Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Kuga 2.5 Duratec Hybrid – Elektrifikovaný kliďas

Ondřej Mára
Diskuze (104)

Třetí generace Fordu Kuga je dostupná rovnou se třemi typy elektrifikovaných pohonů, přičemž klasický hybrid představuje zlatou střední cestu.

Design, interiér


SUV Ford Kuga se může pochlubit jednou zajímavou vlastností - díky třem typům pohonu s elektrickou asistencí se totiž nyní jedná o vůbec nejelektrifikovanější model v nabídce modrého oválu. Zákazníci tak mohou sáhnout buď po základním mild-hybridu s označením mHEV, klasickém hybridu s označením HEV nebo dobíjitelném plug-in hybridu, označovaném jako PHEV.

My jsme tentokrát k testu dostali klasický hybrid, označovaný jako HEV, který však sdílí velkou část technických komponent s výkonnějším plug-in hybridem, který se v testu objevil již v minulém roce. Vše má ale svůj čas a tak pojďme klasicky začít od exteriéru a interiéru.

Od ST-Line výš

Protože už jsme měli kugu v testu několikrát, dovolím si úvod trochu odbýt, neb na jejím designu už zkrátka nic nového nevykoukáme. Dodám však, že hybridní varianta startuje až od třetího výbavového stupně ST-Line, díky němuž  standardně stojí na 18“ kolech, má specificky tvarované nárazníky, lakované spodní části karoserie nebo střešní ližiny s černým lakováním. Běžné motorizace dostávají také LED potkávací světlomety, hybrid a plug-in hybrid si však musí vystačit pouze s halogeny.

Novinářské vozy však málokdy bývají v základní výbavě, což je příklad i testované kugy. V galerii si tak můžete prohlédnout vůz ve výbavovém stupni ST-Line X, díky čemuž dostal přední LED světlomety, zadní tónovaná skla Privacy, akustické fólie skel na předních dveřích a pár drobností do interiéru, ke kterým se ještě dostaneme.

Karoserie byla lakována bílou metalízou Platinum z nabídky unikátních laků, čemuž odpovídá i cenovka 25.900 Kč. Naživo však barva působí skutečně elegantně, sytě a výrazně. Sada Vision (+17.900 Kč) přidala adaptivní LED světlomety se solidním výkonem či head-up display, a pod zadním nárazníkem je ukryté elektricky výklopné tažné zařízení (28.700 Kč). Hybrid si totiž poradí s brzděným přívěsem až do hmotnosti 1.600 kilogramů.

Menší zavazadelník

Ani v interiéru pak hybridní kuga nenabízí žádné zásadní novinky, tedy minimálně na první pohled. Opět tedy potěší příjemně zvládnutá ergonomie i slušná výbava, včetně té technologické. Už v rámci výbavy ST-Line je interiér vybaven červeným prošíváním a černou stropnicí, výbava ST-Line X pak přidává systém KeyFree Plus, audio B&O s 10 reproduktory, čalounění vinyl/premium Velur, zadní loketní opěrku a mnoho dalšího.

Z příplatkové výbavy pak stojí za zmínku minimálně sada Winter Base s vyhřívaným volantem, čelním sklem a předními sedadly (+16.000 Kč), nebo sada Technology (+34.900 Kč). Ta obsahuje adaptivní tempomat s funkcí stop&go, hlídání mrtvého úhlu, aktivní parkovací asistent, chrániče předních dveří a pár dalších technologických vylepšení zvyšujících komfort i bezpečnost.

Samozřejmostí přitom zůstává i dostatek prostoru v obou řadách sedadel. Ostatně i zadní lavice si uchovala svůj posuvný mechanismus, díky čemuž můžete upřednostnit prostor pro cestující, nebo objem zavazadelníku.

Ford Kuga 2.5 Duratec Hybrid Ford Kuga 2.5 Duratec Hybrid

Právě k zavazadelníku se však vztahuje drobné omezení. Hybridní kuga má sice ve srovnání s plug-in hybridem podstatně menší baterii, automobilka však pro oba vozy uvádí shodný objem zavazadelníku 581 litrů (při naložení po okraj zadních sedadel). Tedy o 64 litrů méně než konvenční kuga. Na první pohled si však rozdílu nevšimnete. 

Tvoří ho totiž komponent elektrického pohonu, který je patrný až při pohledu pod dvojité dno. Navzdory tomuto drobnému omezení lze však prostor dvojitého dna stále efektivně využít – kolem polystyrenového krytu totiž stále zbývá ještě spousta místa. Případně by mělo být možné vůz osadit i ocelovou minirezervou, s níž se pak objem zavazadelníku zmenší na 518 litrů. Při dvousedadlovém uspořádání však hybridní kuga, podobně jako konvenční sourozenci, nabídne objem až 1530 litrů.

