kol, vzhledem na jeho omezení v závislosti na rychlosti jízdy jej však nepovažujeme za nezbytný.

Pokud budete k Freemontu striktně přistupovat jako k evropskému vozidlu, u kterého jsou brány větší ohledy například na detaily interiéru, řízení a naladění podvozku, pravděpodobně do noty nepadne. Jako jeden z mála však dokáže navodit atmosféru, která vás takřka dokonale přenese do jeho domoviny a najednou začne všechno dávat smysl...

fiat testy mpv fiat testy mpv  





Nejlevnější verze modelu 524.900 Kč (2.4i 125 kW/Plus)
Základ s testovaným motorem 736.400 Kč (2.0 Multijet 4x4 AT 125 kW/Urban)
Testovaný vůz s výbavou 841.400 Kč (2.0 Multijet 4x4 AT 125 kW/Black Code)

Plusy

  • Robustní tvary exteriéru

 

  • Mimořádně pohodlná přední sedadla

 

 

  • Bohatá základní výbava

 

 

  • Sedmimístný interiér v základu

 

 

  • Výborný výhled z kabiny

 

Minusy

  • Slabší účinnost světlometů

 

  • Občas zmatené reakce automatu

 

 

  • Při plném obsazení minimální zavazadelník

 

 

  • Chybí přední parkovací čidla

 

Foto: Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (88)
Fiat Freemont 2.0 Multijet 4x4 Black Code
Cena základní sestavy 736 400 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, úchyty dětských sedaček Isofix vzadu, aktivní kapota, integrované dětské sedačky v druhé řadě sedadel, sedmimístné uspořádání, autorádio s DVD, SD, AUX, USB, dotykový 8,4” displej, navigace Garmin, kontrola tlaku v pneumatikách, kožené čalounění, vyhřívaná přední sedadla, přehrávač DVD ve stropě, litá 19“ kola, diodové svítilny, metalíza, estetické vnější prvky Black Code, tempomat, třízónová klimatizace, výklopný sedák spolujezdce, bezklíčový vstup a startování, sada na opravu pneumatik a další. Kč
Cena testované sestavy 841 400 Kč
Výbava testované sestavy Základní Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1956
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 184
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.6 / 6 / 7.3
Emise CO2: 194
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 540 / 1461
Objem nádrže (l): 78
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2004 / 0
Rozměr pneu: 225/55 R 19
Fiat Freemont 2.0 Multijet 4x4 Black Code
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4888
b) šířka (mm): 1878
c) výška (mm): 1691
d) rozvor (mm): 2890
e) rozchod vpředu (mm): 1571
f) rozchod vzadu (mm): 1582
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 770 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
23. 11. 2019 12:04
Re: zkušenost
Chtěl bych se zeptat jak je to s nádrží.je uzamykatelná nebo si musíte koupit výčko se zámkem ?
23. 11. 2019 12:01
Nádrž u Fiat freemont
Dobrý den chtěl bych se zeptat jestli má Fiat freemont nějak zamikací nádrž ? Jestli se zamkne sama i s autem a nebo jestli musíte mít zamikací víčko. Předem děkuji za odpověď.
Avatar - shamal
28. 1. 2015 11:02
Re: 4x4
Pětimístnej Journey/Freemont má roletku v sérii. U sedmimístného nejde ani objednat, ale můžeš si jí koupit dodatečně pro případ, kdy jede jen 5 lidí a zadní sedačky nepotřebuješ.
26. 1. 2015 22:49
Re: Líbí se mi Freemont, ale koupil jsem Sharana protože...
A je to 4x4? Cenou a velikostí už se pak pomalu dostáváme k VW Multivan či MB Viano
Avatar - Barrichello
26. 1. 2015 22:43
Re: Líbí se mi Freemont, ale koupil jsem Sharana protože...
Většinu problémů až na tu spotřebu řeší Voyager, ale ten stojí o 100 liů víc, jako skladovka [odkaz]