Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Puma 1.0 EcoBoost mHEV 114 kW – Šelma hravá i praktická

Ondřej Mára
Diskuze (151)

Návrat modelu Puma do nabídky automobilky Ford mohl být pro mnohé fanoušky poněkud hořkosladký, jenže ono nakonec nebude tak zle. Z malého kupé sice vyrostl malý crossover, sázející především na kombinaci stylu a praktičnosti, přesto má co nabídnout i po řidičské stránce.

Design, interiér


Když se řekne Ford Puma, řada z nás si ještě stále vybaví malé sportovní kupé z přelomu tisíciletí, které bylo často vyzdvihováno pro své povedené jízdní vlastnosti. Horší už to ale bylo s prodeji - vůz se tak vyráběl pouze mezi lety 1997 až 2001, přičemž jeho pozici malého sportovního vozu pro evropský trh následně obsadil model StreetKa.

Automobilka s modrým oválem ve znaku se ovšem před pár lety rozhodla, že to s malou šelmou zkusí znovu. Opět ve stylovém a kompaktním kabátku, postaveném na základu Fordu Fiesta, ovšem tentokrát v segmentu, kterému se daří výrazně více. Nová Puma se tak stala malým městským crossoverem, přesto se snaží srdnatě dokazovat, že na své kořeny nezapomněla.

Hrdě ukazuje svaly

A hned první odkaz můžeme najít ukrytý v designu, který se snaží hrdě ukazovat svaly. Stačí se podívat na proporce karoserie, vystouplé blatníky, masivní masku nebo výrazné přední světlomety se zajímavou linkou denního svícení, která měla být inspirována Fordem GT.

Sportovní geny testovaného kousku navíc podtrhuje výbava ST-Line X. Ta zaujme například pozměněným předním nárazníkem, na jehož stranách jsou umístěny průduchy vedoucí k předním kolům, zadním nárazníkem s difuzorem a výraznou koncovkou výfuku. Do podběhů se navíc nastěhovala 18“ litá kola.

Ve verzích ST-Line a ST-Line X si navíc designéři odpustili černé lakování plastových lemů podběhů a prahů, díky čemuž se puma ani nesnaží vzbuzovat dojem dobrodruha. Její design je tak rozhodně jiný a na silnicích by mohl ještě dlouho působit nepřehlédnutelným dojmem.

Ford Puma 1.0 EcoBoost mHEV 114 kW Ford Puma 1.0 EcoBoost mHEV 114 kW

Zdařilá ergonomie, bohatá výbava

A zatímco exteriér se snaží působit jinak, interiér pokračuje na vlně skvěle zvládnuté ergonomie. Tu jsem si pochvaloval především u nedávno testovaného Fordu Focus, kde jsem kvitoval důraz na jednoduchost a přehlednost. A v Pumě to není jinak.

Ford se totiž rozhodl nevymýšlet znovu kolo a interiér osadil palubní deskou i středovým tunelem z modelu Fiesta, s nímž puma sdílí platformu Ford B3. Novinkou je snad pouze 12,3 palcový digitální přístrojový štít, dostupný od verze ST-Line, který nabízí líbivou grafiku, bohatou nabídku informací a při usednutí do vozu vás přivítá tématickou animací.

Interiér modelu ST-Line se navíc může pochlubit i sportovně tvarovaným volantem, hliníkovými pedály nebo hlavicí řadicí páky s hliníkovou ozdobou. Sportovně tvarovaná sedadla, která již od základní výbavy Titanium nabízejí slušnou oporu, navíc ve vrcholném provedení ST-Line X dostávají i polokožené čalounění.

Bohatý standard, zajímavé příplatky

Jak už jste si v textu mohli všimnout, Puma nabízí poměrně bohatou výbavu i v základním výbavovém stupni Titanium. Kromě zmíněného 8“ infotainmentu a sportovně tvarovaných sedadel můžeme zmínit například ještě zadní parkovací senzory, tempomat, elektrické stahování všech oken, přední sedadla s masážní bederní opěrkou, vestavěný modem pro vzdálené ovládání vozu, Live Traffic a Wi-Fi Hotspot nebo bezdrátové nabíjení telefonu, které je šikovně umístěno v kastlíku pod ovládacím panelem ventilace.

Komu by ale standardní výbava nestačila, případně si chtěl doplnit některý z výbavových stupňů o pár drobností, pro toho má Ford připravenou zajímavou nabídku příplatků. A některé z nich se objevily i v testovaném modelu.

Velice příjemným společníkem byla například sada Winter, která za 15.000 Kč přidává vyhřívané čelní sklo, přední sedadla i volant. Na dlouhých cestách se zase hodila sada Assist, která povýšila standardní tempomat na adaptivní, přidala asistent vyhýbacího manévru, Pre-Collision Assist, aktivní parkovací asistent, zadní parkovací kameru s panoramatickým obrazem, hlídání mrtvého úhlu nebo varování před projíždějícími vozy při couvání.

Ford Puma 1.0 EcoBoost mHEV 114 kW Ford Puma 1.0 EcoBoost mHEV 114 kW

Couvací kameru a systém hlídání mrtvého úhlu jsem přitom na cestách několikrát docenil. S výhledem z pumy dozadu to totiž není žádná sláva, což lze přičítat především poměrně malému zadnímu oknu i relativně malým zrcátkům. Osobně jsem si však nemohl zvyknout ani na vysoké dveře, respektive vysoko začínající linku prosklení, díky čemuž jsem se v autě (při optimálním nastavení sedadla) cítil trochu utopen a na parkovištích jsem snadno ztrácel přehled o pozici vozu.

Kromě výhledu mě toho ale na pumě příliš netrápilo. Ba naopak. S nadšením jsem si užíval příjemná sedadla, jednoduchou ergonomii a výkonné audio ze sady Audio 11, která nabízí 10 reproduktorů Bang & Olufsen včetně výkonného subwooferu. Třešničkou na dortu pak byla prostornost.

Kouzlení s prostorem

Samotnou kabinu bych rád zařadil do mírného nadprůměru, v tom mi ovšem brání drobnost, která pumu sráží do průměru. Při svých 183 cm jsem si pohodlně sedl sám za sebe, aniž bych se vzadu dotýkal hlavou nebo koleny. Problémem je ovšem poněkud omezený prostor v oblasti ramen, kdy k sobě máte se spolujezdcem možná až příliš blízko. Vézt vzadu tři osoby bych si pak dovolil zřejmě jen ve stavu krajní nouze.

Skutečné kouzlení s prostorem se ovšem odehrálo v zavazadlovém prostoru, kterému museli ve vývojovém oddělení Fordu věnovat opravdu pořádnou porci času. Puma totiž slibuje ve standardní konfiguraci objem kufru s hodnotou až 456 litrů, což je na vůz bez posuvných sedadel v tomto segmentu skutečně působivá hodnota.

Tajemstvím úspěchu je přitom plastová schránka pod dvojitým dnem, označovaná jako Megabox, která nabízí až 81 litrů prostoru k uložení nestabilního, vysokého nebo špinavého nákladu. V podlaze Megaboxu je totiž umístěn jednoduchý výpustní šroub, díky kterému lze box jednoduše vypláchnout vodou.

Ke schránce se lze dostat po vyklopení dvojitého dna zavazadlového prostoru, které může být umístěno ve třech polohách. V nejnižší je dostupný maximální objem zavazadlového prostoru, posádka se ovšem nedostane k Megaboxu (díky čemuž lze využít i jako úkryt) a po sklopení zadních opěradel vzniká schod. Ve vyšší poloze vyrovnává dvojité dno schod při sklopení sedadel, díky čemuž vzniká téměř rovná ložná plocha. Ve třetí poloze pak lze dvojité dno jednoduše vertikálně uchytit k zadní straně opěradel zadních sedaček, díky čemuž má posádka snadný přístup k Megaboxu a v kufru tak lze přepravovat objekty o výšce až 115 cm (automobilka uvádí jako příklad golfový bag).

Ford Puma 1.0 EcoBoost mHEV 114 kW Ford Puma 1.0 EcoBoost mHEV 114 kW

Zájemci o hybridní pumu se však budou muset uskromnit. Kvůli lithium-iontové baterii hybridního systému, uložené v přední části podlahy zavazadlového prostoru, je totiž Megabox u hybridů omezen na 68 litrů a celková kapacita úložného prostoru tak klesá na hodnotu 406 litrů. To ovšem stále není špatné, zvláště pokud započteme další přednosti vozu.

Již během mezinárodní prezentace se totiž technici Fordu hrdě chlubili šířkou úložného prostoru, která by měla mít v celé délce hodnotu rovných 100 cm. Zajímavostí je ovšem i plato integrované do pátých dveří, které se tak automaticky vyklápí a při zavírání je schopné se přizpůsobit různým nákladům. Poslední neopomenutelnou maličkostí je pak možnost připlatit si za elektrické ovládání pátých dveří, které lze ovládat i bezdotykově – stačí jen máchnout nohou pod zadním nárazníkem.

