Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT – Pokus o restart

Stanislav Švarc Stanislav Švarc 21. 8. 2019
36
169
Zobrazit náhledy (36)
Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT

Na hybridní Mondeo můžete v nabídce českého Fordu narazit už pár let. Nedávno se však změnila jedna poměrně důležitá věc. Mondeo Hybrid totiž dorazilo v nové formě.

Design, interiér


A nejde o techniku, ta zůstává stejná, novou formou myslím vnější podobu. Po modernizaci tohoto modelu střední třídy je totiž u nás hybridní verze k dispozici výhradně jako kombík. Předtím jste mohli mít pouze sedan.

Tuzemské zastoupení doufá, že provedení s větším zavazadlovým prostorem by mohlo přilákat více zákazníků než sedan, který v hybridním provedení nebyl moc praktický. Nabízel objem zavazadelníku 383 litrů, přičemž vzhledem k umístění akumulátoru jej nebylo možné nijak zvětšit. Kombík je na tom výrazně lépe. I když proti provedením se spalovacími motory přece jen ztrácí. Ale o tom až za chvilku.

Prostě Mondeo

Dobrým zvykem našich testů je věnovat několik řádků designu. Upřímně, v případě Mondea je to trochu past – nějak totiž nevím, co o autě, které je s námi už několik let, napsat objevného. Ani nedávný facelift nezměnil mnoho, Mondeo vypadá pořád jako… Mondeo.

Vůz dostal upravený tvar lichoběžníkové horní mřížky s hlubším optickým efektem v přední části vozu, jinak provedenou spodní mřížku, nový design mlhových světel a LED denního svícení, jiný nárazník či nová koncová světla ve tvaru písmene V, protnuté dekoračním prvkem v matně stříbrné nebo chromované povrchové úpravě. Prostě jen decentní změny.

A je to asi dobře, design Mondea podle mě působí elegantně a nadčasově. Myslím si, že jde stále o hezký automobil. Hybrid přitom od ostatních verzí na první pohled nepoznáte (tedy pokud není polepený velkými nápisy jako ten náš testovací), přítomnost elektrifikace prozradí až loga za předními blatníky.

Jak je to s tím kufrem?

Modernizace nezměnila ani dojem z interiéru. V tomto případě bych možná mohl napsat bohužel, uměl bych si představit pár změn. Hlavně nepříliš hodnotně vypadající středový panel masivní palubní desky, což je zjednodušeně řečeno plochý kus tvrdého a „syrového“ plastu okolo obrazovky infotainmentu, by zasloužil více péče. K výhradám bych přihodil ještě horší výhled, za který mohou silné přední sloupky.

Jinak je vnitřek docela příjemný. Na logiku ovládání si rychle zvyknete, příjemná jsou sedadla a potěší také slušná nabídka míst k odložení drobností. Od běžných verzí Mondea se hybrid liší provedením přístrojového štítu, který obsahuje jediný analogový „budík“, a to tachometr. Vedle něj jsou dva displeje umožňující různá zobrazení, například informace o činnosti a efektivitě hybridního pohonu. Otáčkoměr byste tu hledali marně.

A zatímco Mondeo po modernizaci přechází na kruhový ovladač automatické převodovky, hybridní provedení má i nadále páku. U té je zvláštní nejen absence manuálního řazení, ale také režim označený písmenem L. Jde o mód, při němž se zvýší brzdění pohonem a motor točí vysoké otáčky – zjednodušeně řečeno slouží tedy k co nejrychlejšímu dobití akumulátoru.

Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT

A prostor? Tak nějak akorát, nic, z čeho byste se posadili na zadek. Vpředu v pohodě, vzadu pro dva pasažéry s výškou okolo 180 centimetrů také v pohodě. Ale třeba takový Passat je na tom lépe, o Superbu nemluvě.

Na začátku testu jsem naznačil jistý kufrový deficit. Hybrid má totiž kvůli uložení akumulátoru menší zavazadlový prostor než kombík s některým ze spalovacích motorů. Trakční akumulátor je schovaný pod podlahou zavazadelníku v jeho přední části, za ním našla své místo ještě běžná 12voltová baterie.

