Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Focus je už čtvrt století stálicí v nabídce Fordu, jeho kariéra ale pomalu končí

ČTK
Diskuze (11)

Evropským prodejům automobilů nižší střední třídy dlouhodobě vládne Volkswagen Golf, se kterým se ostatní výrobci musejí poměřovat. Evropská pobočka Ford v tomto segmentu trhu dlouho spoléhala na evoluci modelu Escort, v druhé polovině 90. let minulého století ale přišla radikální změna.

Místo sedmé generace osvědčeného jména dorazil Ford Focus, představený 3. března 1998 na ženevském autosalonu. Kromě nového pojmenování přišel i s revolučním designem, který budil nadšení i odpor.

Video se připravuje ...

První generace Focusu byla ztělesněním tehdejšího designérského směru Fordu nazvaného New Edge, který automobilka poprvé představila v roce 1996 na minivoze Ka. Karosérie byla plná výrazných hran a velkých oblouků, přední světla měla trojúhelníkovitý tvar, ta zadní byla zase umístěna netypicky vysoko vedle zadního okna. Originálními tvary hýřil i moderně působící interiér. V době svého uvedení na trh Focus, který se nabízel jako hatchback, sedan i praktické kombi, zaujal také unikátním víceprvkovým zavěšením zadních kol, vynikal také tuhou karosérií a nízkou hmotností.

Focus se díky tomu od začátku mohl chlubit výbornými jízdními vlastnostmi a v kombinaci s benzínovou stokoňovou šestnáctistovkou si získal - většinou jako ojetina - oblibu i mezi českými řidiči. Spolehlivost a rozumné servisní náklady téhle motorizace dokázaly přesvědčit řadu Čechů o tom, že jejich další auto nemusí pocházet z Mladé Boleslavi. Na rozdíl od konzervativních škodovek si ale u focusu v první generaci museli zvyknout na netradiční interiér, plný hran a křivek. Třeba prostřední výdechy klimatizace byly každá jinak vysoko.

Úspěchy slavil Ford Focus i jinde v Evropě, prodeje první generace se pohybovaly kolem půl milionu vozů ročně, rekordní byl v tomto směru rok 2001, kdy si cestu k zákazníkům našlo téměř 545.000 focusů. Dalších zhruba 200.000 aut se ročně prodávalo v Americe, protože Ford pojal Focus jako globální model, určený řidičům po celém světě. Zatímco ale v Evropě se focus od počátku chápal jako rodinné auto (zejména ve verzi kombi), na severoamerickém trhu spadal mezi takzvané kompakty, tedy menší vozy v nabídce.

S nástupem druhé generace, představené veřejnosti na pařížském autosalonu v září 2004, se Fordovi designéři vrátili ke konzervativnějšímu pojetí exteriéru i interiéru, tedy alespoň v Evropě. Ve Spojených státech se ještě nějakou dobu vyrábělo původní provedení, po kterém přišel specifický severoamerický model, který se tomu evropskému moc nepodobal. U evropských zákazníků "dvojkový" focus zprvu navázal na úspěchy svého předchůdce a opět se zařadil mezi největší soupeře Volkswagenu Golf. Časem ale zájem zákazníků klesl, i kvůli nástupu korejských značek a změně preferencí kupujících.

V poslední dekádě totiž lidé, kteří v minulosti v Evropě kupovali hatchbacky nebo kombíky nižší střední třídy, stále častěji volí vozy kategorie SUV. A zatímco Golf si přes určitý pokles svou popularitu drží, Ford Focus se přes příchod třetí (2010) a čtvrté (2019) generace potýká s klesajícím zájmem. Ještě v roce 2011 se po nástupu nového provedení prodalo v Evropě přes 290.000 vozů tohoto typu, předloni to už bylo jen zhruba 100.000 focusů. Několik let pomáhal celkovým prodejům od třetí generace znovu globálního modelu zájem v Číně, to už je ale minulostí.

Video se připravuje ...

Osud Fordu Focus - tedy určitě toho evropského - je tak nejspíš sečtený, loni v červnu automobilka oznámila, že jeho výroba skončí v roce 2025, protože firma zaměří svou pozornost na elektrická vozidla. Není to přitom jediné tradiční jména z nabídky Fordu, které s nástupem elektromobility končí. Loni v Evropě skončilo Mondeo, které se v páté generaci vyrábí už jen v Číně. Letos se rozloučí menší Fiesta, která byla v nabídce značky od roku 1976, i dvojice velkých MPV Galaxy a S-Max, které byly v nabídce Fordu od roku 1995, respektive 2006.

ČTK
Diskuze (11)

Doporučujeme

3. 3. 2023 16:32
Re: Zlavy
to je zaklad bez vybavy
Avatar - Ozzman
3. 3. 2023 15:54
Re: Zlavy
To je dost markantní rozdíl proti Kuze v ceně, je to srovnatelná výbava ? Tiguan mne moc nebere, ale bezmála 100 litrů v kapse by mne na Tiguana možná překecalo :D
Avatar - hugino
3. 3. 2023 14:50
Re: Zlavy
Videl som aj sedel som v Kuge 1.5 EB v ST line za 30 000 € a to auto sa mi naozaj veľmi páčilo. Jediné ktoré by mu momentálne konkurovalo by bol Tigi s 1.5 TSI od 26 300 € v aktuálnej akcii do 31.3.23. Focusu bude ale škoda ak ho prestanú vyrábať.
3. 3. 2023 12:52
Re: Zlavy
v cenniku co som teraz stiahol je hb stline s 92kw benzin od 26790
Avatar - 3_diamanty
3. 3. 2023 11:08
Novy focus po facelifte
Vyzera konecne dobre... len na cestach ho akosi vobec nevidim... obecne ani novu fiestu uz nevidno... za mna je to skoda lebo spolu s pumou ma ford konecne uz par peknych aut v ponuke len zrovna prisli akoby uz v nevhodny cas... aronu ale vidno... aj kamiq ci t cross alebo mokku .. takisto vidim yarisy ci clia... alebo corolly ceedy a pod... poslednu dobu od forda vidim castejsie paradoxne voz ktory by som cakal najmenej .. ecosport... a ma aj pekne zlavy... za 20 sa da... to uz aj kusok lepsie vybavena mensia fiesta vie stat viac ... do cenovej politiky modreho ovalu sice moc nevidim... ale za to na predajni som to mal cierne na bielom. . jedine ecosport od forda mi cenou dnes dava ako tak zmysel... aka to ironia osudu.... ale ok... auto je aspon sikovne a prakticke ked uz nie krasne