Motor, jízdní vlastnosti


Pořádná atmosféra

Podobně jako u plug-in hybridu, i v případě hybridu je základem pohonného ústrojí atmosférický 2,5litový benzínový čtyřválec Duratec, pracující v Atkinsonově cyklu, který nabízí nejvyšší výkon 112 kW (152 k) a 200 N.m točivého momentu. Spalovacímu motoru pak asistuje elektromotor o výkonu 92 kW (125 k) s nejvyšším točivým momentem 230 N.m, který je však schopen vůz rozpohybovat i zcela samostatně.

Výkon se ani v tomto případě nesčítá, podle automobilky však dosahuje 140 kW (190 k). O přenos točivého momentu na kola se stará eCVT převodovka s plynule měnitelným převodem. Sluší se přitom zmínit, že tradiční hybrid je jedinou elektrifikovanou verzí kugy, která za příplatek 50.000 Kč nabízí inteligentní pohon všech kol.

Energie pro elektromotor, získávaná rekuperací při brzdění, je pak uložena v kompaktní lithium-iontové baterii s kapacitou 1,1 kWh, kterou tvoří 60 článků. Baterie dostala kapalinové chlazení, které umožnilo poskládat články blíž k sobě, a chlazení navíc negeneruje žádný hluk, který by rušil posádku v kabině. Navzdory menší kapacitě i rozměrům bohužel baterka hybridu omezuje velikost zavazadelníku stejně jako u plug-in hybridu, výhodou je však větší palivová nádrž s objemem až 54 litrů, díky které vůz slibuje teoretický dojezd přes 1.000 kilometrů.

Ford Kuga 2.5 Duratec Hybrid Ford Kuga 2.5 Duratec Hybrid

Především kliďas

Podobně jako David při testu plug-in hybridu, i já mohu potvrdit, že se Fordu povedlo skvěle sladit spolupráci spalovacího motoru a elektromotoru. Kuga ostatně kombinuje pohony velmi často. Na elektřinu se bez problému rozjede, zvládne i kratší vzdálenosti po městě nebo udržuje rychlost. Poté přejde do hybridního režimu, případně se spolehne čistě na spalovací motor.

Zejména přechody mezi čistě elektrickým a hybridním režimem však mnohdy poznáte až při pohledu na digitální přístrojový štít. Kabina vozu je totiž příkladně odhlučněná, stejně jako 2,5litrový čtyřválec. Střídání pohonů navíc probíhá rychle a bez jakéhokoliv cukání či nepříjemné zvukové kulisy. Je jen škoda, že řidič nemůže (například jako v Toyotě) sám aktivovat čistě elektrický režim – i kdyby jen na pár stovek metrů.

Dynamika už ale zas tak slavná není. Automobilka sice uvádí čas zrychlení z 0 na 100 km/h v čase 9,1 sekundy, což by na SUV s minimální pohotovostní hmotnostní 1731 kg nebylo zas tak marné, jenže jen o technických parametrech to není. 

Kuga hybrid jasně dává najevo, jaký jízdní styl jí nejlíp sedí. Pokud na pedál šlapete s rozvahou, vůz příjemně zrychluje a převodovka se neustále snaží držet otáčky v rozumném rozsahu, takže vás pohonná soustava vlastně nijak neobtěžuje. Jakmile se však o plynový pedál pořádně opřete, nastane stejný efekt, jaký známe od dalších automobilek využívajících CVT převodovky. Vytočený motor o sobě zkrátka začne dávat vědět. To se Ford sice snaží zmírnit alespoň simulováním řazení rychlostních stupňů, kvůli prodlevě je však i tato berlička trochu okatá.

Hybridní kugu tak ocení zejména klidnější řidiči, pod jejichž vedením bude tohle SUV nejen příjemně kultivovaným, ale také poměrně úsporným společníkem. Průměrná spotřeba 5,4 až 5,8 l/100 km, kterou uvádí automobilka, totiž není nedosažitelná. Minimálně tedy její horní hranice, na které jsem se pohyboval až překvapivě často. Pokud se rozhodnete vůz potrápit při svižnější jízdě, počítejte se spotřebou kolem 7 litrů. Při přebírání vozu přitom palubní počítač hlásil dlouhodobý průměr za posledních několik stovek kilometrů 5,2 l/100 km, při návratu se pak dlouhodobý průměr zastavil na hodnotě 5,8 l/100 km. Na podobně prostorné auto to za mě rozhodně nejsou zlé parametry.

Ford Kuga 2.5 Duratec Hybrid Ford Kuga 2.5 Duratec Hybrid

Zkrátka Ford

Kromě nízkého apetitu a kultivovaného pohonného ústrojí se přitom kuga může pochlubit ještě jednou drobností, která si zaslouží pochvalu. Fordu se totiž opět podařilo skvěle nastavit podvozek, který představuje ideální kompromis mezi komfortem a jistotou.

Kuga zvládá běžné nerovnosti bez problému, v zatáčkách se příliš nenaklání a řidiči dává pocit jistoty za většiny jízdních situací. Snad i díky tichému projevu hybridního pohonného ústrojí v kombinaci s příplatkovým 19“ ráfky se však na větších nerovnostech občas ozvalo lehké bubnování od kol. Ani větší výmoly však vůz nerozhodily či neznervóznily, ostatně vzadu má vždy víceprvkovou nápravu.

