Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford má nový speciál pro rallye. Do WRC nasadí malé SUV!

David Bureš
Diskuze (3)

Světový šampionát v rallye pro rok 2022 výrazně změní svá technická pravidla, což znamená příchod nových speciálů. I kvůli tomu už Ford nebude závodit s Fiestou.

Ford ve spolupráci s týmem M-Sport představuje novou generaci závodního speciálu pro světový šampionát v rallye, která je již přizpůsobena novým pravidlům kategorie Rallye1, znamenajícím příchod hybridního pohonu. Nové regule pro sezonu 2022 znamenají i konec éry závodní Fiesty WRC.

Její náhradou se totiž stává Ford Puma Rallye1, tedy speciál se vzhledem populárního městského crossoveru. Není to přitom velké překvapení, M-Sport totiž už při prvních zkouškách testovací muly nového závodního speciálu naznačil, že výsledný automobil už nemusí nést design Fiesty. A tak se spekulovalo právě o využití vzhledu Pumy – Ford díky tomu rallye marketingově využije u vozu s vyšším obchodním potenciálem.

„Nová éra vozů WRC představuje jeden z největších technických pokroků ve světovém šampionátu. Díky zavedení hybridního pohonu budou vozy výkonnější než kdykoli v historii a zároveň budou přímo odrážet pohonné ústrojí svých silničních protějšků,“ říká Malcolm Wilson, výkonný ředitel společnosti M-Sport, která již tradičně připravuje vozy Ford pro rallye. Vždyť partnerství mezi Fordem a M-Sportem trvá již od roku 1997 a od té doby přineslo sedm mistrovských titulů. 

Hnací ústrojí speciálu nové generace v duchu pravidel kombinuje přeplňovaný spalovací motor 1.6 EcoBoost se 100kW elektromotorem a 3,9kWh baterií.

Hybridní soustava Pumy Rallye1 přitom funguje na podobném principu jako u silničních hybridů. Zachycuje energii, která při brzdění nebo jízdě setrvačností jinak přichází nazmar, a ukládá ji do baterie. Z ní je potom napájen elektromotor, který podle potřeby pomáhá snižovat spotřebu paliva nebo zlepšit jízdní výkony vozu. V případě Pumy Rally1 bude řidič moci opakovaně využít dodatečný výkon až 100 kW, vždy po dobu maximálně tří sekund.

Podobně jako u plug-in hybridů pak půjde baterii mezi rychlostními zkouškami dobíjet z externího zdroje, což potrvá přibližně 25 minut. Hybridní soustava váží 95 kg. Je chlazena vzduchem i kapalinou a uložena v balistickém pouzdru, které odolá extrémnímu přetížení i nárazům v případě nehody.

Světové veřejnosti se Ford Puma Rallye1 poprvé ukazuje na právě probíhajícím Festivalu rychlosti v britském Goodwoodu. Dynamika vozu se tam přitom ukáže přímo v akci, a to na trati zdejšího závodu do vrchu, při němž se za volant novinky posadí závodní jezdec týmu M-Sport Ford Adrien Fourmaux a testovací jezdec Matthew Wilson. Ve WRC nový Ford Puma Rallye1 vyzve na souboj nově vyvinutý Hyundai i20 N a speciál Toyoty, zřejmě postavený na bázi GR Yarisu.

David Bureš
Diskuze (3)

Doporučujeme

Avatar - Midlosek
8. 7. 2021 15:08
Hmotnost
No a těch 95 kg navíc u kompaktního WRC, to je asi jako nic...
Avatar - KANKUNEN
8. 7. 2021 13:25
Uděláme složitý flašinet, abychom šetřili kapičky,
nakonec se dozvíš v diskuzi třeba pod Kodiaq RS, ty dva litry rozdílu při defenzivní jízdě mezi naftou a benzínem je zanedbatelné.