Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Legendární Kachna slaví 75. narozeniny. Schovávala se před Němci a motorizovala Francii

Lukáš Volšický
Diskuze (0)

Jeden z nejvýznamnějších francouzských automobilů všech dob letos oslavuje 75. výročí. Ikonický Citroën 2CV začal vznikat už v dobách před druhou světovou válkou a následně se na něj čekalo až šest let.

Je automobilovým symbolem Francie. Legendární Citroën 2CV, v Česku lidově pojmenovaný „Kachna“, v poválečných letech doslova motorizoval svou zemi a letos je na světě už 75 let. Kultovní lidový automobil s charakteristickým houpavým podvozkem musel přežít i německou okupaci během druhé světové války, aniž by byl prozrazen. Francouzům se povedlo vývoj 2CV úspěšně utajit.

Už v roce 1939 vznikla série 250 pojízdných prototypů TPV (Toute Petite Voiture, neboli „velmi malé auto“). Francouzi většinu z nich na začátku okupace zničili a zbytek ukryli na různých místech na venkově, aby nepadly do rukou Wehrmachtu. Vznik jednoho z nejdůležitějších francouzských aut následně pokračoval až po válce a produkční Citroën 2CV se představil veřejnosti na Pařížském autosalonu 1948.

Konstruktéři si uvědomovali, že válkou zničená Francie bude potřebovat lidový vůz, který jí pomůže postavit se na nohy. Původní zadání pro vývoj znělo, že nový automobil musí uvézt čtyři venkovany v dřevácích se slamáky na hlavě a pytel brambor přes zorané pole na trh rychlostí 60 km/h, aniž by se rozbilo jediné vejce v ošatce. To je hlavní důvod, proč Citroën 2CV byl vybaven až nezvykle měkkým podvozkem.

První produkční Kachna byla vybavena vzduchem chlazeným dvouválcem o objemu 375 kubíků a maximálním výkonu 9 koní, se kterým se rozjela až na 65 kilometrů v hodině. Francouzský lid ji však dokázal náležitě ocenit, protože si konečně mohl splnit sen o vlastnictví automobilu. Poptávka byla obrovská a Citroën říká, že dodací lhůty v roce 1950 dosahovaly až šesti let.

Ikonická Kachna se během následujících desetiletí vyvíjela, a dokonce se představila i s pohonem všech kol ve speciální variantě Sahara se dvěma motory o 12 koních. V letech 1948 až 1990 bylo ve Francii vyrobeno více než pět milionů kusů.

Video se připravuje ...

Lukáš Volšický
Diskuze (0)

Doporučujeme