Kufr v základním uspořádání pojme 403 litrů, po zvětšení až 1508 litrů. Mondeo kombi s běžným spalovacím motorem nabízí zavazadelník s objemem 488 až 1585 litrů.

Více než menší objem však větší mrzutost představuje zvýšená podlaha, pod níž se baterie ukrývá. Dno je tak „vyboulené“, přičemž u nákladové hrany se svažuje dolů. Musíte si tedy dát pozor, co v kufru budete převážet. Snadno se může stát, že náklad během jízdy sjede právě do tohoto místa. A když pak otevřete dveře kufru, náklad se vykutálí ven.

Zvýšená podlaha také znamená, že po sklopení opěradel nevznikne zcela rovná plocha – sklopená opěradla jsou o něco níž než dno kufru.

Vyloženě sympatický je však další prostor pro menší náklad pod svažující se částí podlahy v zavazadelníku.

Motor, jízdní vlastnosti


Za kolik jezdí?

Pohon hybridního Mondea se v základních rysech podobá hnacímu ústrojí HSD od Toyoty. Základem je spalovací motor, kterým je čtyřválec o objemu 2,0 litru, zde upravený pro činnost v Atkinsonově cyklu.

Součástí hybridního pohonu jsou samozřejmě také elektrické točivé stroje. Jednak trakční elektromotor, sloužící jako podpora spalovacího motoru, a dále startér/generátor proudu, jenž umožňuje rekuperační dobíjení kapalinou chlazené, recyklovatelné lithium-ion baterie o kapacitě 1,4 kWh umístěné za zadními sedadly.

Ford udává celkový výkon hybridní soustavy 138 kW, spalovací motor nabízí 106 kW. Kola jsou poháněna přes automatickou převodovku s plynule měnitelným převodem. Subjektivně vnímaný pocit plynulé změny převodu je pak dosahován právě elektromotory.

Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT

Automobilka také tvrdí, že rekuperací lze zachytit až 90 procent energie a že čistě na elektřinu ujede v kuse 1,5 kilometru.

Poslední údaj však u klasického hybridu ani není důležitý, mnohem větší váhu má to, jak často pohon dokáže vypínat spalovací motor a jak efektivně zvládne využívat elektřinu. A Mondeo na tom není špatně.

Dovolte mi jako důkaz několik čísel, která jsem vyčetl z palubního počítače. Začněme ve městě, kde by hybridní pohon měl být nejefektivnější. Po Praze (s letním provozem bez větších kolon) jsem najezdil přesně 50 kilometrů, z nichž 28,2 (tedy více než polovina) bylo v čistě elektrickém režimu. Průměrná spotřeba činila 5,8 litru na 100 km.

Dalších 90,4 km jsem urazil předpisovými rychlostmi mezi dvěma městy, mimo dálnice a na silnici vedoucí přes menší obce. Bez spalovacího motoru se Mondeo obešlo v součtu 36,7 km. Průměrná spotřeba opět dosáhla 5,8 l/100 km.

Stejný apetit měl hybridní kombík i v případě následujících 245,2 km v různém provozu kombinujícím města, silnice prvních tříd i horské okresky. Čistě na elektřinu v tomto případě připadlo 91 km.

A zbývá dálnice. Po té jsem urazil 50 km nejvyšší povolenou rychlostí, z nichž jen 5,8 km se obešlo bez spalovacího motoru. Dálniční průměrná spotřeba činila 7,1 l/100 km.

Ještě tu mám ale jedno číslo. V paměti palubního počítače zůstala data i z předchozích jízd tohoto Mondea, konkrétně údaj o nájezdu 2145 km, z nichž čistě elektrických bylo 619,9. Dlouhodobá spotřeba byla 6,5 l/100 km.

Jak je vidět, hybridní Mondeo dokáže být opravdu efektivní a úsporné. Zajímavé však je, jak velkou roli v tom hraje nenápadné tlačítko s nápisem ECO, které najdete vedle voliče převodovky. Podobnou věc má spousta aut, ale u Mondea je tenhle režim opravdu citelně znát. Hybridní pohon v něm totiž není tak citlivý na plynový pedál, takže řidiči výrazně usnadňuje najít hranici, kdy ještě zrychlení pobere elektromotor a kdy se musí zapojit spalovací motor. Díky tomu budete častěji jezdit na elektřinu a šetřit palivo. Hodí se to zvlášť ve městě.

