Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Fiesta Mk2 (1983–1989): Pokračování úspěšné premiéry

Karel Haas
Diskuze (5)

Druhá generace úspěšného třídveřového hatchbacku Ford Fiesta s pohonem předních kol se od té první moc nelišila, měla ale širší nabídku motorů. Od litrového benzinového čtyřválce až po 1,6litrový diesel.

Evropský Ford v loňském roce ukončil výrobu hatchbacku Fiesta, aby uvolnil výrobní kapacitu pro nové elektrické modely, například crossover Explorer. Malý hatchback Ford Fiesta první generace se začal vyrábět v roce 1976, tedy před 48 lety. Pro evropský Ford to byl po německém Taunusu druhý vůz s předním pohonem. Nabízel se jako třídveřový hatchback a dodávka s plechovou výplní místo bočních oken za dveřmi. Design Fiesty první generace navrhl Tom Tjaarda ze studia Ghia. Poslední, sedmá generace se v německém Kolíně nad Rýnem vyráběla v letech 2017 až 2023.

Na název Fiesta měl práva General Motors a použil jej v roce 1953 u luxusního kabrioletu Oldsmobile Fiesta. Ford však tato práva získal a nový vůz byl nazván Fiesta a prosazen proti názvu Bravo, preferovaném marketingovým týmem. Připomeňme si bohatou historii Fiesty její druhou generací, vyráběnou od konce srpna 1983 až do února 1989 v britském Dagenhamu, v německém Kolíně nad Rýnem a Saarlouis a ve španělském Almussafes nedaleko od Valencie. Od předchůdce se druhá generace lišila jen drobnými úpravami karoserie a interiéru a pod kapotou se objevil nový 1,6litrový vznětový motor. Fiesta druhé generace se prodávala, stejně jako první, pouze ve třídveřových verzích hatchback a dodávka (panel van) a úrovních výbavy L, S, CL a Ghia.

Změny jen vpředu a uvnitř

Třídveřový hatchback Ford Fiesta druhé generace (Mk2) se lišil od Mk1 novou přídí s více se svažující kapotou (foto) a úzkou štěrbinou místo klasické přední masky. Nové obdélníkové světlomety byly integrované se směrovými světly zasahujícími do boků. Černé plastové nárazníky byly o něco větší a logo Fordu bylo přemístěno na kapotu. Zadní, nahoru vyklápěné víko sahalo až k nárazníku, což usnadňovalo nakládání zavazadel. Fiesta měla rozvor náprav 2.288 mm a vnější rozměry 3.648 x 1.585 x 1.334 mm (délka x šířka x výška). Rozchod předních kol se zvětšil o 33 mm a u zadních zůstal stejný jako u Mk1. Rozměry Fiesty Mk2 tedy zůstaly skoro stejné jako u Mk1.

Třídveřový hatchback Ford Fiesta druhé generace měl novou příď s více se svažující kapotou a úzkou štěrbinou místo klasické přední masky. Třídveřový hatchback Ford Fiesta druhé generace měl novou příď s více se svažující kapotou a úzkou štěrbinou místo klasické přední masky.

Interiér Fiesty Mk2 se prezentoval jako pětimístný, ale pohodlné svezení zaručoval jen čtyřem dospělým osobám. Nová palubní deska (foto) měla před volantem vystupující panel s přístroji, protažený až do středu palubní desky, kde našlo místo rádio a ovladače větrání a topení. Před sedadlem spolujezdce byla umístěna uzavíratelná skříňka na drobné předměty.

Ford Fiesta Popular Plus s pohonem předních kol 1,1litrovým čtyřválcem. Ford Fiesta Popular Plus s pohonem předních kol 1,1litrovým čtyřválcem.

Motory

Ford Fiesta Mk2 se při svém uvedení do prodeje nabízel se dvěma benzinovými karburátorovými řadovými čtyřválci, umístěnými vpředu napříč. Přední kola Fiesty 1.0 poháněl čtyřválec s objemem 957 cm3, rozvodem OHV, nejvyšším výkonem 48 k (35 kW) a točivým momentem 68 Nm. Model Fiesta 1.1 poháněl čtyřválec Kent, zvaný „Valencia“, s rozvodem OHV, objemem 1.117 cm3, maximálním výkonem 50 k (37 kW) a točivým momentem 87 Nm.

V roce 1984 následovala verze Fiesta 1.3 poháněná čtyřválcem s rozvodem OHC, objemem 1.271 cm3, nejvyšším výkonem 69 k (51 kW) a točivým momentem 100 Nm při 4.000 min-1. Fiesta 1.3 byla prvním modelem se standardně dodávanou pětistupňovou manuální převodovkou. Tu mohla mít Fiesta 1.1 za příplatek. Ve stejném roce se na trhu objevil aktualizovaný model Fiesta XR2 poháněný zážehovým čtyřválcem (foto) s objemem 1.567 cm3, nejvyšším výkonem 96 k (71 kW) a točivým momentem 132 Nm při 4.000 min-1.

