Historická událost: V Evropě se poprvé prodalo víc elektromobilů než nafťáků
Nástup elektromobilů začíná být na evropském trhu stále výraznější.
Vznětové motory to v posledních letech nemají zrovna lehké. Jejich pověst nejprve výrazným způsobem poskvrnila aféra Dieselgate, která vypukla v roce 2015 a řeší se dodnes. V posledních letech se pak stávají obětí stále přísnějších emisních norem, jejichž splnění by vyžadovalo nemalé investice. Nelze se tedy divit, že pomalu mizí z nabídky celé řady automobilek.
Naopak elektromobily jsou na vzestupu. Na evropském trhu se jejich nabídka neustále rozrůstá a prodeje rostou. Podle Evropské asociace výrobců automobilů ACEA přitom během června prodeje bateriových elektromobilů vůbec poprvé překonaly prodeje automobilů se vznětovými motory.
Za minulý měsíc tvořily prodeje vozů se vznětovým motorem 13,4 % trhu v zemích EU, zatímco čistě elektrické bateriové automobily si připsaly 15,1 %. Je tak patrný celkem výrazný rozdíl oproti roku 2022, kdy diesely tvořily v roce 17,4 procenta trhu, zatímco elektromobily 10,7 procenta.
V letošním roce pak prodeje klasických elektromobilů překonaly i prodeje hybridních vozidel (24,3 %), zatímco plug-in hybridy si za červen připsaly 7,9 procenta trhu, což je oproti roku 2022 propad o 0,3 procenta. Tradičně nejlépe si ale vedou benzinová auta s 36,3 % trhu.
ACEA ovšem dodává, že navzdory propadu celkových prodejů nafťáků v EU je patrný citelný vzestup jejich prodeje například v Německu a na trzích středoevropských zemí. Procentuálně nejvíc povyskočily prodeje aut s naftovými motory v Rumunsku.
Celkově se pak prodeje nových automobilů za první pololetí v EU, tedy bez ohledu na pohonnou jednotku, meziročně zvýšily o 17,9 procenta na 5,4 milionu kusů. Zní to sice pozitivně, stále je zde však 21% rozdíl oproti roku 2019, tedy před nástupem pandemie. Zásobování už přestává být problémem, ačkoliv na některé modely si zákazníci stále počkají trochu déle.