Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Puma Rally1 WRC Prototype
Ford Puma Rally1 WRC Prototype
Ford Puma Rally1 WRC Prototype
Ford Puma Rally1 WRC Prototype
60 Fotogalerie

Ford má nový speciál pro rallye. Do WRC nasadí malé SUV!

Světový šampionát v rallye pro rok 2022 výrazně změní svá technická pravidla, což znamená příchod nových speciálů. I kvůli tomu už Ford nebude závodit s Fiestou.

Ford ve spolupráci s týmem M-Sport představuje novou generaci závodního speciálu pro světový šampionát v rallye, která je již přizpůsobena novým pravidlům kategorie Rallye1, znamenajícím příchod hybridního pohonu. Nové regule pro sezonu 2022 znamenají i konec éry závodní Fiesty WRC.

Její náhradou se totiž stává Ford Puma Rallye1, tedy speciál se vzhledem populárního městského crossoveru. Není to přitom velké překvapení, M-Sport totiž už při prvních zkouškách testovací muly nového závodního speciálu naznačil, že výsledný automobil už nemusí nést design Fiesty. A tak se spekulovalo právě o využití vzhledu Pumy – Ford díky tomu rallye marketingově využije u vozu s vyšším obchodním potenciálem.

„Nová éra vozů WRC představuje jeden z největších technických pokroků ve světovém šampionátu. Díky zavedení hybridního pohonu budou vozy výkonnější než kdykoli v historii a zároveň budou přímo odrážet pohonné ústrojí svých silničních protějšků,“ říká Malcolm Wilson, výkonný ředitel společnosti M-Sport, která již tradičně připravuje vozy Ford pro rallye. Vždyť partnerství mezi Fordem a M-Sportem trvá již od roku 1997 a od té doby přineslo sedm mistrovských titulů. 

Hnací ústrojí speciálu nové generace v duchu pravidel kombinuje přeplňovaný spalovací motor 1.6 EcoBoost se 100kW elektromotorem a 3,9kWh baterií.

Hybridní soustava Pumy Rallye1 přitom funguje na podobném principu jako u silničních hybridů. Zachycuje energii, která při brzdění nebo jízdě setrvačností jinak přichází nazmar, a ukládá ji do baterie. Z ní je potom napájen elektromotor, který podle potřeby pomáhá snižovat spotřebu paliva nebo zlepšit jízdní výkony vozu. V případě Pumy Rally1 bude řidič moci opakovaně využít dodatečný výkon až 100 kW, vždy po dobu maximálně tří sekund.

Podobně jako u plug-in hybridů pak půjde baterii mezi rychlostními zkouškami dobíjet z externího zdroje, což potrvá přibližně 25 minut. Hybridní soustava váží 95 kg. Je chlazena vzduchem i kapalinou a uložena v balistickém pouzdru, které odolá extrémnímu přetížení i nárazům v případě nehody.

Světové veřejnosti se Ford Puma Rallye1 poprvé ukazuje na právě probíhajícím Festivalu rychlosti v britském Goodwoodu. Dynamika vozu se tam přitom ukáže přímo v akci, a to na trati zdejšího závodu do vrchu, při němž se za volant novinky posadí závodní jezdec týmu M-Sport Ford Adrien Fourmaux a testovací jezdec Matthew Wilson. Ve WRC nový Ford Puma Rallye1 vyzve na souboj nově vyvinutý Hyundai i20 N a speciál Toyoty, zřejmě postavený na bázi GR Yarisu.