Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Tatra 815 6x6
Tatra 815 6x6
Tatra 815 6x6
Tatra 815 6x6
115 Fotogalerie

Hasičská Tatra 815 6x6 z roku 1987 prošla kompletní rekonstrukcí, rozdíly jsou obrovské

Hasičský sbor města Plánice se pochlubil kompletně rekonstruovanou cisternovou stříkačkou Tatra 815, které byste její stáří nejspíš netipovali.

Společnost Kobit – THZ, známý výrobce nástaveb pro hasičské speciály, se na Facebooku pochlubila snímky neobvyklého projektu, kterým byla kompletní renovace Tatry PR2 6x6 pro hasiče z Plánice v Plzeňském kraji. Přímo na stránkách Hasičského sboru, který vůz přivítal ve službě koncem července, jsme pak objevili i zajímavý popis všech úprav.

Na začátek je nicméně potřeba zmínit, že cesta k novotou zářícímu vozu nebyla zcela jednoduchá. Pořízení nového vozu by podle všeho bylo komplikované a především finančně velmi náročné. Hasiči se proto rozhodli pro modernizaci stávajícího stroje, tedy Tatry 815 6x6 z roku 1987.

Výběrové řízení vyhrála společnost Kobit-THZ a celková cena přestavby činila 5.499.450 Kč (vč. DPH). To je poměrně vysoká částka, pořízení nového vozu by však bylo údajně o dalšího 3,5 milionu dražší. S pokrytím nákladů pak hasičům pomohl Plzeňský kraj i Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod. Teď už se ale pojďme podívat na samotnou Tatrovku.

Rekonstrukce začala v Serviscentru Vysočina, kde byla provedena generální oprava podvozkové i motorové části. Podvozek prošel generální opravou, pneumatické odpružení bylo upraveno pro bezpečnější jízdu v terénu a obě zadní nápravy dostaly příčné stabilizátory.

Vozidlo bylo rovněž upraveno pro zvýšenou brodivost až 800 mm, s čímž souvisela také výměna světlometů za vodotěsné a přemístění směrovek a přídavných světel nad čáru ponoru. Kabina Tatry dostala novou masku, boky, nárazníky, stupačky, blatníky a další drobnosti. Na střeše je modro-červené výstražné zařízení Holomý, další synchronizované LEDky jsou na kabině, nástavbě a v nárazníku.

Video placeholder
Tatra Force - Štramberk • Tatra Trucks

Po rekonstrukci podvozku se vůz přesunul do dílny Kobit-THZ, kde dostal novou nástavbu a další vybavení potřebné pro práci hasičů. Cisterna má novou nerezovou nádrž na 8200 litrů vody a pěnidlo o objemu 800 litrů. Vybavena je čerpadlem THZ 3000 se jmenovitým výkonem 3000 litrů za minutu.

Kompletní parametry nástavby a jejího vybavení, které osloví především odborníky či fanoušky hasičské techniky, uvádí hasiči přímo na svých stránkách. Ve zkratce snad jen můžeme zmínit, že nástavba je vybavena zařízením prvotního zásahu s hadicí o délce 60 metrů na navijáku s elektrickým pohonem, nástavba je vybavena integrovaným osvětlením, úložnými prostory a na její zadní straně je nový žebřík pro výstup na nástavbu s  odnímatelnou proudnicí s průtokem od 1000 litrů za minutu.

Vozidlo je vpředu vybaveno také asanační lištou pro mytí komunikací a odnímatelnou lafetovanou proudnicí, ovládanou z kabiny. Kabina prošla rovněž modernizací a kromě jiného nabídne 10“ displej, propojený s novou couvací kamerou. Manévrování dále usnadňují přídavná světla na zpětných zrcátcích. Modernizovaná Tatra, navzdory svému stáří, tak vypadá opravdu parádně a zřejmě hasičům i výrazně usnadní práci.