Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford chce vyrábět menší a levnější elektromobily, aby konkuroval Číně

Marek Bednář
Diskuze (68)

Levné elektromobily jsou součástí plánu Fordu, jak přestat na každém prodaném elektrickém autě tratit stovky tisíc korun. Automobilka také očekává razantní zvýšení odbytu hybridů.

Automobilka Ford musela před nedávnem naplánovat omezení výroby svého elektrického pick-upu F-150 Lightning – od dubna přejde na jednosměnný provoz – protože zájem o něj není tak velký, jak předpokládal. Menší elektromobily s nižší cenou by na tom ale podle automobilky byly lépe, a tak právě takové vozy plánuje.

Informovala o tom agentura Bloomberg s odkazy na automobilku. Podle Jima Farleyho, generálního ředitele Fordu, jsou vysoké ceny největší překážkou k tomu, aby si běžní lidé začali kupovat elektromobily. Kromě toho ale budou mít levná auta za cíl snížit vysoké náklady spojené s elektromobily, soupeřit s úspěšnou Teslou a bojovat s přívalem levných čínských elektromobilů.

„Také upravujeme svůj kapitál, přesouváme soustředění k menším elektromobilům,“ řekl Farley analytikům při ohlášení ekonomických výsledků firmy za čtvrté čtvrtletí loňského roku.

Řekl, že Ford už před dvěma lety začal dávat dohromady tým, jehož úkolem bylo vyvinout platformu pro elektromobily s co nejnižší cenou. Tento tým pracuje pod Alanem Clarkem, šéfem vývoje pokročilých elektromobilů. Clarke u Fordu pracuje dva roky; přišel z automobilky Tesla, kde pracoval ve vývoji 12 let.

Nová platforma elektromobilů bude tvořit základ pro „několik druhů vozidel“, která by měla být zisková, řekl Farley. Automobilka nyní na elektromobilech finančně silně krvácí; za loňský rok byla ztráta elektromobilní divize 4,7 miliardy dolarů (109 miliard korun), letos se očekává ztráta ještě vyšší, až 5,5 miliardy dolarů (127,6 miliardy korun).

Video se připravuje ...

„Všechny naše týmy pro elektromobily se silně snaží o snížení nákladů a efektivitu v elektromobilech, protože ve výsledku konkurujeme dostupným teslám a Číňanům,“ dodal Farley.

Hybridy táhnou

Stejně jako působí elektromobily Fordu problémy, u hybridů je to přesně naopak. Loni jejich odbyt vzrostl meziročně o čtvrtinu, letos Farley očekává nárůst o 40 %. Divize automobilky zaměřená na spalovací motory, označená Ford Blue, v loňském čtvrtém čtvrtletí vydělala 813 milionů dolarů (18,9 miliardy korun) před zdaněním a úroky. Divize užitkových aut Ford Pro na tom byla ještě lépe se ziskem 1,81 miliardy dolarů (42 miliard korun) před zdaněním a úroky.

U elektromobilů naopak automobilka dle finančního ředitele Johna Lawlera upustila od očekávání, že by na nich do roku 2026 byla osmiprocentní marže. Podle analytika Bloomberg Finance Joela Levingtona jsou ztráty přepočtené na jeden prodaný elektromobil Fordu ve výši 28 tisíc dolarů (649 tisíc korun), což je dle něj „neudržitelné“.

Farleyho cesta, jak situaci zlepšit, je kromě oněch levných elektromobilů také omezení investic Fordu do elektromobilní divize o 12 miliard dolarů (278,3 miliardy korun) a zároveň zvýšení produkce konvenčních aut. Právě ta totiž vydělávají na plány automobilky do budoucnosti.

Marek Bednář
Diskuze (68)

Doporučujeme

7. 3. 2024 13:13
Re: Uz len cakam
Když na ní nemáš, nemusíštady fňukat
12. 2. 2024 20:52
Re: Economy of scale
Jim prodeje nejdou. Jine firmy jedou s EV rekordni prodeje.
O tom si tady uz nekolik let píšeme Plho….
Avatar - Barrichello
12. 2. 2024 12:32
Re: Economy of scale
že všichni výrobci včetně Jaguaru který tak řval že už bude dělat jenom Ev přehodnucují plány a hodlají vyrábět víc spalováků a posouvají plány na úplné ukončení spalováků o 5-15 let :-) :-) :-) :-) :-)

Nějak jim ty prodeje nejdou vid :-) :-) :-)
11. 2. 2024 20:34
Re: Economy of scale
Tak to jsem zvědav, nic takového jsem od tebe nikdy nečetl ;-)
11. 2. 2024 20:24
Re: Economy of scale
Ok, nemam problem. Koukneme se za 1/2 roku na globalni prodeje EV. Jestli budou meziročně soustavne klesat nemam problem priznat svuj omyl.
Jak jsi na tom ty?😀