Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Fiat v Polsku vyrobil již 5 milionů turbodieselů 1,3 MultiJet

Fiat v Polsku vyrobil již 5 milionů turbodieselů 1,3 MultiJet Zdroj: acz

Fiat v Polsku vyrobil již 5 milionů turbodieselů 1,3 MultiJet

Vznětový agregát z dílny italské automobily používají i další výrobci – Ford, Opel, Suzuki nebo Tata.

Fiat ve své polské motorárně ve městě Bielsko-Biała vyrobil již pět milionů exemplářů motorů 1,3 MultiJet. Tyto malé turbodiesely se vyrábějí také v Indii.

Jubilejní exemplář bude pohánět Fiat 500L, jedná se o variantu o výkonu 63 kW (85 k). V portfoliu je několik výkonových variant tohoto agregátu – ty slabší používají turbodmychadlo s pevnou geometrií lopatek, zatímco ty silnější turbo s variabilní geometrií lopatek. Nejsilnější verze disponuje výkonem 70 kW.

Malý turbodiesel z dílny Fiatu je aktuálně nabízen pro několik modelů této značky – vedle zmíněného 500L také pro Pandu, Punto, 500, Qubo, Doblò, Stradu a Fiorino. Motor je v nabídce i pro další vozy italského koncernu Fiat Group – pro Lancii/Chrysler Ypsilon a Alfu Romeo MiTo (jako 1,3 JTDM).

Jednotka se může objevit také pod kapotou Fordu Ka (s obchodním označením 1,3 TDCi), v malých a kompaktních modelech Opel (1,3 CDTI) nebo ve vybraných Suzuki (1,3 DDiS). Tata používá motory vyráběné v Indii, označuje je QuadraJet.

Čtyřválcový motor o 1248 cm3 disponuje čtyřmi ventily na válec a přímým vstřikováním paliva typu common rail. Před osmi lety agregát zvítězil v prestižní anketě Engine of the Year, a to v kategorii motorů s objemem 1,0 až 1,4 litru.

Vznětová třináctistovka se vyrábí od roku 2003, v roce 2009 se začala vyrábět i nová generace motoru, označaovaná jako MultiJet II. Exemplář s pořadovým číslem 4.000.000 byl vyroben na začátku roku 2011. V motorárně Bielsko-Biała je vedle 1,3 MultiJet montován také benzinový dvouválec 0,9 TwinAir.