Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Fiat Scudo Panorama 2,0 MultiJet – Svižný dostavník

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (26)
Tam, kde již velké MPV nestačí, nastupují osobní verze užitkových modelů. Fiat Scudo Panorama sice uspokojí spíše firmy, ale svou pozornost na něj mohou zaměřit i početnější rodiny.

Fiat Scudo se ve své současné generaci představil v listopadu roku 2006 společně se sesterskými modely Peugeot Expert a Citroën Jumpy. Tato trojčata z výrobního podniku Sevel Nord jsou nositeli ocenění Van of the Year 2008, které jim bylo uděleno na veletrhu The European Road Transport Show 2007 v Amsterdamu.

Zatímco francouzské automobilky začátkem letošního roku představily své modely v lehce modernizované podobě s velmi decentními retušemi designu předních partií, zůstává Fiat i nadále věrný původnímu vzhledu. Fiat Scudo je stále nabízen v řadě užitkových provedení a k dispozici jsou i čistě osobní verze, které spojuje označení Panorama.

V případě Fiatu Scudo Panorama lze volit ze dvou karosářských verzí. První s označením L1H1 má rozvor náprav 3000 mm a celkovou délku 4805 mm. Druhé provedení L2H1 má rozvor náprav 3122 mm a celkovou délku 5135 mm. V obou případech lze volit z trojice pohonných jednotek, které představují vznětové čtyřválce 1,6 Multijet 16V (66 kW) a 2,0 Multijet 16V s výkonem 94 kW nebo 120 kW. Stupně výbav jsou rovněž tři - Standard, Family a Executive.

Stále moderní vzhled

I přes svůj věk působí design Fiatu Scudo stále svěžím dojmem. Na tom má hlavní podíl provedení předních partií s výrazně skloněným čelním sklem i kapotou motoru. Na dynamicky tvarovanou příď lehce navazují i boky karoserie, které se ale nesnaží maskovat dodávkový charakter vozu a na zádi již plně vítězí praktičnost nad stylem.

fiat testy mpv fiat testy mpv  

Atraktivitu designu Fiatu Scudo překvapivě nijak neubírá skutečnost, že metalický lak karoserie doplňují nelakované nárazníky spolu s rozměrnými lištami na bocích. Standardem pro vrcholnou motorizaci, kterou byl testovaný vůz vybaven, jsou 16palcová litá kola. Ta spolu s bohatým prosklením Scudo opticky přibližují velkým MPV, jimž může Panorama v jistých situacích poměrně slušně konkurovat a to především díky velkorysé nabídce vnitřního prostoru.

Pro osm

Stejně jako karoserie ani interiér nedává najevo svůj věk. Posádka sice musí počítat s tvrdými plasty, ale ty na druhou stranu nabízejí slušné dílenské zpracování a je jimi obložen téměř celý interiér, takže si příliš nezadá s řadou plnohodnotných MPV. Jedinou výjimkou jsou plechové výlisky uchycení sedadel.

fiat testy mpv fiat testy mpv Přístup na přední sedadla je díky rozměrným dveřím naprosto bezproblémový. Standardem pro Scudo Panorama jsou vpředu dvě samostatná sedadla. V případě druhého stupně výbavy Family lze za příplatek získat sedadlo řidiče s aktivním výškovým nastavení a stavitelnou bederní i loketní opěrkou. Toto sedadlo spolu s volantem stavitelným ve dvou osách výrazně usnadňuje nalezení ideální polohy za volantem a i při delších cestách se na něm řidič cítí velmi pohodlně.

Druhý pár posuvných dveří nabízí pohodlný přístup ke druhé i třetí řadě. V případě druhé řady bylo testované Scudo vybaveno na přání dodávanou bezpříplatkovou kombinací dvoumístné lavice na levé straně a samostatného sedadla na straně pravě. Všechna tři místa mají stavitelná opěradla a cestující na nich mají dostatek místa v podélném směru, na šířku i na výšku.

Přístup k třetí řadě umožňuje sklopné sedadlo na pravé straně druhé řady, které se překlápí dopředu. Pro Family příplatková třetí řada sedadel nabízí cestujícím prakticky identický životní prostor i možnosti nastavení jako ta druhá a absenci vlastních dveří zde mohou kompenzovat výrazně rozměrnější okna než jsou ta v posuvných dveřích u druhé řady sedadel.