V běžném režimu jsou naopak reakce hybridní soustavy mnohem svižnější, takže důraznější tlak na plynový pedál znamená účast spalovacího motoru.

Oba motory, tedy spalovací i elektrický, mohou pracovat současně, samozřejmě v případech, kdy dáte plný plyn. Akceleraci pak doprovází nepříliš příjemný zvuk vytočeného dvoulitru – jde o jev, pro který se vžil výraz „vysavačový efekt“. Řešení hybridní soustavy s planetovou převodovkou totiž při důrazném zrychlování drží vysoké otáčky a vyluzuje monotónní hluk. Mondeu však musím přiznat, že „vysavač“ je tu méně hlučný než u konkurence. A pokud nebudete vyloženě dupat na plyn, přepínání jednotlivých režimů a zapojení spalováku skoro ani nepostřehnete.

Komfort především

Samotné zrychlení, pocitově naprosto lineární, pak není vůbec špatné. Z klidu na stovku se vůz dostane za 9,4 sekundy, což ho řadí mezi nejrychlejší motorizace v nabídce. I tak hybridu sedí spíše klidné jezdění, během něhož si řidič užije ticho, pohodlí a komfortní podvozek.

O jízdních vlastnostech současné generace Mondea toho bylo řečeno a napsáno už mnoho. Já se řadím k lidem, kteří aktuální provedení považují ve srovnání s předchůdcem za méně řidičsky zajímavé, takové odtažité, až sterilní. Ale současně si nemyslím, že je špatné. Pouze částečně přišlo o pověstnou hbitost starších generací a opustilo skupinu „sportovněji“ jezdících vozů střední třídy.

Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT

A hybrid je dokonce asi tím nejméně „sportovním“ mondeem, co jsem kdy řídil.

I tak se s ním jezdí příjemně, hlavně díky komfortnímu podvozku. Právě schopnost podvozku vypořádat se s nerovnostmi je podle mě u hybridního kombíku nejdůležitější. Neznamená to však, že by Mondeo HEV bylo nějakou „houpačkou“ – podvozek je pořád dostatečně tuhý na to, aby s jistotou zvládal i rychlé průjezdy zatáčkami. Jde prostě o takový rozumný kompromis.

Pochválit musím velmi přesné řízení. A aby to nezapadlo, ještě jednou vypíchnout parádní odhlučnění.

Závěr


Závěr

Hybridní Mondeo se nakonec ukázalo jako zajímavá alternativa k variantám se spalovacími motory. Od řidiče v podstatě nevyžaduje nic navíc, žádné zvláštní zacházení, jezdí jako „normální auto“. Výhody hybridního pohonu samozřejmě pocítíte hlavně ve městě, ale ani „za hradbami“ se tenhle hybrid neztratí a dokáže si udržet velice rozumnou spotřebu.

Poměrně překvapivý je pak pohled do ceníku. Většina motoristů má asi představu, že hybridy jsou drahé. Nemusí to být vždy pravda. Hybridní Mondeo startuje na 946.900 Kč, což samozřejmě není málo peněz, jenže se jedná o vyšší výbavu Titanium a cena je srovnatelná se stejně vybavenými diesely.

Plusy

  • Úsporný hybridní pohon
  • Komfortní jízdní projev
  • Cena srovnatelná s dieselem

