Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Focus po faceliftu: Dává sbohem tlačítkům, ostré ST zůstává!

Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
66 Fotogalerie

Modrý ovál dnes oficiálně představuje omlazenou podobu Focusu čtvrté generace. Uvnitř najdeme celou řadu novinek, ne všechny ale budou motoristé považovat za změnu k lepšímu.

Čtvrtý pokračovatel Fordu Focus se světu představil na jaře 2018, kdy modrý ovál slavil dvacetileté výročí svého kultovního modelu. Po třech a půl letech přišla řada na omlazovací proceduru přinášející tolik novinek, že by to jinde klidně dalo na zbrusu novou generaci.

Video placeholder
Omlazený Ford Focus oficiálně • Zdroj: Ford

Výčet inovací otevírá přepracovaná příď s výraznější maskou a jinými nárazníky. Cílem designérů prý bylo, aby se od sebe jednotlivé výbavové linie – Trend Edition, Titanium, ST-Line – ještě více odlišily. V nabídce zůstává i nadále dobrodružnější pojetí Active inspirované světem crossoverů, tedy s oplastovanými částmi karoserie. Tuto verzi a sportovně střižené ST-Line lze navíc doplnit ještě o provedení Vignale s bohatou výbavou a specifickým vzhledem vybraných prvků.

Světelná technika je plně diodová. Standardní full-LED světlomety vpředu lze na přání nahradit technologií Dynamic Pixel LED, jež neoslňuje protijedoucí vozy, osvětluje zatáčky, přizpůsobí se špatnému počasí a řídí se dopravními značkami, díky čemuž přizpůsobí světlo za daných situací tak, aby byl lépe vidět chodec či cyklista. Změnil se rovněž design kapoty a logo automobilky se přesunulo z její spodní části do masky.

Uvnitř je hlavní změnou nová generace multimediálního systému SYNC 4 s cloudovou navigací a hlasovým ovládáním. Prostřední obrazovka má nyní úhlopříčku 13,2 palce a Ford se chlubí, že jde o největší displej v segmentu. Jak už asi tušíte, s nasazením obrovského displeje souvisí i minimalizace fyzických tlačítek a ovladačů. Teplotu a další funkce v autě už si nenastavíte klasicky, ale ťapkáním na spodní část obrazovky. Kdyby v tomto ohledu zůstal Ford zpátečnický, vůbec bychom se nezlobili. Infotainment dále umí bezdrátové aktualizace, služby Apple CarPlay a Android Auto a v neposlední řadě spárování vozu s chytrým telefonem, takže veškeré důležité info nosíte v kapse.

Nezapomnělo se ani na asistenční systémy. Polepšilo si hlídání mrtvého úhlu, které snímá prostor za vozem do vzdálenosti až 28 metrů dvacetkrát za sekundu a pracuje v intervalu rychlostí 65 až 200 km/h. Když hrozí střet s vozidlem v souběžném pruhu, kam se řidič chystá přejet, dojde nejen na světelnou indikaci, ale i opačný impuls do řízení. V multimediálním systému si navíc můžete nastavit délku a šířku přípojného vozidla, aby asistent bral v potaz i jeho tažení. Asistent křižovatek hlídá, aby nedošlo ke střetu s jiným vozidlem třeba při odbočování, ale nechybí ani adaptivní tempomat, předkolizní asistent či připomenutí obsazených zadních sedadel.

Paleta pohonných jednotek sází na litrové tříválce EcoBoost se 74, 92 a 114 kW. První dvě jmenované verze jsou ryze spalovací, prostřední však může být (a poslední je vždy) mild-hybridem se 48V palubní sítí, jež pomáhá snížit spotřebu paliva a emise. K čiperné akceleraci pomáhá proměnné časování sacích i výfukových ventilů a vysokotlaké přímé vstřikování paliva. Kromě šestistupňové manuální převodovky lze vybrané verze pojit se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Zájemci o naftu mohou sáhnout po 1,5litrovém turbodieselu EcoBlue s výkonem 88 kW, jenž se pojí s manuálním šestikvaltem nebo osmistupňovým automatem. Tisková zpráva se však ani slovem nezmiňuje o benzinové patnáctistovce a naftovém dvoulitru, které se nabízely u předchůdce.

Co naštěstí zůstává je agregát 2.3 EcoBoost pro ostrou verzi ST. Zážehový čtyřválec přeplňovaný dvoucestným turbodmychadlem s anti-lag systémem má stále 206 kW (280 k) a 420 newtonmetrů točivého momentu. Šestistupňový manuál může být dovybaven funkcí automatického dorovnávání otáček při podřazování. Případně lze zvolit sedmistupňovou samočinnou převodovku s řazením pádly pod volantem. Na palubě sportovního „estéčka“ nesmí chybět elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál nebo na přání dodávané adaptivní tlumiče, jejichž účinek se mění až 500x za sekundu v závislosti na jízdních situacích. Tady naštěstí zůstalo všechno (tedy až na to ovládání) při starém.

Třikrát hurá!