Nabídkou životního prostoru celkem osmi cestujícím Fiat Scudo Panorama překonává většinou velkých MPV současnosti. Kromě bohaté nabídky prostoru ke komfortnímu cestování může přispívat i pro Family příplatková dvouzónová klimatizace a výdechy nad hlavami cestujících druhé i třetí řady, přičemž ti v druhé řadě mají k dispozici ovládání teploty i rychlosti proudu vzduchu.

Prostor pro zavazadla i ložná plocha

Další výhodou, kterou kromě možnosti pohodlného cestování osmi dospělých osob, Scudo nabízí je i skutečnost, že se jeho cestující nemusí příliš omezovat při balení svých zavazadel. I v případě obsazení všech sedadel je totiž v zádi delší z dvojice karosářských verzí Scuda Panorama k dispozici zavazadelník o objemu 770 litrů po krycí plato.

fiat testy mpv fiat testy mpv  

Zavazadlový prostor má na šířku 1170 mm u podlahy a nad podběhy zadních kol se rozšiřuje na 1530 mm. Na výšku má 720 mm po plato, resp. 1300 mm po strop. Délka je při plném obsazení 780 mm. Po vyjmutí třetí řady sedadel se zavazadelník prodlouží na 1580 mm a pokud z vozu vyjmete i druhou řadu sedadel získáte ložnou plochu dlouhou 2700 mm.

Přístup do zavazadelníku je u Scuda Panorama Family standardně prostřednictvím zadní vzhůru výklopné stěny, ale testovaný vůz byl vybaven příplatkovými křídlovými dveřmi s vyhřívanými okny a stěračem. Ty mají při otevírání výrazně menší nároky na prostor za vozem než vzhůru výklopná stěna. Po jejich otevření vznikne pravidelný otvor vysoký 1272 mm a široký 1237 mm.

Součástí výbavy testovaného Scuda bylo i příplatkové zadní inteligentní pneumatické zavěšení, které umožňuje pomocí ovladače na sloupku v zavazadlovém prostoru snížit světlou výšku vozidla a tím i nákladové hrany z 550 na 500 mm. Za jízdy toto zařízení navíc napomáhá udržovat konstantní světlou výšku vozidla, bez ohledu na jeho zatížení a rozmístění cestujících nebo nákladu.

Při porovnání s vozy kategorie MPV zůstává Scudo pozadu v případě variability interiéru, protože nabízí omezené možnosti konfigurace sedadel, která navíc musí při rozšiřování ložné plochy z vozu ven.

Zatímco ve většině MPV můžete sedadla skládat případně vyndávat z vozu nebo schovávat do podlahy téměř jak se vám zlíbí, tak u Scuda lze vyjmout například pouze pravé sedadlo ve druhé nebo třetí řadě. Případně je možné vyjmout i celou třetí nebo druhou řadu. Bohužel nelze z vozu vyndat dvoumístné lavice a nechat ve druhé nebo třetí řadě jen samostatné sedadlo, protože to je na nich uchyceno. Kromě úplného vyjmutí nabízejí sedadla možnost sklopení opěradel a následně i překlopení sedáku do svislé polohy.

Slušná dynamika i spotřeba

Pod kapotou testovaného Scuda pracoval turbodiesel 2,0 Multijet 16V ve své nejvýkonnější verzi se 120 kW a točivým momentem 340 Nm. Tento dvoulitrový čtyřválec pochází z francouzského chovu a jeho síla je standardně přenášena na přední kola prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky. Ta nabízí slušné odstupňování spolu s krátkými a poměrně přesnými dráhami řazení.

Turbodiesel se 163 koňmi je pro téměř dvoutunové Scudo Panorama tím pravým ořechovým, protože mu poskytuje velmi dobrou dynamiku i při plném obsazení interiéru. Přes pět metrů dlouhý vůz samozřejmě není ideálním strojem k prohánění hothatchů a sporťáků na okreskách, ale nabízí možnost udržovat vyšší cestovní tempo a jízda po dálnici v rámci povolené maximální rychlosti není žádnou utopií.

