Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford má patent na motory spalující vodík, zachrání tak V8?

Ondřej Mára
Diskuze (7)

Americká automobilka sice samotný motor zatím neukázala, nabízí však pohled na techniku, která by měla přispět k jeho optimálnímu fungování.

Budoucnost patří podle mnohých elektrifikaci, stále častěji se však objevují automobilky, které věří také vodíku. A zatímco některé automobilky využívají vodík pouze jako prostředek k výrobě elektrické energie, některé společnosti rozvíjejí také koncepci jeho relativně čistého spalování.

Jak víme, jedním z největších propagátorů spalování vodíku je dnes Toyota, která svůj prototyp nasazuje dokonce i v závodech. Ve spalování vodíku ovšem věří také někteří výrobci velkých užitkových strojů. Podle informací magazínu Muscle Cars and Trucks však se spalováním vodíku koketuje i automobilka Ford.

Ta si podle zámořských informací nechala patentovat turbem přeplňovaný motor s přímým vstřikováním vodíku, který by měl být schopen zabraňovat problémům s předčasnými detonacemi, ke kterým při spalování vodíku může docházet.

Patent pak sice neukazuje přímo motor, nabízí ale pohled na způsob, kterým chce automobilka dosáhnout optimálního poměru vzduchu a paliva ve směsi, což bude důležité pro optimální efektivitu motoru.

Zjednodušeně řečeno – vodík sice exploduje rád, pro automobilky je však důležité dosáhnout kontroly nad tím, kdy bude explodovat. Pokud by totiž motor neměl optimální poměr paliva a vzduchu, mohla by směs detonovat předčasně, což může vést ke klepání, ztrátě výkonu a nakonec i poškozené samotného motoru.

Video se připravuje ...

Design automobilky Ford počítá se samostatnou kontrolou přísunu paliva, prostřednictvím přímého vstřikování, a vzduchu prostřednictvím variabilního systému EGR. Se správným spalováním by navíc měl pomoci také systém variabilního časování ventilů.

Systém by měl být schopen například zvýšit točivý moment motoru tím, že zvýší proudění přes EGR ventil a tím sníží teplotu spalování, čímž se omezí předčasné exploze. Když není potřeba vyšší točivý moment, proudění přes EGR ventil se omezí, čímž se omezí také přísun paliva.

Patentové snímky ukazují pouze využití u jednoho válce, podle zahraničních kolegů je však pravděpodobné, že se celou technologii podaří implementovat ve větším, což by nakonec mohlo vést k vývoji vodík spalujících motorů V8. Ikonický Mustang s motory V8 by tak mohl být zachován i pro příští generace.

Ondřej Mára
Diskuze (7)

Doporučujeme

Avatar - Oscar_Romero
28. 3. 2022 22:19
Re: Vodík má oktanové číslo 60
Hele, oni chtějí zachránit V8 nikoliv W16.
Avatar - Oscar_Romero
28. 3. 2022 22:18
Re: Vodík má oktanové číslo 60
To samé co při spalování biopaliv. Vrátí se zpět do atmosféry.
28. 3. 2022 20:48
Ford novinky
Ford novinky naleznete na jednom míste: http://www.fordauto.sk/
Avatar - narona
28. 3. 2022 19:11
Re: Vodík má oktanové číslo 60
Uvažuju že pokud by se snížila komprese na dejme tomu 5 tak by to vyřešilo detonace za cenu snížení litrového výkonu?
28. 3. 2022 19:03
Re: Vodík má oktanové číslo 60
Co se stane s atomem uhlíku při spalování metanu ?