Ford: Továrna v Genku definitivně ukončila provoz
Ford před dvěma lety oznámil, že hodlá uzavřít továrnu v Genku. Tento týden k tomuto kroku skutečně došlo, poslední automobil sjel ze zdejší montážní linky ve středu 17. prosince v 11:45.
Výroba byla postupně ukončována od minulého týdne, kdy karosárna vylisovala poslední karoserie. Montáž byla ukončena tuto středu, ve čtvrtek ještě probíhaly závěrečné kontroly posledních vyrobených aut.
Vůbec posledním smontovaným vozem se stalo velké MPV Galaxy s bílou karoserií. Vedle něj se v Genku v posledních letech vyráběly ještě modely Mondeo a S-Max. O výrobu těchto vozů se nadále bude starat španělský závod ve Valencii.
Kvůli ukončení provozu v závodu ztratí práci na 4.000 osob. Další nezaměstnané budou tvořit pracovníci subdodavatelských firem, které dodávaly komponenty pro výrobu.
Výstavba továrny v Genku byla zahájena 24. října 1962. Na začátku roku 1964 vyjelo ze závodu první zkompletované auto – sedan Taunus 12M. Rok nato byla výroba rozšířena o druhou montážní linku, kde se stavěla dodávka Transit. Produkce rostla, až se na začátku devadesátých let stal Genk jedním z největších závodů Fordu v Evropě.
Následkem nedávné ekonomické krize však začaly na starém kontinentu klesat prodeje aut, což ovlivnilo i Ford. Právě nižšími prodeji automobilka vysvětlila své rozhodnutí o zavření genkského závodu. Pravdou je, že v době krize Ford (a i jiné automobilky) trápilo nízké využití evropských továren, kvůli čemuž výroba nebyla ekonomicky výhodná.
Aktuálně není jasné, co s budovami továrny bude provedeno. V plánu je odstranění výrobních zařízení, které bude zahájeno po Novém roce. Možností je prodání továrny, případně její zdemolování.