Francie a Německo se pokusí pozdržet plánovaný zákaz spalovacích motorů
Vlády Francie i Německa chtějí posunout plánovaný zákaz spalovacích motorů, který EU podle všeho chystá na rok 2035.
Zatímco někteří výrobci již pomalu ohlašují datum, kdy skončí s představováním nových modelů se spalovacími motory, Evropská Unie se k jejich zákazu ještě nevyjádřila. Všeobecně se však předpokládá, že již brzy oznámí jejich plánovaný zákaz od roku 2035. Jenže s tímto datem se zřejmě pokusí bojovat vlády Francie i Německa.
Nejmenovaný úředník z kanceláře francouzského prezidenta Emmanuela Macrona měl v rozhovoru pro Automotive News prozradit, že se francouzská vláda chystá prosazovat nižší emisní omezování, které by ve výsledku mělo prodloužit životnost spalovacích motorů. Cílem je navíc zajistit i delší existenci plug-in hybridních pohonů.
Podle posledních spekulací se EU pokusí prosadit snížení současných emisí o 65 procent do roku 2030, francouzská vláda by však měla prosazovat snížení emisí za stejné období pouze o 55 procent. Boj za delší existenci plug-in hybridů pak nekoresponduje s údajným evropským plánem, který chce od roku 2035 zavést nulovou emisní toleranci u nových vozidel.
Andreas Scheuer, německý ministr dopravy, pak v rozhovoru pro německou tiskovou agenturu DPA naznačil, že se rovněž pokusí prosazovat pozvolnější utahování emisních limitů. „Věřím, že si všichni výrobci osobních a nákladních automobilů uvědomují příchod přísnějších limitů. Jenže ty musí být technicky dosažitelné,“ uvedl Scheuer. Podle něj by pak rovněž měla platit delší tolerance plug-in hybridů a současně by měl být kladen větší důraz na vodíkovou technologii.
Úsilí Francie i Německa by nás přitom nemělo nijak překvapovat – obě země totiž patří k největším výrobcům automobilů i automobilových komponent v Evropě. Urychlený přechod na elektromobilitu by navíc mohl znamenat velkou ztrátu pracovních míst. Francouzská organizace la Plateforme Automobile dokonce odhaduje, že by místo mohla ztratit až polovina lidí ve francouzském automobilovém průmyslu.
Boj za delší existenci spalovacích motorů však evidentně nebude nic snadného. Vlády Francie a Německa totiž budou stát proti velkému tlaku na přijetí důraznějších environmentálních opatření, neboť se nedaří plnit současné cíle v boji proti změnám klimatu.