Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Freightliner představuje novou generaci modelu Cascadia

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Vlajková loď značky Freightliner má ve své nejnovější podobě vynikat vedle svých výkonů i hospodárností provozu, vysokou mírou bezpečnosti a komfortu řidiče.

Freightliner Trucks, jehož kořeny sahají do třicátých let dvacátého století, je v současnosti součástí Daimler Trucks North America a modelová řada Cascadia je vrcholem jeho nabídky silničních nákladních vozidel pro dálkovou dopravu.

Do vývoje nové generace této modelové řady bylo investováno 300 milionů amerických dolarů, zabral pět let a pracovalo na něm 800 inženýrů. Výsledkem kompletně nová Cascadia, jejíž prodej se má rozběhnout v lednu příštího roku.

Novinka zůstává věrná tradiční koncepci těžkých nákladních vozidel severoamerických značek a stejně jako její předchůdce, který má na svém kontě přes 412.000 prodaných exemplářů prodaných od svého uvedení v roce 2007, nastupuje v třínápravovém provedení s kapotovým provedením kabiny.

Design nové generace modelové řady Cascadia přímo navazuje na koncept Freightliner Inspiration Truck, který byl představen v loňském roce a slouží k testování autonomních systémů řízení v běžném provozu.

Za aerodynamicky tvarovanou přídí se mohou ukrývat nad přední nápravou podélně uložené přeplňované vznětové řadové šestiválce Detroit Diesel DD13, DD15 a DD16, které z objemů 12,8 l, 14,8 l a 15,6 l poskytují výkony od 257 do 441 kW (350 až 600 k) a točivý moment od 1695 do 2780 N.m. Alternativou k těmto motorům je Cummins ISX15, který nabízí výkon 294 až 441 kW (od 400 do 600 k) a točivý moment 1966 až 2780 N.m.

Podobně široká nabídka jako u motorů je i v případě převodovek. V jejich případě lze volit z manuálních Eaton Fuller s desíti, třinácti nebo až osmnácti rychlostmi, manuálních Eaton RT s devíti, třínácti a osmnácti rychlostmi, robotizovaných Eaton Advantage s deseti nebo třinácti rychlostmi nebo automatů Allison.

Propracovaná aerodynamika spolu s nově optimalizovanými komponenty pohonného ústrojí má podle materiálů Freightliner Trucks stát za snížením spotřeby paliva o osm a více procent ve srovnání s letošním provedením modelu Cascadia Evolution.

Samozřejmostí je pro novou generaci modelové řady Cascadia široká paleta provedení kabiny. Zákazníci mají mít možnost volby z celkem šesti různých délek od denních kabin, končících prakticky za sedadlem řidiče až po verze s komfortně zařízeným obytným prostorem, v němž vedle dvojice sklopných lůžek nebude chybět lednice nebo multimediální systém.

Vedle různých délek a vybavení kabiny nabídne Freightliner u své nové vlajkové lodi i tři provedení aerodynamiky exteriéru. Standard má sice odkryté boky mezi přední a první zadní nápravou, ale nechybí i něj střešní spoiler a deflektory na zadní straně kabiny. Paket Aero přidá kryty boků, poklice zadních kol a prodloužené deflektory na kabině, zatímco AeroX má navíc i deflektor pod přídí a kryty mezi a za zadními nápravami.

Při vývoji bylo myšleno i na bezpečnost a nová Cascadia má být nebezpečnějším vozidlem v historii své značky. Součástí její výbavy může být mimo jiné i sada asistenčních systémů Detroit Asssurance 4.0, zahrnující Active Brake Assist, který zpomalí či úplně zastaví vozidlo při detekci nepohyblivé překážky, adaptivní tempomat a Lane Departure Warning, upozorňující řidiče na neplánované vyjetí z jízdního pruhu.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Avatar - Barrichello
7. 9. 2016 09:58
Nádherný stroj
ten interiér je špička, ale i exteriér je poměrně zdařilý a zajímavý design, moderní, ale navazující na tradice. A bohatá škála motorů a převodovek, jak už je tradicí v USA, vybere si opravdu každý :yes:
7. 9. 2016 09:00
Chyby v textu
Předpokládám, že má být nejbezpečnější v historii značky a ne: "na bezpečnost a nová Cascadia má být nebezpečnějším vozidlem v historii své značky."

Nebo u popisu aerodynamických prvků: "první zadní nápravou, ale nechybí i něj střešní spoiler a deflektory na zadní straně kabiny." Zde vypadlo U ;-)