Minusy

  • Prostornost interiéru
  • Vzhled palubní desky
  • Menší zavazadelník

Související články

Zobrazit celý článek
Témata
Ford Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT
Cena základní sestavy 946 900 Kč
Výbava základní sestavy ): automatická dvouzónová klimatizace, přední mlhová světla s LED páskem denního svícení, zadní LED světla, hlavice řadicí páky a volant potažený kůží + tempomat, infotainment SYNC 3 s 8“ dotykovým displejem a hlasovým ovládáním v češtině, integrovaný navigační systém s nahranými podklady pro Evropu vč. ČR, systém KeyFree - vstup do vozu a startování bez použití klíče, vyhřívaná přední sedadla, čelní sklo a trysky ostřikovačů, automatické stěrače a světlomety, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zatmíváním, automatické přepínání dálkových světel, asistent pro jízdu v pruzích, rozpoznávání dopravních značek, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka s osvětlením nástupního prostoru, 16'' kola z lehkých slitin, palubní počítač s 2 x 4,2'' barevným displejem Kč
Cena testované sestavy 1 107 000 Kč
Výbava testované sestavy Sada Winter + kůže/velur (vyhřívaná zadní sedadla, čalounění kůže/premium velur, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče v 10 směrech s pamětí polohy, elektricky nastavitelné sedadlo spolujezdce v 10 směrech, vnější zpětná zrcátka s pamětí polohy, vnější zpětné zrcátko řidiče s automatickým zatmíváním; 36.500 Kč), 17" kola z lehkých slitin (22.100 Kč), zadní tmavě tónovaná skla (5.900 Kč), střešní ližiny s hliníkovou povrchovou úpravou (12.600 Kč), lak černá Shadow (16.900 Kč), Sada Business 2 (SYNC 3 s navigací, aktivní parkovací asistent + přední a zadní parkovací senzory, zadní parkovací kamera; 24.500 Kč), Sada LED PLUS (adaptivní LED světlomety, elektricky ovládané zadní výklopné dveře, hlídání mrtvého úhlu se signalizací ve vnějších zpětných zrcátkách, varování před projíždějícími vozy při couvání z parkovacího místa, vnější zpětné zrcátko řidiče s automatickým zatmíváním; 36.000 Kč), Pre-Collision Assist (5.600 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 105 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 173 / 4000
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min): 138
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 187
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.4
Emise CO2: 101
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 403 / 1508
Objem nádrže (l): 49
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1716 / 0
Rozměr pneu: 235/50 R17
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4867
b) šířka (mm): 1852
c) výška (mm): 1501
d) rozvor (mm): 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1600
f) rozchod vzadu (mm): 1600
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 980 / 1220
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 495
délka sedáku vzadu (mm): 495
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 660
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Ford Novinky
| 26. 8. 2019
Ford Novinky na 1nom mieste: http://www.fordauto.sk
Re: Pekne
| 26. 8. 2019
Ford Novinky na 1nom mieste: http://www.fordauto.sk
Avatar - Ozzman
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mond
| 25. 8. 2019
Pokud má ten výrobce i D segment, určitě si něco šetří pro něj a do C to nedá.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pekne
| 24. 8. 2019
tvoj pohlad je uzkoprsy.. Musel by si vyskusat naozaj celu konkurenciu aby si pochopil v com je mondeo vyssie a v com nizsie. Mondeo je stale mondeo, ma vynikajuci podvozok ale tak maskuje rychlost ze mas pocit ze tu zatacku ides pomaly, pritom superb.passat nechas za sebou. POdvozok je v standarde lepsi ako adaptivny v superbe/passate. Infotainment je lepsi v passate/superbe, o tom niet pochyb. Preo je len otazkou tvojich priorit co chces. Kedze vo vacsine feelt firiem nemas na vyber a mozes si vybrat medzi koncernom a inu ponuku proste nedostanes vyber je jasny. Samozrejme na D3 nema v niektorych veciach ale cenovo sa s D3 dostanes vyssie. Pri priamom zrovnani s D3 zistis ze na tej svoje premii nemas ani parkovacie senzory, nieto este kameru. Mondeo ma svoje nesporne kvality, bohuzial na CZ/SK trhu mame importera idiota. Ale pockaj este 2 roky a uvidis mondeo MK5 na kazdom kroky, tak ako teraz starsiu generaciu MK4, ktorej sa u nas tiez vela nepredalo ale s oblubou sa vozi, lebo je to robustne a pohodlne auto s kvalitnym spracovanim. Nebudem sa tu hadat, mondeo MK5 som jazdil, podla mna je to fakt dobre auto aj ked jeho vlastnikom nidky nebudem. Ale skus sa pozerat na svet z vyssej perspektivy a brat svj pohlad sirsim uhlom, obohatis sameho seba. Svet je nadherne pestry a nastastie nie je ciernobiely.
Avatar - Mikesus
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mondeo v
| 24. 8. 2019
Takže rozdíl ford C a D segment má ve výbavách. Ale to neznamená, že ostatní výrobci nedají danou výbavu do C segmentu

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku