Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hasičská Tatra 815 6x6 z roku 1987 prošla kompletní rekonstrukcí, rozdíly jsou obrovské

Ondřej Mára
Diskuze (7)

Hasičský sbor města Plánice se pochlubil kompletně rekonstruovanou cisternovou stříkačkou Tatra 815, které byste její stáří nejspíš netipovali.

Společnost Kobit – THZ, známý výrobce nástaveb pro hasičské speciály, se na Facebooku pochlubila snímky neobvyklého projektu, kterým byla kompletní renovace Tatry PR2 6x6 pro hasiče z Plánice v Plzeňském kraji. Přímo na stránkách Hasičského sboru, který vůz přivítal ve službě koncem července, jsme pak objevili i zajímavý popis všech úprav.

Na začátek je nicméně potřeba zmínit, že cesta k novotou zářícímu vozu nebyla zcela jednoduchá. Pořízení nového vozu by podle všeho bylo komplikované a především finančně velmi náročné. Hasiči se proto rozhodli pro modernizaci stávajícího stroje, tedy Tatry 815 6x6 z roku 1987.

Výběrové řízení vyhrála společnost Kobit-THZ a celková cena přestavby činila 5.499.450 Kč (vč. DPH). To je poměrně vysoká částka, pořízení nového vozu by však bylo údajně o dalšího 3,5 milionu dražší. S pokrytím nákladů pak hasičům pomohl Plzeňský kraj i Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod. Teď už se ale pojďme podívat na samotnou Tatrovku.

Rekonstrukce začala v Serviscentru Vysočina, kde byla provedena generální oprava podvozkové i motorové části. Podvozek prošel generální opravou, pneumatické odpružení bylo upraveno pro bezpečnější jízdu v terénu a obě zadní nápravy dostaly příčné stabilizátory.

Vozidlo bylo rovněž upraveno pro zvýšenou brodivost až 800 mm, s čímž souvisela také výměna světlometů za vodotěsné a přemístění směrovek a přídavných světel nad čáru ponoru. Kabina Tatry dostala novou masku, boky, nárazníky, stupačky, blatníky a další drobnosti. Na střeše je modro-červené výstražné zařízení Holomý, další synchronizované LEDky jsou na kabině, nástavbě a v nárazníku.

Video se připravuje ...

Po rekonstrukci podvozku se vůz přesunul do dílny Kobit-THZ, kde dostal novou nástavbu a další vybavení potřebné pro práci hasičů. Cisterna má novou nerezovou nádrž na 8200 litrů vody a pěnidlo o objemu 800 litrů. Vybavena je čerpadlem THZ 3000 se jmenovitým výkonem 3000 litrů za minutu.

Kompletní parametry nástavby a jejího vybavení, které osloví především odborníky či fanoušky hasičské techniky, uvádí hasiči přímo na svých stránkách. Ve zkratce snad jen můžeme zmínit, že nástavba je vybavena zařízením prvotního zásahu s hadicí o délce 60 metrů na navijáku s elektrickým pohonem, nástavba je vybavena integrovaným osvětlením, úložnými prostory a na její zadní straně je nový žebřík pro výstup na nástavbu s  odnímatelnou proudnicí s průtokem od 1000 litrů za minutu.

Vozidlo je vpředu vybaveno také asanační lištou pro mytí komunikací a odnímatelnou lafetovanou proudnicí, ovládanou z kabiny. Kabina prošla rovněž modernizací a kromě jiného nabídne 10“ displej, propojený s novou couvací kamerou. Manévrování dále usnadňují přídavná světla na zpětných zrcátcích. Modernizovaná Tatra, navzdory svému stáří, tak vypadá opravdu parádně a zřejmě hasičům i výrazně usnadní práci.

Ondřej Mára
Diskuze (7)

Doporučujeme

18. 9. 2022 10:10
Ucelnost prestavby
mariov8:
Nesuhlasim naco by bolo dobre pre dobrovolnikov davat motor Paccar MX13. Oni potrebuju jednoduchu techniku a nie elektroniku. Ano motor rady 930 V12 bez plnenia s objemom 19 litrov nie je ziadny na dnesnu dobu rychlik. Ma to 235kW (320HP) a 1130Nm. Ako opakujem su to dobrovolny hasici nie profi, takze maju jednoduchu techniku motora a dostanu sa na miesto. Este k autu urcite nema 26t, ak nebolo nanovo pretypovane. Povodna celkova tejto konfiguracie je 22,5t, takze mas cca 10,5 kW na 1t co nie je najhorsie. Keby sa tam ma menit motor, tak dobra volba by bola tatrovacka V8 325kW to by lietalo ako drak. To maju profi.............
Avatar - mariov8
7. 9. 2022 12:58
Ucelnost prestavby
Nemůžu si pomoct: pěkná práce, ale postavit nové a modernější auto s úplně jinými provozními vlastnostmi i komfortem je podle mne účelnější vynaložení beztak značných prostředků, než tahle "Potěmkiáda". Stále je to 26t těžké auto 6x6 s manuální 10° převodovkou a atmosférickým dieselem v nejlepším případě o výkonu 320 koní (alespoň, že to není pro 6x6 standardní V10) a s točivým momentem necelých 1000Nm. Dnes nabízí Phoenix motor Paccar MX13 o výkonu až 530 koní a točivý moment až 2600Nm, i poslední Tatrovácká V8 měla 440 koní ale hlavně 2100Nm a mohla dostat automatizovanou převodovku. Ekonomiku a ekologii provozu vůbec neřeším. A o komfortu obsluhy v kabině ani nemluvě...
Avatar - 3_diamanty
7. 9. 2022 10:35
Pecka
:yes:
Avatar - Barry Lyndon
7. 9. 2022 10:17
Re: Pěkné, ale...
Ale vyšlo, nová auta stojí kolem 9 mega (6x6 možná i víc). Na druhou stranu takle mají zřejmě stále stejnou 35 let starou (to už mohlo být dávno na veteránských značkách!) dýchavičnou smrdutou mrdku. Za 3,5 mega navíc mohli mít alespoň Euro5.
Avatar - lordlord
7. 9. 2022 09:42
kup
Proč to nemá stěrače zarovnané v dolní poloze jako před renovací?