Ford Bronco oficiálně míří do Evropy! Už známe i české ceny
Na vybraných evropských trzích bude již brzy možné oficiálně objednat ikonický terénní model Ford Bronco.
Automobilka Ford dnes oficiálně oznámila, že na vybraných evropských trzích bude možné již brzy objednávat legendární americký terénní model Ford Bronco. Ovšem zatímco v zámoří jde o běžnou součást modelové nabídky, v Evropě bude Bronco nabízeno ve striktně omezených počtech.
Zákazníci budou moci vybírat z dvou variant – Outer Banks a Badlands. Pod kapotou obou modelů bude 2,7litrový motor EcoBoost V6 Twin-turbo, nabízející nejvyšší výkon 246 kW (335 koní) a nejvyšší točivý moment 563 Nm. Vůz je vybaven pohonem všech kol s redukční převodovkou, systémem Trail Control a sedmi jízdními režimy pro snazší jízdu na silnici i v terénu.

Vůz, jehož design odkazuje na původní design Bronca z roku 1966, byl od počátku vyvíjen s důrazem na dobrodružství a schopnosti mimo zpevněné cesty. Do jeho designu automobilka integrovala i různé nevšední prvky, jako například odnímatelné dveře, čistitelné materiály, integrované body pro montáž příslušenství, atd.
„Bronco symbolizuje dobrodružného ducha Fordu. Nové Bronco pak spojuje nejnovější technologie pohonu s promyšlenou, inteligentní konstrukcí, čímž povyšuje tuto vášeň pro objevování na vyšší úroveň,“ řekl Jon Williams, generální ředitel Ford Blue Europe. „Po pětadvacetileté absenci přivítala Amerika návrat Bronca s větším nadšením a sympatiemi, než jsme si vůbec dokázali představit. Máme radost, že nyní mohou Bronco poprvé vyzkoušet také evropští fanoušci.“
Designu novinky i jejím specifickým prvkům jsme se věnovali již při představení, z nyní zveřejněné tiskové zprávy ale stojí za zmínku třeba skutečnost, že na začátku vytváření nové generace modelu stál digitální sken modelu první generace, díky čemuž se povedlo zachovat ikonické proporce. Design s krátkými převisy navíc usnadňuje jízdu v náročném terénu.
Přídi dominuje široká maska s ikonickými kulatými světlomety, jednoduché hranaté tvary pak dávají řidiči povědomí o tom, kde vůz „končí“ a usnadňují tak manévrování v terénu. Vyvýšená oka na přední části blatníků pak slouží jako vázací body s nosností až 68 kilogramů. V praxi usnadní třeba převoz kánoí.
Dveře lze z karoserie demontovat během pouhých osmi minut, navíc jen za využití jednoho nástroje. Odejmout lze však i střechu, která je rozdělena na čtyři samostatné segmenty, přičemž dva lze uložit do vaků přímo ve voze. Stejně tak zle uložit i dveře, které by měly být díky bezrámové konstrukci poměrně lehké.
Šestiválcový motor pod kapotou má blok z vermikulární litiny, takže je při zachování hmotnosti výrazně tužší než tradiční litinové odlitky. K lepší odezvě a nižším emisím pomáhají motoru technologie jako elektronicky řízený obtokový ventil turbodmychadla a systém vysokotlaké recirkulace výfukových plynů. Motor je standardně spojen s desetistupňovou automatickou převodovkou a nechybí ani převodovka redukční.
Při zařazeném redukovaném převodu odpovídá točivý moment na kolech 64,33násobku točivého momentu na výstupu z motoru a Bronco se může pohybovat rychlostí pouhých 6 km/h při 2400 ot.min-1. Výsledkem je preciznější kontrola nad vozem ve velmi nízkých rychlostech. Bronco Outer Banks je vybaveno dvoustupňovou elektronickou rozvodovkou, takže mezi standardním a redukovaným převodem lze přepínat stiskem tlačítka, a to i během jízdy.
Model Badlands pak přidává uzávěrku předního diferenciálu a systém rozpojení předního stabilizátoru, umožňující dosáhnout maximální zkřižitelnosti náprav. Navíc má dvoustupňovou elektromechanickou rozvodovku se samočinným režimem, v němž systém přepíná mezi pohonem dvou a čtyř kol podle potřeby.
Bronco stojí na ocelovém žebřinovém rámu se sedmi příčníky. Tato koncepce tvoří robustní základ a současně umožňuje použít velmi dlouhé zdvihy pérování (až 259 mm). Odpružení High-Performance Off-Road Stability Suspension (HOSS) je na přední nápravě tvořeno nezávislým zavěšením trojúhelníkovými rameny a dlouhozdvihovým odpružením vinutými pružinami. Vzadu je tuhá náprava s pětiprvkovým zavěšením a progresivními dlouhozdvihovými pružinami.

Verze Badlands nabízí speciální tlumiče Bilstein s externími zásobníky, díky nimž olejová náplň tlumičů lépe odolává přehřívání při extrémním namáhání. Tlumící účinek roste s mírou stlačení či roztažení tlumiče, díky čemuž vůz nabídne jistotu v terénu i na silnici. Podvozek navíc dostal i speciální ocelové zakrytování, chránící motor, převodovku, rozvodovku i palivovou nádrž. Na přání jsou dostupné také boční nástupní lišty, o které se může vůz v terénu opřít.
Systém Terrain Management nabízí vedle běžných jízdních režimů Normální, Eco, Sport a Kluzký povrch i speciální režimy pro jízdu v terénu, jako Bahno/vyjeté, Písek a v případě Bronca Badlands ještě režim Skály a Baja, inspirovaný pouštními závody. Kromě toho ale Bronco nabízí i sadu nástrojů Trail Box, usnadňující pohyb nejen v terénu.
Systém Trail Control funguje podobně jako tempomat, ovšem s maximální rychlostí do 31 km/h. Auto se stará o brzdění a akceleraci, zatímco řidič může kontrolovat směr jízdy. Systém Trail Turn Assist díky funkci vektorování hnací síly zmenšuje poloměr zatáčení v terénu až o 40 %, Trail One-Pedal Drive umožňuje řídit auto jedním pedálem a systém Advance Trac pomáhá stabilizovat přívěs a brání jeho převrácení.
Funkční kabina, navržená s ohledem na odolnost, komfort i bezpečí, umí potěšit slušnou výbavou. Nechybí bezdrátové nabíjení, utěsněné fyzické spínače, airbagy integrované do rámu, držáky na telefon či akční kamery, audiosystém B&O s 10 reproduktory a subwooferem, 12V zásuvky i USB porty, atd. Přístrojový štít je tvořen 12“ TFT obrazovkou, infotainment je SYNC 4.
Přesné datum uvedení Fordu Bronco na trh sice neznáme a jsme upřímně zvědaví i na nabídku individualizace, která hraje v zámoří velkou roli. Známe už ale ceny. Základní cena modelu Ford Bronco Outerbanks je v České republice stanovena na 1.949.900 Kč s DPH, základní cena modelu Bronco Badlands je stanovena na 2.054.900 Kč s DPH.