Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën C3 odhalen ve čtvrté generaci. Přijíždí jako elektromobil ë-C3

Marek Bednář
Diskuze (118)

Nejprve elektromobilem, později i konvenčním vozem bude nová generace Citroënu C3, kterou automobilka čerstvě odhalila. Elektromobil dojede až 320 km na jedno nabití 44kWh baterie a cena ve Francii začne v přepočtu na 574 tisících korun.

Elektrický citroën ë-C3 se nechal inspirovat konceptem Oli a přijíždí jako malý městský pětidveřový hatchback, stylizovaný do podoby crossoveru. Kromě nového designového jazyka značky i nového oválného loga na přídi přináší i novinky po stránce techniky.

Začneme-li zvenčí, nelze si nepovšimnout krabicoidního designu a relativně velké světlé výšky (163 mm, o 28 více než předchůdce), díky níž nebudou velkou hrozbou obrubníky a podobné nástrahy městských ulic. Vůz je to však velmi malý, na délku má 401 cm (o 1,9 cm více), na šířku 176 cm (o 0,6 cm více) a na výšku 157 cm.

Video se připravuje ...

Evropská ë-C3 je o trochu větší než model New C3, který se před zhruba dvěma lety představil pro indický trh. Společnou mají jednu věc – platformu Stellantis „Smart Car“. Ta stojí mimo plánovanou čtveřici technických základů STLA a má sloužit právě pro ta nejmenší a nejlevnější auta, ovšem očividně nejen pro rozvojové trhy.

Představená verze ë-C3 dostala baterii o kapacitě 44 kWh, která má vozu stačit na 320 km dojezdu. Navzdory snaze o co nejnižší cenu Citroën nešetřil na možnostech rychlonabíjení – ë-C3 se zvládne až 100 kW nabíjecího výkonu. V ideálních podmínkách tak lze baterii dobít z 20 na 80 % za 26 minut.

Nabíjení střídavým proudem má dvě možnosti. V základu je 7kW palubní nabíječka, které to z 20 do 80 procent trvá 4 h 10 min, příplatkové 11kW nabíječce totéž trvá 2 h 50 min. Vůz je poháněn elektromotorem o 83 kW (113 koních) a zvládne zrychlit na 100 km/h za „zhruba 11 sekund“, píše se v tiskové zprávě. Maximálka je 135 km/h.

Displej za příplatek

Kromě vnějšího i vnitřního designu vidíme velkou novinku také v kabině před řidičem, a to v podobě posunutí přístrojového štítu o kus výš k čelnímu sklu, podobně i-Cockpitu značky Peugeot. Vypadá to ale, že displej bude stejně jednoduchý, jako v současných citroënech, nikoliv tak propracovaný a, řekněme, košatý, jako v peugeotech.

Citroën mu říká „Head Up Display“ a zajímavé na něm je, že se řidič nedívá přímo na displej, nýbrž na promítané údaje, jako by šlo o skutečný, na sklo promítaný head-up displej. Teoretickým benefitem může být menší únava očí při jízdě v noci.

Centrální obrazovka má 10,25“ úhlopříčku a kromě všech myslitelných nativních funkcí nabídne také bezdrátové zrcadlení smartphonu. Není však v základní výbavě. V té nahradí displej infotainmentu váš smartphone s aplikací nazvanou „My Citroën Play with Smartphone Station“, která po spárování s autem nabídne přístup k navigaci, hudbě, rádiu či telefonování. V obou případech lze k ovládání systému používat tlačítka na volantu.

Konečně stojí za zmínku také o 30 mm více místa na hlavu předních cestujících oproti předchůdci a zavazadelník o objemu 310 litrů, který je navíc mezi podběhy kol široký 101 centimetrů.

Progresivní tlumiče ve standardu

Na čem Francouzi také nešetřili, je technická výbava. Na palubě je autonomní nouzové brzdění, rozpoznávání dopravních značek propojené s tempomatem a omezovačem rychlosti, sledování únavy řidiče, automatická světla se samočinným přepínáním dálkových a potkávacích a také couvací senzory, Za příplatek je k mání i couvací kamera.

Už v základní výbavě, nazvané „You“, vůz dostane také LEDkové světlomety, klimatizaci, elektrická zrcátka či odpružení Citroën Advanced Comfort, které automobilka odhalila už před několika lety pod názvem Progressive Hydraulic Cushions. Jeho klíčovou součástí jsou tlumiče, které mají před gumovými dorazy ještě hydraulické dorazy s progresivní tuhostí. Vůz tak může mít velmi měkké odpružení, ale bez rizika nárazu do dorazů na velkých nerovnostech.

Vyšší výbava „Max“ přidává 17“ kola, dvoubarevné lakování s kontrastní střechou, 10,25“ centrální displej se zrcadlením smartphonu a couvací kamerou, vyhřívaná a elektricky sklopná zrcátka, dělené opěradlo zadní lavice, LEDková zadní světla, automatickou klimatizaci či třeba bezdrátovou nabíječku telefonu.