Závěr


Závěr

Nebudu zapírat, že mám pro Ford Kuga celkem slabost. Líbí se mi jeho design, jsem spokojený s ergonomií interiéru a baví mě naladění podvozku. Hybrid sice neoslňuje svou dynamikou, nabízí však velice klidné a pohodové svezení, navíc s velmi příjemnou spotřebou. Zkrátka celkem rodinný ideál.

Provozní náklady se tedy dají celkem solidně držet v normě, ale co náklady pořizovací? Testovaná kuga s 2,5litrovým hybridem a pohonem předních kol startuje od částky 759.900 Kč ve výbavě ST-Line. Pro zajímavost pak můžeme zmínit, že nošovický Hyundai Tucson 1,6 T-GDI HEV, tedy hybrid s výkonem 169 kW, pořídíte v základní výbavě Comfort od 759.990 Kč.

S lepší výbavou ST-Line X, kterou měl i testovaný vůz, ale počítejte s cenou od 789.900 Kč. Se všemi příplatky se pak vůz v galerii dostal na cenu 926.400 Kč. Úplně málo to není, kuga však nabízí řadu kvalit, které pomáhají cenu ospravedlnit. A vlastně ani ve srovnání s hybridní či vznětovou konkurencí nevychází úplně marně.

Nejlevnější verze modelu 599.900 Kč (1.5 EcoBoost, 6st man, Trend, 4x2)
Základ s testovaným motorem 759.900 Kč (2.5 Duratec Hybrid, eCVT, ST-Line, 4x2)
Testovaný vůz bez příplatků 789.900 Kč (2.5 Duratec Hybrid, eCVT, ST-Line X, 4x2)
Testovaný vůz s výbavou 926.400 Kč (2.5 Duratec Hybrid, eCVT, ST-Line X, 4x2)

Ford Kuga 2.5 Duratec Hybrid Ford Kuga 2.5 Duratec Hybrid

Plusy

  • Prostorná kabina
  • Spolupráce EV/ICE
  • Velká nádrž
  • Nízká spotřeba
  • Možnost 4x4
  • Naladění podvozku

Minusy

  • Omezená velikost zavazadelníku
  • Nevýrazná dynamika
  • Projev eCVT při vyšších otáčkách
  • Nemožnost ručně zapnout EV režim
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (104)

Doporučujeme

Ford Kuga 2.5 Duratec Hybrid
Cena základní sestavy 789 900 Kč
Výbava základní sestavy 18" kola z lehkých slitin, Unikátní ST-Line sportovní tvarování nárazníků a lakované spodní části karoserie, Černý potah stropu a prvky interiéru prošité červenou nití, Střešní ližiny s černou povrchovou úpravou, Prémiový audiosystém B&O s 10 reproduktory vč. Subwooferu, Systém KeyFree Plus - bezdotykové ovládání 5. Dveří, Čalounění sedadel vinyl/premium velur s elektricky nastavitelným sedadlem řidiče, Centrální výklopná loketní opěrka zadních sedadel s držáky nápojů, Akustická fólie skel předních dveří, Zadní tmavě tónovaná skla Privacy, Přední LED potkávací a dálkové světlomety s automatickým přepínáním Kč
Cena testované sestavy 926 400 Kč
Výbava testované sestavy Sada Winterbase (+16.000 Kč), Sada Technology (+34.900 Kč), Sada Vision (+17.900 Kč), Sada ST-Line Plus (11.500 Kč), Oboustranná rohož zavazadelníku (+2.600 Kč), metalický lak karoserie bílá Platinum (25.900 Kč), tažné zařízení – elektricky sklopné se stabilizací přívěsu (+28.700 Kč), 19“ kola 225/55 R19 (+19.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2490
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 112 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 196
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.4
Emise CO2: 196
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 581 / 1530
Objem nádrže (l): 54
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1731 / 514
Rozměr pneu: 225/55 R19
Ford Kuga 2.5 Duratec Hybrid
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4626
b) šířka (mm): 1883
c) výška (mm): 1666
d) rozvor (mm): 2710
e) rozchod vpředu (mm): 1599
f) rozchod vzadu (mm): 1590
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 450
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
27. 6. 2021 12:48
Re: je zajímavý
Topten to by byl na silnicích klid. :D
Avatar - speedfred
25. 6. 2021 10:25
Re: je zajímavý
Keď som mal ešte Pugota 508gt tak som sa bavil v servise o DPF hovorili že sa už dá zohnať za 8000Kč.
Avatar - Mikesus
25. 6. 2021 09:04
Re: je zajímavý
Ne každej je sociální případ jako ty. Někdo ty 3 děti uživí i bez dávek.
24. 6. 2021 15:27
Současná Kuga...
...už bohužel vůbec nepůsobí, jako pořádné SUV - vypadá jen jako nějaký nafouklý hatch, resp. vyměklý dámský cross-over. Minulá generace byla prostě lepší... :-(
24. 6. 2021 13:39
Pokud můžu volit,...
...tak hybrid určitě ne! :-( :no: