TEST Ford Transit Kombi 2.2 TDCi - maximalizace užitku
Testovaný Transit Kombi Van 300 MWB je jednou z mnoha desítek variant, které jsou v současné době v nabídce. Modularita je v této třídě užitkových automobilů obvyklá proto, aby zákazník mohl kupovaný vůz vybrat s ohledem na to jaký druh zboží vozí, na jaké vzdálenosti a jak často. Tři různé rozvory, až čtyři délky karoserie, tři výšky a provedení Van (skříňové), Kombi (prosklené), Minibus (komfortnější vícemístné osobní, prosklené) nebo Kombi Van (částečně prosklené provedení) – to je jen stručný výtah z výrobního programu řady Transit. Konkurenční výhodou Transitu zůstává možnost volby pohonu přední nebo zadní nápravy. Druhá volba je doporučována pro více zatěžované a vozy často tahající přívěsy.
Vkusný design i pro dodávky
ford testy mpv Námi testovaný model měl prosklenou karoserii až po C-sloupek, ale přitom nabízel 8 míst a odpočet DPH. Střední rozvor o délce 3300 mm (SWB má 2933 mm a LWB 3750 mm) byl kombinován s nejmenší výškou karoserie. Důkladná inovace, kterou Ford svému užitkovému modelu na letošek připravil se netýkala pouze rozšíření počtu variant a inovací v oblasti techniky. Velký důraz byl evidentně kladen také na vzhled, protože nové konkurenční dodávky Fiat Ducato, Citroën Jumper, Peugeot Boxer, Volkswagen Crafter, Iveco Daily i paleta užitkových Renaultů se v poslední době převlékly do nových líbivých kabátů. Už pár let neplatí, že vozy s karoserií kombi nemohou být krásné, nyní se výrobci o stejnou změnu zasazují i u jednoznačně užitkových vozů.
Ford se v případě nového Transita zaměřil na příď, která nese výrazné vertikálně orientované světlomety a novou masku s firemním logem. Fordův modrý ovál má neuvěřitelných 230 mm na šířku a 90 mm na délku, což opticky zmenšuje mohutnou příď. Estetické hodnoty v žádném případě nezmenšily praktičnost designu. Na předním nárazníku jsou ve spodní části stupačky pro lepší dosažitelnost čelního skla při mytí. Vše co je od A-sloupku dále vychází z funkce, takže místo efektních zaoblení je na mnoha místech jen funkční ale čistý design plný hran a pravidelných tvarů. Nejvíce je to patrné při pohledu zezadu, kdy Transit ukazuje, že nejvíce lze z obestavěného půdorysu získat skutečně pouze takřka krychlovou nástavbou.
Nové standardy v interiéru
Kvalita materiálů, jejich zpracování a vlastně i samotná konstrukce interiérů lehkých užitkových vozů donedávna jednoznačně odpovídala původnímu užitkovému zaměření vozu. Stejně jako v případě vnějšího designu, jsme také v interiérech svědky malé revoluce. Velmi dobře přístupný interiér Transitu lze v mnoha ohledem srovnávat s běžným osobními vozy. Přístrojová deska má mnoho praktických odkládacích prostor (mj. i přihrádku pro mobilní telefon), dostatečně dimenzovanou kapacitu na uložení kelímků i velkých PET lahví s nápoji a horní část přístrojové desky má uprostřed dokonce výklopný stolek, který se v tomto typu auta bude rozhodně hodit.
ford testy mpv Poloha řidiče za volantem připomíná řidičům osobních aut spíše jízdu autobusem nebo kamionem. Může za to především velká šířka auta, jejíž většina je po vaší pravé ruce, vyšší poloha nad vozovkou a z ní plynoucí dobrý přehled o dění kolem vozu a také rozměrné čelní sklo. To vše ovlivňuje také subjektivní vnímání rychlosti, které vás zpočátku utvrzuje v tom, že nejedete tak rychle, jak je tomu ve skutečnosti. Příplatkový volant s věncem obšitým kůží převzatý z osobních Fordů a výborně umístěná řadící páka s přesným chodem, jsou dva nejčastější ovládací prvky, s nimiž se budou vaše končetiny rády potkávat.
Výbava současných užitkových vozidel se dnes v mnoha směrech kryje s nabídkou osobních vozů. Cenným bezpečnostním prvkem u užitkových vozů je stabilizační systém ESP (oceňujeme rozumný příplatek 11.900,-Kč), který efektivně pomáhá právě ve vozech s často se měnící celkovou hmotností. V testovaném voze nechyběl palubní počítač, kvalitní autorádio s CD přehrávačem a komfortním ovládáním pod volantem, vyhřívané čelní sklo nebo manuálně řízená klimatizace. Její aktivace je signalizována diodou na otočném ovladači, která však nedává za denního světla jednoznačnou informaci.
Za předními dvěma samostatnými sedadly jsou dvě lavice po třech místech. Všechna místa jsou vybavena tříbodovými bezpečnostními pásy, poloha sezení je přirozená i když v prvních okamžicích připomíná posaz na židli. Sedáky dobře podpírají stehna, prostor do šířky, výšky i délky je více než dostatečný.
Na druhou a třetí řadu sedadel se dostanete dvojicí posuvných bočních dveří, které po otevření vytvoří v karoserii otvor 1270 mm dlouhý a 1340 mm vysoký! Skla v bočních dveřích jsou uložena na úrovni povrchu okolních plechových dílů a tak lze odsunout pouze část o rozměrech 37 x 40 cm. Zaplatíte za to však nemalých 11 tisíc korun.
Prostor pro zavazadla
… odpovídá rozměrům vozidla. I s osmi cestujícími na palubě nebudete mít na cestách o místo pro zavazadla nouzi. Transit nabízí téměř metr dlouhý, 1,38 m široký a 0,78 m vysoký zavazadelník. Naložit jej však lze až po střechu. V tom případě lze počítat s 1,38 m interiérové výšky.
ford testy mpv Variabilita není příliš silnou stránkou tohoto typu osmimístného vozu. Opěradla zadní řady sedadel lze jednoduše sklopit, ale před jejím úplným vyjmutím varuje etiketa s komiksem, končícím hodnotou 77 kg, která informuje o hmotnosti celé lavice. Jeden člověk tedy takovou operaci rozhodně nezvládne.
Proč ne osmimístnou dodávku místo MPV?
Transit – jak jsme jej výše popsali – má velkorysý interiér, novou přístrojovou desku, volant se sportovně malým průměrem a obrovský zavazadlový prostor. Jak ale dopadne srovnání s koncepcí vozu kategorie MPV? Přes velký pokrok, který výrobci vícemístných dodávek dělají, zůstávají tyto vozy jen osobní variantou užitkového automobilu. Konstrukce podvozku, který je připraven odolávat podstatně větším zatížením než osobní automobily, je obvykle robustnější a jednodušší. Komfort odpružení v nezatíženém voze je tedy nižší. V případě Transitu nebyl efekt třepetání tuhé zadní nápravy odpružené listovými pery příliš markantní, ale přesto lze v ovladatelnosti MPV a dodávky najít řadu rozdílů. Jen minimální rozdíly jsou však v řízení a řazení, což Transitu lichotí!
S komfortem souvisí také vnitřní hluk, který u velkého objemu jen částečně čalouněného interiéru v některých chvílích připomíná klasickou skříňovou nástavbu.
ford testy mpv Užitkově zaměřené je také hnací ústrojí. V našem případě byl pod kapotou druhý nejsilnější čtyřválec 2.2 TDCi o výkonu 96 kW při 3500 ot./min. Točivý moment vrcholí hodnotou 310 Nm již při 1600 ot./min, ale na kola jej posíláte jen přes 5 stupňů manuálně řazené převodovky. Převody jsou postaveny na dobrou dynamiku v nízkých a střední rychlostech, kolem českých dálničních limitů již 1600 kg těžkému autu dochází dech (na otáčkoměru je při 130 km/h na pětku 3100 ot./min) a výrazně roste spotřeba (cca 11-12 l/100 km). My jsme s nezatíženým v průměru jezdili za 8,5 l nafty na 100 km, přičemž 80 % jízd bylo mimo město.
A jaké argumenty hovoří naopak pro Transit? Za podobné peníze dostanete větší automobil s podstatně větším užitečným zatížením, nízkými provozními náklady a pověstnou odolností. Prvky komfortní i bezpečnostní výbavy lze svobodně volit aniž byste museli kupovat něco co nechcete (i když některé ceny jsou na první pohled dost vysoké – viz níže uvedený seznam příplatkové výbavy).
První cena vozu | 662.720,-Kč (SWB 2933, 2.2 TDCi 63 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 757.920,-Kč (SWB 2933, 2.2 TDCi 96 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 809.090,-Kč (MWB 3300, 2.2 TDCi 96 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 979.990,-Kč (MWB 3300, 2.2 TDCi 96 kW) |
Plusy
- prostorný interiér a zavazadlový prostor
- výkonný motor s přiměřenou spotřebou paliva
- odkládací prostory
- vnější design
- přiblížení mnoha vlastností a detailů osobním vozům
- prvky bezpečnostní výbavy
- výhled z vozu
- snadná ovladatelnost (přesné řízení, řazení, účinné brzdy)
Minusy
- malá variabilita interiéru
- omezený komfort ve srovnání s osobními MPV
- vnější zpětná zrcátka seřiditelná pouze zvenku manuálně