Ford Focus po faceliftu: Dává sbohem tlačítkům, ostré ST zůstává!
Modrý ovál dnes oficiálně představuje omlazenou podobu Focusu čtvrté generace. Uvnitř najdeme celou řadu novinek, ne všechny ale budou motoristé považovat za změnu k lepšímu.
Čtvrtý pokračovatel Fordu Focus se světu představil na jaře 2018, kdy modrý ovál slavil dvacetileté výročí svého kultovního modelu. Po třech a půl letech přišla řada na omlazovací proceduru přinášející tolik novinek, že by to jinde klidně dalo na zbrusu novou generaci.

Výčet inovací otevírá přepracovaná příď s výraznější maskou a jinými nárazníky. Cílem designérů prý bylo, aby se od sebe jednotlivé výbavové linie – Trend Edition, Titanium, ST-Line – ještě více odlišily. V nabídce zůstává i nadále dobrodružnější pojetí Active inspirované světem crossoverů, tedy s oplastovanými částmi karoserie. Tuto verzi a sportovně střižené ST-Line lze navíc doplnit ještě o provedení Vignale s bohatou výbavou a specifickým vzhledem vybraných prvků.
Světelná technika je plně diodová. Standardní full-LED světlomety vpředu lze na přání nahradit technologií Dynamic Pixel LED, jež neoslňuje protijedoucí vozy, osvětluje zatáčky, přizpůsobí se špatnému počasí a řídí se dopravními značkami, díky čemuž přizpůsobí světlo za daných situací tak, aby byl lépe vidět chodec či cyklista. Změnil se rovněž design kapoty a logo automobilky se přesunulo z její spodní části do masky.
Uvnitř je hlavní změnou nová generace multimediálního systému SYNC 4 s cloudovou navigací a hlasovým ovládáním. Prostřední obrazovka má nyní úhlopříčku 13,2 palce a Ford se chlubí, že jde o největší displej v segmentu. Jak už asi tušíte, s nasazením obrovského displeje souvisí i minimalizace fyzických tlačítek a ovladačů. Teplotu a další funkce v autě už si nenastavíte klasicky, ale ťapkáním na spodní část obrazovky. Kdyby v tomto ohledu zůstal Ford zpátečnický, vůbec bychom se nezlobili. Infotainment dále umí bezdrátové aktualizace, služby Apple CarPlay a Android Auto a v neposlední řadě spárování vozu s chytrým telefonem, takže veškeré důležité info nosíte v kapse.
Nezapomnělo se ani na asistenční systémy. Polepšilo si hlídání mrtvého úhlu, které snímá prostor za vozem do vzdálenosti až 28 metrů dvacetkrát za sekundu a pracuje v intervalu rychlostí 65 až 200 km/h. Když hrozí střet s vozidlem v souběžném pruhu, kam se řidič chystá přejet, dojde nejen na světelnou indikaci, ale i opačný impuls do řízení. V multimediálním systému si navíc můžete nastavit délku a šířku přípojného vozidla, aby asistent bral v potaz i jeho tažení. Asistent křižovatek hlídá, aby nedošlo ke střetu s jiným vozidlem třeba při odbočování, ale nechybí ani adaptivní tempomat, předkolizní asistent či připomenutí obsazených zadních sedadel.
Paleta pohonných jednotek sází na litrové tříválce EcoBoost se 74, 92 a 114 kW. První dvě jmenované verze jsou ryze spalovací, prostřední však může být (a poslední je vždy) mild-hybridem se 48V palubní sítí, jež pomáhá snížit spotřebu paliva a emise. K čiperné akceleraci pomáhá proměnné časování sacích i výfukových ventilů a vysokotlaké přímé vstřikování paliva. Kromě šestistupňové manuální převodovky lze vybrané verze pojit se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Zájemci o naftu mohou sáhnout po 1,5litrovém turbodieselu EcoBlue s výkonem 88 kW, jenž se pojí s manuálním šestikvaltem nebo osmistupňovým automatem. Tisková zpráva se však ani slovem nezmiňuje o benzinové patnáctistovce a naftovém dvoulitru, které se nabízely u předchůdce.
Co naštěstí zůstává je agregát 2.3 EcoBoost pro ostrou verzi ST. Zážehový čtyřválec přeplňovaný dvoucestným turbodmychadlem s anti-lag systémem má stále 206 kW (280 k) a 420 newtonmetrů točivého momentu. Šestistupňový manuál může být dovybaven funkcí automatického dorovnávání otáček při podřazování. Případně lze zvolit sedmistupňovou samočinnou převodovku s řazením pádly pod volantem. Na palubě sportovního „estéčka“ nesmí chybět elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál nebo na přání dodávané adaptivní tlumiče, jejichž účinek se mění až 500x za sekundu v závislosti na jízdních situacích. Tady naštěstí zůstalo všechno (tedy až na to ovládání) při starém.
Třikrát hurá!