Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Citroën ë-C3
Citroën ë-C3
Citroën ë-C3
Citroën ë-C3
66 Fotogalerie

Citroën C3 odhalen ve čtvrté generaci. Přijíždí jako elektromobil ë-C3

Marek Bednář

Nejprve elektromobilem, později i konvenčním vozem bude nová generace Citroënu C3, kterou automobilka čerstvě odhalila. Elektromobil dojede až 320 km na jedno nabití 44kWh baterie a cena ve Francii začne v přepočtu na 574 tisících korun.

Elektrický citroën ë-C3 se nechal inspirovat konceptem Oli a přijíždí jako malý městský pětidveřový hatchback, stylizovaný do podoby crossoveru. Kromě nového designového jazyka značky i nového oválného loga na přídi přináší i novinky po stránce techniky.

Začneme-li zvenčí, nelze si nepovšimnout krabicoidního designu a relativně velké světlé výšky (163 mm, o 28 více než předchůdce), díky níž nebudou velkou hrozbou obrubníky a podobné nástrahy městských ulic. Vůz je to však velmi malý, na délku má 401 cm (o 1,9 cm více), na šířku 176 cm (o 0,6 cm více) a na výšku 157 cm.

Video placeholder
Nový Citroën ë-C3 • Citroën

Evropská ë-C3 je o trochu větší než model New C3, který se před zhruba dvěma lety představil pro indický trh. Společnou mají jednu věc – platformu Stellantis „Smart Car“. Ta stojí mimo plánovanou čtveřici technických základů STLA a má sloužit právě pro ta nejmenší a nejlevnější auta, ovšem očividně nejen pro rozvojové trhy.

Představená verze ë-C3 dostala baterii o kapacitě 44 kWh, která má vozu stačit na 320 km dojezdu. Navzdory snaze o co nejnižší cenu Citroën nešetřil na možnostech rychlonabíjení – ë-C3 se zvládne až 100 kW nabíjecího výkonu. V ideálních podmínkách tak lze baterii dobít z 20 na 80 % za 26 minut.

Nabíjení střídavým proudem má dvě možnosti. V základu je 7kW palubní nabíječka, které to z 20 do 80 procent trvá 4 h 10 min, příplatkové 11kW nabíječce totéž trvá 2 h 50 min. Vůz je poháněn elektromotorem o 83 kW (113 koních) a zvládne zrychlit na 100 km/h za „zhruba 11 sekund“, píše se v tiskové zprávě. Maximálka je 135 km/h.

Displej za příplatek

Kromě vnějšího i vnitřního designu vidíme velkou novinku také v kabině před řidičem, a to v podobě posunutí přístrojového štítu o kus výš k čelnímu sklu, podobně i-Cockpitu značky Peugeot. Vypadá to ale, že displej bude stejně jednoduchý, jako v současných citroënech, nikoliv tak propracovaný a, řekněme, košatý, jako v peugeotech.

Citroën mu říká „Head Up Display“ a zajímavé na něm je, že se řidič nedívá přímo na displej, nýbrž na promítané údaje, jako by šlo o skutečný, na sklo promítaný head-up displej. Teoretickým benefitem může být menší únava očí při jízdě v noci.

Centrální obrazovka má 10,25“ úhlopříčku a kromě všech myslitelných nativních funkcí nabídne také bezdrátové zrcadlení smartphonu. Není však v základní výbavě. V té nahradí displej infotainmentu váš smartphone s aplikací nazvanou „My Citroën Play with Smartphone Station“, která po spárování s autem nabídne přístup k navigaci, hudbě, rádiu či telefonování. V obou případech lze k ovládání systému používat tlačítka na volantu.

Konečně stojí za zmínku také o 30 mm více místa na hlavu předních cestujících oproti předchůdci a zavazadelník o objemu 310 litrů, který je navíc mezi podběhy kol široký 101 centimetrů.

Progresivní tlumiče ve standardu

Na čem Francouzi také nešetřili, je technická výbava. Na palubě je autonomní nouzové brzdění, rozpoznávání dopravních značek propojené s tempomatem a omezovačem rychlosti, sledování únavy řidiče, automatická světla se samočinným přepínáním dálkových a potkávacích a také couvací senzory, Za příplatek je k mání i couvací kamera.

Už v základní výbavě, nazvané „You“, vůz dostane také LEDkové světlomety, klimatizaci, elektrická zrcátka či odpružení Citroën Advanced Comfort, které automobilka odhalila už před několika lety pod názvem Progressive Hydraulic Cushions. Jeho klíčovou součástí jsou tlumiče, které mají před gumovými dorazy ještě hydraulické dorazy s progresivní tuhostí. Vůz tak může mít velmi měkké odpružení, ale bez rizika nárazu do dorazů na velkých nerovnostech.

Vyšší výbava „Max“ přidává 17“ kola, dvoubarevné lakování s kontrastní střechou, 10,25“ centrální displej se zrcadlením smartphonu a couvací kamerou, vyhřívaná a elektricky sklopná zrcátka, dělené opěradlo zadní lavice, LEDková zadní světla, automatickou klimatizaci či třeba bezdrátovou nabíječku telefonu.

Novinka se bude vyrábět v Trnavě a vstoupí na trh v druhém čtvrtletí příštího roku. První cena, kterou známe, je cena verze You – 23.300 eur, tedy zhruba 574 tisíc korun. Tato cena platí pro Francii, Německo, Belgii, Itálii, Španělsko, Nizozemsko, Rakousko, Portugalsko a Polsko; tam bude pouze přepočtená na polské zloté. Kde bude začínat český ceník, zatím není známo.

Citroën navíc slibuje, že přijde ještě levnější varianta; bude mít menší baterii, dojede až 200 km daleko a má stát necelých 20 tisíc eur, tedy 493 tisíc korun. Jak budou vypadat provedení se spalovacím motorem, která mají přijít na některé trhy později, je zatím ve hvězdách.