Novinka se bude vyrábět v Trnavě a vstoupí na trh v druhém čtvrtletí příštího roku. První cena, kterou známe, je cena verze You – 23.300 eur, tedy zhruba 574 tisíc korun. Tato cena platí pro Francii, Německo, Belgii, Itálii, Španělsko, Nizozemsko, Rakousko, Portugalsko a Polsko; tam bude pouze přepočtená na polské zloté. Kde bude začínat český ceník, zatím není známo.

Citroën navíc slibuje, že přijde ještě levnější varianta; bude mít menší baterii, dojede až 200 km daleko a má stát necelých 20 tisíc eur, tedy 493 tisíc korun. Jak budou vypadat provedení se spalovacím motorem, která mají přijít na některé trhy později, je zatím ve hvězdách.

Marek Bednář
Diskuze (118)

Doporučujeme

Avatar - Emel
20. 10. 2023 09:10
Re: Hmm, maximálka 135 km/h....
Určitě, odbory a tak... ale pořád je to majitel a jím pověřený CEO kdo rozhoduje.

Servis - z výměn oleje zase takovej vývar není. Pokud v záruce měníš převodovku, tak to pro výrobce taky není nic, co by si chtěl nutně udržet. Finančně zajímavý je až ten pozáruční.

Jsem si dost jistý, že ceny aut ve zpětném odkupu nehrajou v rozhodování o cenách EV žádnou významnější roli.
20. 10. 2023 07:05
Re: Hmm, maximálka 135 km/h....
myslim ze probíhají velke vnitrni boje. Ev proste spoustu komponent nepotřebuje a pro velkou cast zaměstnanců znamena EV konec.
Bavime se o trhu novych aut a tam je servis prevazne značkový a je tim i realne podmíněna záruka. U EV je ten rozsah mensi.
Zpětný odkup aut velky trh kde pokles obratu ma vliv.
Avatar - Emel
19. 10. 2023 22:55
Re: Hmm, maximálka 135 km/h....
A zároveň začne víc konkurovat ostatním značkám vč. elektrických... a zároveň bude předcházet riziku, že totéž udělá někdo jiný. Prostě - pokud někdo ví jak na trhu dramaticky uspět, ale nedělá to, tak je to zvláštní.

Servis spalováků pojede dál... a pojede i servis elektro, kromě výměny oleje. Věcí kolem motoru se na našich autech dělalo v autorizáku minimum (a většinou na záruku).

Zpětný odkup? Pokud půjde cena ojetin dolů, budou levněji vykupovat a levněji prodávat dál, v tom žádné ztráty nejsou... maximálně těch pár aut co jim někde stojí na dvoře, ale tak rychle ty ceny zase padat nebudou.
19. 10. 2023 22:16
Re: Hmm, maximálka 135 km/h....
Je to muj pohled.
Co se stane kdyz treba Citroen zlevní EV. Zacne konkurovat svému spalovaku. Takze si srazí cenu sam sobe. Pritom ale neni ochoten spalovak opustit protoze mnohdy samo vedeni jeste EV neprijmulo viz treba Toyota. S tim je spojena i servisni sit postavena na financích za pravidelný servis spalovaku.
Pritom ale konkurence jede velice rychle viz vysledky Tesla dnes.

Stejne tak ojeté auta je pro značku příjem financi, zpětný odkup atd. To vse pri poklesu cen prinasi dalsi ztraty.

Jsem přesvědčen, ze znacky nezatizene spalovaky maji mnohem vetsi šance uspět do budoucnosti.
Dnes opet dalsi infa o novych bateriovych článcích v Cine Neustale jedou optimalizace a tim klesa cena baterii.
Avatar - Emel
19. 10. 2023 14:28
Re: Hmm, maximálka 135 km/h....
Konkurence jsou všichni, kdo jsou schopní EV vyrábět. V podstatě říkáš, že automobilky nejsou schopné těch EV vyrábět víc. Pokud je to tak, pak fajn... při nedostatečné nabídce můžeš držet ceny. Zatím to ale nevypadá, že by se EV prodávaly jako teplé rohlíky... zejména třeba u VW, ale i jinde.

Klasické značky chtějí hlavně prodávat auta a chtějí jich prodávat víc než konkurence a vydělávat na tom peníze. Jestli to budou spalováky nebo EV jim je v dlouhodobém horizontu asi jedno. Krátkodobě jsou na něco zařízené.

Jako dobře, chápu, že velký pokles ceny mohou těžce nést zákazníci, kteří si koupili to auto ještě za tu vyšší cenu. Na druhou stranu, teď tu třeba byl článek o nové CHR a ta stará se doprodává se slevou 195t... což u auta prodávaného za 600... tohle není starost automobilky.