Fiat: Přehled novinek pro období 2010 až 2014
Fiat Automobiles ukončí v roce 2010 výrobu hned několika starších nebo málo úspěšných modelů.
Zasloužený odpočinek čeká na Fiat Seicento – miniaturní třídveřový hatchback vyráběný stále pro několik evropských trhů v Polsku. Konec výroby je plánován i pro starší Punto Classic a sedan Siena/Albea odvozený ze světového modelu Palio.
Do kategorie neúspěšných moderních modelů se zřejmě zapíše velké kombi Fiat Croma, jehož výroba by měla být letos ukončena po necelých šesti letech, bez přímého nástupce na obzoru. Velké Fiaty budou napříště reprezentovány modely odvozenými z amerických technických základů. Cílem Fiatu (Alfy a Lancie) je prodávat v Evropě 400 tisíc vozů segmentu D (střední třída, vč. crossoverů) ročně.
Excentrická novodobá Multipla, uvedená na trh v roce 1998, skončí po dlouhých 12 letech, podobně jako další MPV v aktuální nabídce Fiatu - velký model Ulysse. Malé MPV Idea čeká konec v roce 2011.
Nová generace Fiatu Panda se na trh dostane až v roce 2011, novinkou bude přesun výroby z Polska do Itálie (Pomigliano d'Arco). Rok 2012 bude ve znamení modernizace Fiatu 500 (hatchback i 500C), v roce 2013 pak přijde nový miniautomobil, který interní plán označuje jako Citycar. Mohlo by jít o ideového nástupce řady Topolino, jehož běžící projekt byl však před časem managementem Fiatu zastaven.
Grande Punto by mělo ve stávající podobě vydržet ve výrobě do poloviny roku 2013, už v roce 2012 ale přijde na trh jiný nízkonákladový model (výroba zřejmě v Srbsku a v Indii), s nímž Fiat počítá i pro mimoevropské trhy, včetně Severní Ameriky. Nejbližší novinkou mezi dostupnými modely bude modernizace Fiatu Linea naplánovaná na příští rok. Punto Evo, které je nadále klíčovým modelem a tahounem odbytu v Evropě, se dočká velké změny až v roce 2013.
Dílčí novinkou v portfoliu Fiatu bude zavedení velkého crossoveru, který bude vycházet z Dodge Journey. Termínem startu prodeje je rok 2011. Náhradou za Ideu a Multiplu bude nové kompaktní MPV, které v pětimístné i sedmimístné verzi přijde na trh v roce 2012.
Bez velkých změn a dalších karosářských verzí vydrží v prodeji Bravo. Termín generační výměny je v tuto chvíli v plánech Fiatu nastaven na rok 2013. Nástupce Brava by však měl opět být k dostání jako hatchback i kombi. O rok dříve, v roce 2012, přijde na trh (včetně trhů v Americe) nový sedan nižší střední třídy, koncepčně příbuzný s novým Bravem.
V roce 2012 skončí model Sedici, vyráběný ve spolupráci se Suzuki v Maďarsku.
V poměrně vzdáleném roce 2014 se dočká faceliftu letos nové Doblo, zatím nepředstavená Panda, chystaný crossover vycházející z Dodge Journey a malé Qubo.
Všechny výše uvedené informace vycházejí z oficiální prezentace Fiatu pro investory (duben 2010) a týkají se převážně evropského regionu. Specifické strategie a plány představil Fiat pro Rusko, Čínu a Latinskou Ameriku. Budeme se jim věnovat v dalších článcích.