Motor, jízdní vlastnosti


Motor

V současné nabídce Fordu Puma jsou dostupné tři motorizace. Všechny mají pouze tři válce, litrový objem a přeplňování turbodmychadlem.

Slabší EcoBoost o výkonu 92 kW dává na výběr mezi hybridní technologií mHEV s šestistupňovým manuálem a 7 st. automatem (ovšem bez hybridu). Námi testovaný výkonnější hybridní EcoBoost mHEV, dostupný pouze v kombinaci s šestistupňovým manuálem, ale dává řidiči k dispozici výkon až 114 kW. Při pouhém litrovém objemu se tak jedná o jednoho z nejvýkonnějších zástupců maloobjemového segmentu.

Spalovací motor je řemenem spojen s integrovaným 48V startér/generátorem o výkonu 11,5 kW, který nahrazuje běžný alternátor. Během jízdy setrvačností a brzdění pak tento startér/generátor mění kinetickou energii na elektrickou, kterou ukládá do vzduchem chlazeného lithium-iontového akumulátoru s kapacitou 10 Ah.

Ford Puma 1.0 EcoBoost mHEV 114 kW Ford Puma 1.0 EcoBoost mHEV 114 kW

V podstatě se tak jedná o mildhybridní systém, který není schopen vůz rozhýbat čistě na elektrickou energii. Při akceleraci ovšem startér/generátor vypomáhá spalovacímu motoru až 50 N.m točivého momentu, díky čemuž má motor poměrně solidní nástup a při dosažení 2500 ot./min. nabízí až 240 N.m točivého momentu.

Zajímavá technická řešení pak ještě doplňují slušné papírové parametry, které slibují akceleraci z 0 na 100 km/h za 9 sekund, maximální rychlost až 200 km/h a kombinovanou spotřebu okolo 4,4 l/100 km. Na litrový mildhybridní tříválec až snové hodnoty, ale jaká je realita?

Bručoun i šelma, ale s apetitem

Po nastartování vás motor přivítá lehce jadrným projevem, který téměř okamžitě prozrazuje absenci jednoho válce. Mezi maloobjemovými tříválci ale nejde o nic výjimečného, což obvykle dodáváme i k dunění v nízkých otáčkách. Jenže zrovna tady puma bohužel až nepříjemně vybočuje ze standardu.

Pokud se totiž budete řídit našeptávačem řazení, který se snaží motor udržet až nesmyslně přidušený, čeká vás nekonečný příval výrazného dunění. To je bohužel citelné od nějakých 1.500 až po 2.000 otáček, kdy se motor konečně nadechuje k projevům správné šelmy. A citelně mu v tom pomáhá i elektromotor, který podle ukazatele nabízí maximum ze svých 50 Nm až po hranici 4.000 otáček.

Ve vyšších otáčkách, zhruba po překonání 3.000, se navíc Puma začne i docela hezky projevovat. A to nejen zvukově, ale také solidním zátahem. Zážitek ze sportovního svezení navíc umocňuje i skvělá šestistupňová převodovka, která má přesné a relativně krátké dráhy. Řadit je tu zkrátka radost.

Ford Puma 1.0 EcoBoost mHEV 114 kW Ford Puma 1.0 EcoBoost mHEV 114 kW

Třešničkou na dortu pro milovníky dynamického svezení je možnost navolit sportovní režim, který citelně zlepší odezvu na plynový pedál a změní grafiku budíků. Volič jízdních režimů ovšem nabízí i řešení pro jízdu na kluzkém povrchu, případně pro jízdu úspornou. Tím se ale dostáváme k jedné z dalších bolístek pumy.

Automobilka sice slibuje průměrnou spotřebu 4,4 až 4,5 litru, ovšem jak ji dosáhnout v praxi, už nikde neuvádí. Ani s hodně lehkou nohou a jízdou v eko režimu jsem se bohužel nedostal pod hranici šesti litrů. Dlouhodobý průměr se na konci testu pohyboval okolo 6,4 l/100 km, ovšem na dálnici či zakroucených okreskách to puma umí i za víc.

Vyšší spotřebu paliva by ovšem mohl malý vůz vykompenzovat svému majiteli například delším intervalem výměny komponent brzdové soustavy. Krátce po sundání nohy z plynového pedálu se totiž o slovo přihlásí až překvapivě důrazný systém rekuperace, který umí vůz až nečekaně rychle zpomalit. Pokud tedy dokážete předvídat, pak můžete s pumou šlapat na brzdu výrazně později.

