Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford pro rok 2015: Ve znamení novinek

Tomáš Dusil
Diskuze (1)
Příznivci „modrého oválu“ se mají v tomto roce na co těšit. Na své si přijdou zájemci o rodinné vozy, stejně jako individualisti, hledící hlavně na výkon a dynamiku.

Zásadní obměna vozového parku. To je úkol pro letošní rok u evropského Fordu. Je to možné i díky úspěšnému loňskému roku. „V minulém roce nám nové osobní a užitkové vozy pomohly zvýšit v Evropě náš tržní podíl,“ říká Jim Farley, ředitel Ford of Europe. A dodává: „Letos bychom na to rádi navázali, přičemž naším cílem je oslovit co možná nejširší portfolio potenciálních zákazníků.“

Takže co se chytá?

Vignale

O projektu prémiové produktu evropského Fordu se mluví už nějaký čas. V letošním roce má konečně dojít k realizaci. Nepůjde jen o auto jako takové, nýbrž o celý soubor služeb.

Základem bude vlastnictví vozu Mondeo Vignale, tedy jakási personifikované luxusnější verze Mondea. Jeho majitel bude moci automaticky využívat třeba salonky Vignale Lounge, které budou součástí provozoven FordStore po celé Evropě.

K doplňkovým službám bude patřit doprava vozidla do servisu a zpět k zákazníkovi, případně poskytnutí náhradního vozu odpovídající úrovně. Součástí služeb bude také kompletní očista vozu, před tím, než si jej zákazník ze servisu převezme.

Ford Performace

Pod tímto příznačně pojmenovaným programem se ukrývají výkonné a sportovní modely značky. Již nyní přijímají prodejci Fordu objednávky na modernizovaný Focus ST. Ten je poprvé k dispozici také se vznětovým motorem ve snaze konkurovat VW Golfu GTD.

Podle vyjádření Fordu se také pracuje na nové generaci ještě ostřejšího Focusu RS. Podrobnosti ale zatím známy nejsou.

Ambice na poli sportovních aut jsou ale veliké, což dokládá fakt, že do roku 2020 má Ford v plánu uvést minimálně 12 nových sportovních modelů.

Americká legenda

Součástí Ford Performance je také uvedení nové generace Fordu Mustang. Ten v loňském roce oslavil půl století existence, přičemž dnes je k mání již v 6. generaci. Pokud opomeneme některé speciální verze let minulých (třeba SVT Cobra z roku 2001, tedy ve 4. generaci), je šestá generace prvním Mustangem s nezávisle zavěšenými zadními koly.

Podle Fordu je Mustang letos na evropský trh uveden vůbec poprvé v jeho historii. To ale pouze oficiálně. Už na přelomu 60 a 70. let totiž dokázali někteří zástupci Fordu v západním Německu nový Mustang zákazníkům nabídnout. O tom jsem se přesvědčil na loňském srazu, pořádaném ke zmíněnému půl stoletému výročí. I u nás jsou totiž auta, prodaná jako nová v SRN tamním dealerem.

Zpět do současnosti. Na výběr budou dvě karosářské verze fastback a convertible, oba s motorem 2.3 EcoBoost, tedy čtyřválcem jako základ. Vrcholem bude tradiční osmiválec o objemu 5,0 litru.

Velkoprostorové vozy

Asi nejvíce očekávanou novinkou je nová, v pořadí již třetí generace modelu Galaxy. Chybět nemá ani jeho sportovnější varianta S-Max. Později dorazí inovované C-Max a Grand C-Max. Novinkou má být hybrid C-Max Energi

Vozy pro volný čas

V záplavě inovací se nezapomnělo ani na vozy třídy SUV. Zatím je k mání Kuga a menší EcoSport. V závěru roku má dorazit nový Edge, tedy velké luxusní SUV.

Mondeo

Nová generace Mondea konečně dorazila v loňském roce na trh. V tom letošním se proto očekává další posílení modelu, přinášející nové varianty. Ekologicky smýšlející zákazníci asi uvítají verzi Hybrid Electric Vehicle. Dále dorazí malý 1.0 EcoBoost či vyspělý pohon všech kol. Ten mělo Mondeo naposledy v první generaci do roku 1996.

Vrcholem nabídky dieselů bude dvakrát přeplňovaný čtyřválec 2.0 TDCi nabízející 154 kW. Žel na rozdíl od Passatu údajně nebude kombinován s pohonem všech kol.

Technika zítřka

Současně s novými modely dorazí také zajímavá technická řešení. Sem patří třeba aktivní parkovací asistent, jenž umí zaparkovat vůz jak podélně, tak i příčně.

V rámci modelu S-Max se má do Evropy dostat také adaptivní řízení. To dokáže měnit převod řízení v závislosti na rychlosti a úhlu natočení kol. Jde o něco podobného, co už nějaký čas nabízí Audi, BMW či Lexus. Po konstrukční stránce to má nejblíže asi k Lexusu.

Ke změně převodu nedochází na samotném řízení, nýbrž „na volantu“ a to za pomoci krokového servomotoru v kombinaci se šnekovým převodem a šikmým ozubením s převodem 48:1. Podle časopisu Car and Driver, jehož redaktoři již měli možnost adaptivní řízení vyzkoušet, dochází k redukci počtu otáček volantu mezi plnými rejdy v případě kompaktního Focusu z 2,6 na rovné dvě a to při velmi nízkých rychlostech či za klidu.

Tomáš Dusil
Diskuze (1)
14. 1. 2015 15:20
Ale to nejdůležitěší
přijde v roce 2017,nový Ford GT vypadá ještě líp než jeho předchůdci a jistě to bude opět kandidát na Auto roku.