Ford a Renault chtějí soupeřit s německou prémií
Ford a Renault chtějí prodávat rovněž prémiové automobily, což naznačily na letošním frankfurtském autosalonu. Ford zde prezentoval Mondeo Vignale, koncept luxusní verze tohoto modelu, Renault zase předvedl studii Initiale Paris naznačující stejnojmennou prémiovou divizi, kterou francouzský výrobce chystá.
Obě automobilky se v době evropské prodejní krize trápí, finanční potíže chtějí definitivně vyřešit právě luxusnějšími verzemi stávajících modelů. Takové řešení je pro výrobce výhodné, tato auta mohou prodávat s vyšší cenovkou (a tudíž větší marží), jejich vývoj navíc není tak finančně náročný.
Kvůli klesajícím cenám aut jsou marže mainstreamových značek nízké, činí pouze jednotky procent. To u prémiových výrobců se počítá v desítkách procent, což jim pomáhá snáze se vypořádat s případnou prodejní krizí. V době takové krize navíc prodeje luxusních vozů příliš neklesají, klienty těchto značek totiž ovlivňuje méně než zákazníky mainstreamových značek.
Analytici ale upozorňují na to, že plány Renault a Ford nemusí být úspěšné. Větší konkurence mezi prémiovými automobily totiž znamená, že na některé výrobce už zákazníci zkrátka nezbudou. Klientela navíc nemusí přijmout dražší Fordy nebo Renaulty.
Ford a Renault se ve svých plánech inspirovaly u Citroënu a jeho prémiové řady DS. Ta je totiž úspěšná, v současnosti vozy této řady činí 19 procent evropských prodejů značky Citroën.
Zatímco DS nabízí vlastní modely, Ford a Renault zatím chystají pouze luxusní varianty již prodávaných aut. Rozdíl je v tom, že zatímco Initiale Paris Renaultu má být globální značkou, Ford divizí Vignale zamíří jen na trhy, kde neprodává auta luxusní značky Lincoln. Francouzská automobilka do budoucna počítá s tím, že Initiale Paris se stane samostatnou značkou, jejímu vedení je ale jasné, že vybudování brandu bude nějakou dobu trvat.
Stejným směrem jako Renault a Ford se vydal i Peugeot, který už nabízí například speciální verze malého modelu 208 – luxusní XY a sportovně zaměřené GTi.