Dravost s výhradou

To ale samozřejmě neplatí pro sportovní jízdu, kterou jsem si za volantem pumy až nečekaně užíval. Jak už jsem výše zmiňoval, podvozek pumy vychází z agilního městského hatchbacku Fiesta, což je velice solidní základ. Puma se ovšem dočkala i řady vylepšení.

Začít můžeme například prodloužením rozvoru o 95 mm, citelné by ovšem mělo být i rozšíření rozchodu o 58 mm. Kromě toho ale puma dostala i o 50 % tužší zadní zkrutnou příčku, tlumiče pérování o větším průměru, tužší pouzdra nebo optimalizované horní uložení.

Cílem úprav mělo být dosažení co možná nejlepších jízdních vlastností v dané kategorii, čemuž se technici přinejmenším výrazně přiblížili. A obzvlášť to platí pro vozy ve výbavě ST-Line, které jsou osazeny o 2 mm sníženým sportovním podvozkem.

Ford Puma 1.0 EcoBoost mHEV 114 kW Ford Puma 1.0 EcoBoost mHEV 114 kW

Výsledkem se stal překvapivě stabilní vůz, který se ani v ostrých zatáčkách příliš nenaklání, drží stopu a agilně mění směr s každým otočením volantu. Je až těžko uvěřitelné, jak hravým vozem vlastně nová puma dokáže být. Pokud někdo pochyboval o správnosti jména pro nový crossover, pak právě podvozek by ho měl přesvědčit.

Daní za jistotu a sportovnost na hladkém asfaltu je ale nižší komfort a vyšší hluk na silnicích horší kvality, čemuž příliš nepřidávají ani 18palcová kola s pneumatikami 215/50. Ford sice v sadě Design ST-Line nabízí i kola 19“ s pneumatikami 225/40, ovšem těm bychom se v českých luzích a hájích snad raději úplně vyhnuli. Podvozek sice do karoserie příliš nemlátí, přesto posádka díry pocítí. Ve vyšších rychlostech navíc do interiéru proniká od podvozku hluk.

Závěr


Závěr

Co tedy říci na závěr? Po prvním setkání na mezinárodní prezentaci jsem si ze svezení s pumou odnášel rozporuplné dojmy. Líbila se mi sice designově i jízdně, hodně jsem ale váhal nad schopnostmi sportovního podvozku na českých silnicích a příliš mě nepřesvědčila ani spotřeba.

Po klasickém týdenním testu jsem si ale pumu celkem oblíbil. Nemá smysl zapírat, že mě neskutečně štvalo její dunění v nízkých otáčkách, nebo že jsem trochu trpěl omezeným výhledem. Všechny starosti šly ale stranou, když se přede mnou otevřel hezký úsek silnice.

Další kladné body si navíc puma připsala v roli stěhovacího vozu, kdy jsem opakovaně využil jak její Megabox, tak proklamovanou šířku zavazadlového prostoru rovných 100 cm. A když jsem si každý den prohlížel vůz před cestou do práce či domů, nakonec se mi jeho design i opravdu zalíbil. Pro někoho tedy puma může zůstat kontroverzní, rozhodně se ale jedná o šelmu, která si své jméno zaslouží.

Do popularity vozu by ovšem mohla promluvit ještě cena, která se od prvního zveřejnění ceníku již několikrát změnila. Cena testovaného vozu vychází z období, kde jsme měli vůz k dispozici. V současnosti ovšem standardní nabídka startuje od částky 515.900 Kč (pro skladové vozy 1.0 EcoBoost 92 kW), respektive 524.900 Kč za 1.0 EcoBoost mHEV 92 kW, silnější hybrid aktuálně stojí minimálně 554.900. Slabší hybridní EcoBoost mHEV 92 kW lze ovšem sehnat i za zvýhodněnou cenu od 459.900 Kč. A zatímco zvýhodněná cena se zdá být ještě únosná, standardní cena působí bohužel až příliš vysoko.