Při jízdě ustálenou rychlostí 100 km/h hlásil otáčkoměr 2100 min-1 a palubní počítač uváděl průměrnou spotřebu 6,2 litru. Při rychlosti 130 km/h se otáčky zvýšily na 2750 min-1 a spotřeba vzrostla na 9,3 litru na 100 km.

Přes tři metry dlouhý rozvor zajišťuje Scudu dobrou podélnou stabilitu. Odpružení kol velmi slušně filtruje příčné i podélné nerovnosti na vozovce. K pozitivům patří i účinnost brzdové soustavy s minimální citlivostí vzhledem k míře zatížení.

Na velmi dobré úrovni je odhlučnění, které dokonale maskuje užitkový původ Scuda Panorama. Hluk od motoru nebo od kol proniká k cestujícím v omezené míře a to i při vyšších rychlostech na dálnici.

fiat testy mpv fiat testy mpv  

Především při jízdě v úzkých městských uličkách nebo při parkování si řidič musí zpočátku hlídat poněkud delší příď než si zvykne na 975 mm dlouhý přední převis. Velmi cennými pomocníky při manévrování na omezeném prostoru jsou rozměrná vnější zpětná zrcátka a přehledná rovná záď. Díky nim je například parkování podélně do řady aut velmi snadnou záležitostí.

Závěr

Fiat Scudo Panorama je i ve svém věku stále velmi příjemně působící alternativou k větším MPV. Těm sice nemůže konkurovat variabilitou interiéru a materiály použitými na palubní desce nebo obložení dveří, ale rozhodně se jim může postavit v oblasti nabídky vnitřního prostoru.

S vozy kategorie MPV jsou do jisté míry srovnatelné i jízdní vlastnosti přes pět metrů dlouhého Scuda, které jsou velmi příjemné, pokud toužíte po pohodlném a klidném svezení. To navíc díky výkonné pohonné jednotce nemusí probíhat šnečím tempem. Vzhledem k rozměrům a hmotnosti vozu pak může příjemně překvapit i spotřeba paliva. V našem případě jsme během týdenního testu, kdy jsme se pohybovali po Praze a jejím okolí, dosáhli spotřeby 7,6 litru nafty na 100 km.

První cena vozu 402.570,- Kč (L1H1 Standard 2,0 Multijet 16V, 66 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 485.920,- Kč (L1H1 Family 2,0 Multijet 16V, 120 kW)
Základní cena testovaného vozu 505.830,- Kč (L2H1 Family 2,0 Multijet 16V, 120 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 636.630,- Kč (L2H1 Family 2,0 Multijet 16V, 120 kW)

Uvedené ceny jsou bez DPH

Plusy

  • Komfortní jízdní vlastnosti
  • Silný a kultivovaný motor s rozumnými nároky na palivo
  • Přesná šestistupňová převodovka
  • Dobrý přistup ke všem sedadlům
  • Prostorný a dobře vybavený interiér

