Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hiromu Naruse: Legendární testovací pilot. Ladil Lexus LFA a nakonec v něm zemřel

Tomáš Dusil
Diskuze (1)
Hiromu Naruse byl brilantním řidičem, který pro japonskou značku naladil celou řadu modelů, včetně supersportu LFA.

Toyota se proslavila spolehlivými a odolnými auty, které užívají masy řidičů. Kromě běžných masovek ale dokázala Toyota nabídnout také auta pro radost a ani těch nebylo málo. Vrcholem sportovního snažení se stal supersport její luxusní divize Lexus, model LFA. Ten svými výkony, cenou i technikou může směle konkurovat nejlepším modelům značek Ferrari, Porsche či Lamborghini.

Ani ne dvě míle

U sportovního vozu, neřku-li u supersportu, je ladění techniky z pohledu zajištění co možná nejlepších jízdních vlastností snad ještě důležitější než u běžného vozu. Nejen v případě vozu Lexus LFA sehrál velmi důležitou roli právě Hiromu Naruse, muž, který byl s laděním vozů značky Toyota spjatý desítky let. Stal se nejuznávanějším testovacím jezdcem značek Toyota a Lexus, který odjezdil víc kol na severní smyčce německého Nürburgringu než kterýkoliv jiný Japonec.

Po dlouhých 47 letech, které u Toyoty a potažmo Lexusu strávil spolu se svým týmem ladičů, se ve svých 67 letech chtěl vrátit zpět ke konstruování automobilů. Ačkoliv testování aut obyčejně probíhá tak, že ve voze sedí dva lidé, tentokrát se Naruse rozhodl, že pojede se žlutým LFA ve vzácné edici Nürburgring edition sólo. Jízda byla krátká, necelé dvě míle, navíc Naruse tuto cestu velmi dobře znal, vždyť po ní jel v minulosti nesčetněkrát. Nasadil si helmu na své bílé vlasy, stáhl okno a vyrazil…

K tragické nehodě došlo v táhlé levotočivé zatáčce silnice číslo 410 poblíž vývojového centra značky Lexus při okruhu Nürburgring. Žluté LFA řízené Narusim se čelně střetlo s fialovým BMW řady 3 E90. V něm údajně seděli dva testovací jezdci. Oba dle dostupných zdrojů nehodu na rozdíl od slavného jezdce Toyoty/Lexusu přežili. Jeden z nich však skončil v nemocnici v kritickém stavu.

Od roku 1963

„Byl to řidičský doktor,“ prohlásil krátce po nehodě zdrcený Yoshinobu Katsumata, další z testovacích jezdců Toyoty/Lexusu a blízký přítel Narusiho.

Hiromu Narusi přišel k Toyotě v roce 1963 jako dočasně působící mechanik. Bylo to v době konjunktury japonského motoristického sportu. Začínal jako člen vývojového oddělení číslo 7, které se věnovalo právě přípravě automobilů na závody. V polovině 60. let stvořil tento tým například dodnes úžasný vůz Toyota 2000 GT.

V roce 1973 bylo oddělení číslo 7 rozpuštěno a jednotliví členové rozptýleni mezi jiné divize značky. Narusi se tehdy dostal do centra samotného vývoje vozů této značky. A právě tady začala jeho hvězdná kariéra zakončená tragickou smrtí.

Postupně se spolupodílel na ladění běžných modelů značky, ale současně i těch nejúžasnějších vozů, jaké kdy tato japonská značka produkovala. Z nich musíme zmínit modely Sports 800, již zmíněnou 2000 GT či „hačiroku“ AE-86. A dále samozřejmě sedm generací kupé (kabriolet) celica, tři generace sporťáku MR2, čtyři vydání úžasné Supry či sportovní sedan (případně kombi SportCross/Gita) altezza, kterou my známe jako Lexus IS.

Tomáš Dusil
Diskuze (1)
Avatar - Emel
7. 1. 2018 09:58
Článek
K tomu jsem zachytil moc hezký článek tady:
[odkaz]