Nejlevnější verze modelu 449.900 Kč (1.0 EcoBoost 92 kW, Titanium)
Základ s testovaným motorem 484.000 Kč (1.0 EcoBoost mHEV 114 kW, Titanium)
Testovaný vůz bez příplatků 564.900 Kč (1.0 EcoBoost mHEV 114 kW, ST-Line X)
Testovaný vůz s výbavou 622.700 Kč (1.0 EcoBoost mHEV 114 kW, ST-Line X)

Plusy

  • Design
  • Základní výbava
  • Praktičnost
  • Řízení
  • Naladění podvozku
  • Dynamika
  • Brzdění rekuperací

Minusy

  • Dunění v nízkých otáčkách
  • Spotřeba
  • Hluk od podvozku
  • Ceny mimo zvýhodněnou nabídku
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (151)

Doporučujeme

Ford Puma 1.0 EcoBoost mHEV 114 kW
Cena základní sestavy 564 900 Kč
Výbava základní sestavy Přední a zadní LED světlomety, 8“ infotainment SYNC 3, bezdrátové nabíjení telefonu, Megabox Digitální přístrojový štít, Startovací tlačítko + dva pasivní klíče dálkového ovládání, Exteriérová sada ST-Line, Sportovní volant s červeným prošíváním, hlavice řadicí páky s hliníkovou ozdobou a hliníkové pedály, černé čalounění stropu, 18" z lehkých slitin s 5x2 paprsky v černo-stříbrném provedení, Polokožené čalounění sedadel, Automatické stěrače s dešťovým senzorem + vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zatmíváním, Zadní tmavě tónovaná skla Privacy, Automatická klimatizace, Prémiový audiosystém B&O s 10 reproduktory vč. subwooferu, střešní anténa ve tvaru žraločí ploutve, Sedadlo spolujezdce výškově nastavitelné s nastavitelnou bederní opěrkou. Kč
Cena testované sestavy 622 700 Kč
Výbava testované sestavy Sada Winter – vyhřívané čelní sklo, vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný volant (+11.000 Kč), Sada Assist (+29.900 Kč), Metalický lak speciální – modrá Desert Island (+16.900 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 114 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1500 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.3 / 4.1 / 4.4
Emise CO2: 102
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 406 / 1161
Objem nádrže (l): 42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1280 / 480
Rozměr pneu: 215/50 R18
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4186
b) šířka (mm): 1930
c) výška (mm): 1537
d) rozvor (mm): 2588
e) rozchod vpředu (mm): 1562
f) rozchod vzadu (mm): 1523
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 575 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1370
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
14. 5. 2020 14:20
Re: Ford umí
Výrobce doporučuje řídké oleje z jednoho prostého důvodu. Pomáhá jim to snižovat třecí ztráty v motoru a tím snižovat na papíře emise. Pokud použiješ olej s vyšší viskozitou, tak se spotřeba oleje sníží. U motorů, které už mají něco najeto se to tak dělá běžně. A proč chytráků? Myslíš, že je na oleji 10W60 něco špatnýho, když se používá do Audi a Porsche? Jako bonus je, že vydrží vyšší teplotní namáhání, takže jeho náchylnost ke karbonování je menší. Pohádka to není. Zatím co CDAA motory a jeho deriváty byly s tenkýma stíracíma kroužkama a olej žraly, tak další generace se širšíma stíracíma kroužkama už spotřeba oleje netrápí. 1,4 TSI myslíš EA211 nebo EA288?
Avatar - miromen
14. 5. 2020 12:53
Re: Ford umí
Tak si ještě přidej atmo 1.8 např. Avensis T25.
Avatar - miromen
14. 5. 2020 12:49
Re: Ford umí
A jak si k tomu došel ? Vždyť se vi, že jsou motory, ktere maji přes 200tkm a nemaji žadny problem a to u majitelu, kteři toči i častěji město. A naopak jsou takove co i po par tisicich a šlus. Ono to klidně muže byt tak, že ten problem se tyka par procent těchto motoru. Na forech najdeš hlavně ty, kterych se to tyka.
Když jsem zjišťoval co je přičinou tak vlastně se ani přesně nevi. Vesměs ne jen majitele vařili z vody nebo dochazelo k dohadum. Navic 1.6EB je konstrukčně velmi bytelna motorizace.
A co je to za pohadku, že TSI přestaly žrat olej ? Pro takovou 1.4TSI to rozhodně neplati. U ni je dokonce větši šance dolevani než u předchudce byť i ten na ubytek oleje trpěl.
Taky nechapu tu tvou zdejši "odbornost" jak přechcat vyrobce s tim, že přece tam nebudu lit takovou vodičku. Takovych chytraku, už bylo.
14. 5. 2020 08:51
Re: Ford umí
Toyotě se někdy povedlo taky někdy udělat nekvalitní motor? To se docela divím. Tam bych to zrovna nečekal.
14. 5. 2020 08:50
Re: Ford umí
U závodního motoru bych neřekl nic, ale u osobního auta je to dost málo, když o něm můžeš napsat, že měl sice skvělou dynamiku, ale za chvíli se rozsypal. Takový motor je prostě odpad.