Minusy

  • Tvrdé plasty v interiéru
  • Pouze dva čelní airbagy ve standardní výbavě
Ondřej Pavlůsek
Diskuze (26)
Fiat Scudo Panorama 2.0 Multijet 16V L2H1Family
Cena základní sestavy 505 830 Kč
Výbava základní sestavy ABS + EBD (elektronický rozdělovač brzdné síly), ESP, přední mlhová světla, čelní airbag na straně řidiče, čelní airbag předního spolucestujícího (dvojitý) + sluneční clona spolucestujícího se zrcátkem, centrální zamykání s třítlačítkovým dálkovým ovládáním, alarm s prostorovou ochranou a Dead locking, autorádio s CD + 4 reproduktory, ovladače na volantu, manuální klimatizace, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, elektrické ovládání oken s ochranou proti skřípnutí, sedadlo řidiče s pasivním nastavením výšky bez loketní opěrky, jednomístné sedadlo spolujezdce, dva výsuvné držáky na nápojové obaly v palubní desce, zapalovač cigaret v palubní desce, dvě posuvná okna u 2. řady sedadel, boční posuvné prosklené dveře na straně řidiče i spolujezdce), zadní výklopné dveře s vyhřívaným oknem a stěračem, metalický lak, plnohodnotná rezerva, kola z lehkých slitin 16" Kč
Cena testované sestavy 636 630 Kč
Výbava testované sestavy Boční airbag - pro první řadu sedadel (+5.000,- Kč), okenní airbag (+5.000,- Kč), dvouzónová automatická klimatizace + zadní přídavné topení s nenaprogramovatelným Webastem (+28.000,- Kč), pneumatické zavěšení s nastavitelnou výškou při stojícím vozidle (+28.000,- Kč), tempomat (+6.000,- Kč), parkovací senzor (+5.000,- Kč), elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka (+3.600,- Kč), senzor automatického spouštění stěračů a světlometů (+3.100,- Kč), autorádio CD+MP3, 4 reproduktory, Bluetooth, USB (+6.500,- Kč), jednomístné sedadlo spolujezdce s loketní operkou + sedadlo řidiče s aktivním výškovým a bederním nastavením a s loketní opěrkou (+7.000,- Kč), vyjímatelná, naklápěcí a sklopná sedadla 3. řady (+25.000,- Kč), kryt zavazadel + krátká zadní odkládací plošina (+3.000,- Kč), zadní prosklené křídlové dveře s vyhřívaným zadním oknem se stěračem (+5.600,- Kč), dvousedák ve druhé řadě sedadel (+0,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.2 / 6.3 / 7.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 770 / 6000
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1942 / 863
Rozměr pneu: 215/60 R16
Fiat Scudo Panorama 2.0 Multijet 16V L2H1Family
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5135
b) šířka (mm): 1895
c) výška (mm): 1980
d) rozvor (mm): 3122
e) rozchod vpředu (mm): 1574
f) rozchod vzadu (mm): 1574
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1055
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1050
k) šířka vpředu (mm): 1485
l) šířka vzadu (mm): 1560
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
29. 10. 2012 20:07
motor+ostatni casti
lide zlati v roce 2009 jsem si koupil nove Scudo combi za 3 roky jsem najezdil cca 265000 km, 6 krat jsem menil eger ventil dalsich zavad bylo strasne moc ale stejne se uz nemuzu dockat az si za chvili sednu do noveho Scuda Panorama ze 120 KW motorem? J.S.
20. 4. 2012 09:45
Re: za ty prachy
"Mám dosť informácií o Fiatoch z môjho blízkeho okolia, a žiaľ, ani jeden nebol bez problémov." ... taka krasna prazdna obligatna fraza, ktorou sa dakto snazi zarucit si hodnovernost svojho tvrdenia.. .

Asi byvas v bermudskom 3uholniku.

Ja zase z osobneho pouzivania aj z okolia nepoznam Fiaty, co sa kazia, vyjma toho, ked mu majitel nieco odtrhne.

Zato poznam passaty, ktore mali menene napravy a oktavky, co im zateka do interieru. Vrchol je Bora, ktorej na zeleznicom priecesti vypadol motor.
16. 4. 2012 14:39
Re: za ty prachy
Hrdzavé skrutky boli všetky do jednej, nie jedna a všetky boli po otvorení kufra viditeľné - týchto 5 dolu na nárazníku. [odkaz]
A tých nasierajúcich detailov bolo celkovo na Fiatoch dosť, čiže Fiat nie, či už z teoretického alebo praktického pohľadu. A "kvalita" predaja a popredajných služieb u nás, čo mám vyskúšané na vlastnej koži, tiež človeka zrovna nemotivuje, práve naopak.
16. 4. 2012 14:35
Re: za ty prachy
Najlepšie s ním, je to stály užívateľ, napíš mu SZ.Nechcem takto reprodukovane, aby som Ti omylom netvrdil niečo, čo nie je pravda. Ale najviac problémov s dielenským spracovaním a kvalitou detailov.
15. 4. 2012 20:27
Re: za ty prachy
orezlej šroubek Stilu? no tak to je skandál!!!! jak si vůbec můžou dovolit ještě vyrábět auta, dacani >:D Na každém autě se může pokazit, nějakej ten šroubek se může blbě dotáhnout, elektronika může zazlobit....

Ale zrovna Fiatu se už roky vyhýbají velké systémové průsery typu rozvodový řetěz na TSI (VW), chronické problémy motorů THP (PSA), koroze (korejci, japonci, co tak čtu ty dlouhodobé testy....)

Čili ano, může to auto mít nějaký iritující detail, ale velmi pravděpodobně bude stále pojízdné a funkční....

Ale klidně plácej dál, teoretiku.... :yes: