Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Panda: Třetí generace přijde zřejmě až v roce 2012

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Fiat Panda si s největší pravděpodobností počká na svého nástupce až do počátku roku 2012.

Z příkazu šéfa Fiatu Sergia Marchionneho byla zmrazena část investic, takže se třetí generace nejprodávanějšího evropského minivozu opozdí. Dle Automotive News Europe nebude představena dříve než v lednu 2012. Její premiéra se původně měla odehrát již letos v létě, ale poté, co na konci roku 2008 Evropu zasáhly dopady americké finanční krize, se Marchionne rozhodl neriskovat a odsunout ji až na září 2011. Nyní se ale předpokládané datum znovu mění.

Spolu s Pandou se posouvá i uvedení dalších modelů. Novou Lancia Ypsilon jsme měli poznat již v květnu, její zdržení tak dosáhne těžko uvěřitelných 26 měsíců, objeví se až v červenci 2012. Ve stejné době se dočkáme také malého minivanu, který nahradí jak dvojčata Fiat Idea/Lancia Musa, tak i již vyběhlou extravagantní Multiplu. Tento vůz měl mít premiéru v prosinci 2011.

Marchionne na autosalonu v Paříži řekl: Zavádění nových výrobků na trh, který je strukturálně slabý, nedává žádný smysl.

Výkonný ředitel italského koncernu nevěří v ozdravení západoevropského trhu, naopak předpokládá, že v prvním čtvrtletí příštího roku prudce klesne, neboť letos dozníval efekt šrotovného. Celkově dosáhne 12,5 milionu nových osobních automobilů. Výsledky Fiatu však zatím nejsou příliš povzbudivé. Dle ACEA se za prvních osm měsíců letošního roku jeho prodeje v EU snížily o 13,9 % na 723.356 jednotek, zatímco celý trh ztratil jen 3,5 %. Podíl automobilky pak klesl z devíti procent na osm.

Fiat by chtěl do roku 2014 své prodeje zdvojnásobit ze současných 1,2 na 2,15 milionu aut, dle automobilových analytiků předních evropských bank ale zpožďováním uvádění nástupců stávajících řad hodně riskuje.

Erich Hauser z londýnské pobočky Credit Suisse řekl: Bez nových modelů se mu jeho plán splnit nepodaří. Stuart Pearson (Morgan Stanley) podotkl: Fiat hraje nebezpečnou hru a může se mu stát, že okamžik, kdy trh začne růst, tímto zpožďováním promarní. Následně doslova dodal: Zákazníci platí jen za úplně nové železo.

Zatímco v roce 2008 dosáhly celkové investice Fiatu 4,97 miliardy eur, loni to bylo pouhých 3,38 miliardy. Letos v lednu Marchionne řekl, že se koncern vrací k normálním investičním plánům, které dosáhnou výše 4,5 mld eur. Finanční výsledky za rok 2010 ale zveřejní nejdříve za tři měsíce.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)