1,6litrový řadový čtyřválec byl uložen pod přední kapotou napříč. 1,6litrový řadový čtyřválec byl uložen pod přední kapotou napříč.

Fiesta s tímto motorem dosahovala nejvyšší rychlost 180 km/h a na stovku zrychlila za 9,9 s. Ford Fiesta XR2 (foto) měl na přídi dva kruhové přídavné světlomety a široké plastové lemy kolem podběhů, které zvětšily šířku vozu na 1.620 mm. Plastové olemování měly i zadní dveře a později i boční okna.

Ford Fiesta XR2 poháněl zážehový čtyřválec s objemem 1,6 litru a výkonem 96 koní. Ford Fiesta XR2 poháněl zážehový čtyřválec s objemem 1,6 litru a výkonem 96 koní.

Modelový rok 1984 byl také prvním, ve kterém se nabízel Ford Fiesta 1.6 D, poháněný vznětovým motorem s objemem 1.597 cm3, rozvodem OHC, maximálním výkonem 54 k (40 kW) a točivým momentem 95 Nm při 3.000 min-1. Dieselová Fiesta s pohotovostní hmotností 835 kg dosahovala rychlost 148 km/h a v průměru spotřebovala 5,7 litrů nafty na 100 km. Těžký vznětový motor, převzatý z modelů Escort/Orion, si vynutil úpravu přední nápravy s použitím vzpěr MacPherson z většího modelu Sierra.

Video se připravuje ...

Dalšího rozšíření nabídky motorů se Fiesta druhé generace dočkala v roce 1986, kdy se začal prodávat model Fiesta 1.4 CL, poháněný čtyřválcem s objemem 1.392 cm3, rozvodem OHC, maximálním výkonem 75 k (55 kW) a točivým momentem 109 Nm při 4.000 min-1. Fiesta s ním dosahovala rychlost 165 km/h. V listopadu 1986 se začal prodávat model Fiesta XR2 s motorem, který prošel úpravami hlavy válců a karburátoru za účelem snížení emisí. Přitom došlo k mírnému snížení výkonu. Také ostatní zážehové motory byly upraveny kvůli možnosti používat bezolovnatý benzin. V květnu 1987 přišel evropský Ford s novou bezstupňovou automatickou převodovkou CTX s plynule měnitelným převodem a ovládací pákou na středovém tunelu. Tato převodovka se nabízela pouze u modelů Fiesta 1.1 a moc se jich neprodalo.

Ford Fiesta Mk2 se dobře prodával v celé Evropě, včetně Velké Británie. Tam se musel postavit ve třídě supermini proti silné konkurenci v podobě modelů Vauxhall Nova a Austin Metro. V modelovém roce 1989 se tam prodalo přes 150 tisíc vozů Ford Fiesta, což znamenalo druhé místo za Fordem Escort. Na největším evropském trhu v Západním Německu překonala Fiesta v letech 1984, 1985 a 1989 v prodejích Volkswagen Polo. Opel Corsa za Fiestou a Polem zaostával na třetím místě.

První dvě generace vozu Ford Fiesta, vyráběné v letech 1976 až 1989, byly vyrobeny v počtu přesahujícím 4,5 milionu vozů. V dubnu 1989 se představila třetí generace supermini Fiesta s o 16 cm delším rozvorem. Poprvé se tak nabízela i v pětidveřové verzi. 

Karel Haas
Diskuze (5)

Doporučujeme

Avatar - twistedTSD
11. 6. 2024 09:11
Re: Jednoduché
Fabia touto generací pravděpodobně končí.
Avatar - Stejsn
9. 6. 2024 20:49
mk2
je podle mě typický obyčejný facelift, nikoliv další generace.
9. 6. 2024 09:07
Re: Jednoduché
Ake nariadenia EU ju zabili? A aké Mondeo?
Máme tú Fabiu a Octaviu, akože tie nie sú zabité tiež?
Neschopný Ford to sám pokašľal.
Avatar - Pepa_007
9. 6. 2024 02:54
Jednoduché
48 let se vyráběla a nařízení EU ji nakonec zabila v roce 2023. Stejně jako Mondeo a také tak ukončí brzo Focus.

Co ten Ford bude vlastně prodávat? Pár SUV....... pouze. Stačí to na uziveni se?
8. 6. 2024 12:08
Poslední věta článku není pravda...
...třetí generace Fiesty, představená v roce 1989 rozhodně neměla stejný rozvor, jako její první dvě generace. Rozvor byl u ní výrazně prodloužen, což konec konců i umožnilo poprvé nabídnout Fiestu i v 5dv. verzi. :-)