Historický okamžik: Škoda v Británii dohnala Vauxhall
I když se Škodě v Británii roky daří, na prodeje Vauxhallu nikdy neměla. Až loni jej dotáhla a je jen opravdu těsně za ním.
Ve Velké Británii se loni setkaly dvě věci: Škoda Auto na tamním trhu dál v prodejích rostla, naopak domácí Vauxhall dál rychle padal. Výsledné prodeje obou značek tak skončily těsně u sebe. Vauxhall udal 78.895 vozidel, o 21 procent méně než v roce 2023. Škoda naopak o 12 procent rostla na výsledných 78.601 vozidel.
Ještě v roce 2023 prodával Vauxhall na britském trhu o polovinu více vozidel než Škoda. Více v minulosti měla britská značka vždy násobně víc zákazníků než česká automobilka.
Britský trh (2024) | |||
Pořadí | Značka | Prodeje | Meziroční změna |
1. | Volkswagen | 166.304 | +3 % |
2. | BMW | 125.265 | +12 % |
3. | Audi | 122.431 | -11% |
4. | Kia | 112.252 | +4 % |
5. | Ford | 109.955 | -24 % |
6. | Mercedes | 102.757 | +17 % |
7. | Toyota | 101.444 | -8 % |
8. | Nissan | 100.446 | +12 % |
9. | Hyundai | 91.808 | +5 % |
10. | MG | 81.536 | +0 % |
11. | Vauxhall | 78.895 | -21 % |
12. | Škoda | 78.601 | +12 % |
Vauxhall je tradiční britská značka. Pod vládou amerického General Motors ale postupně docházelo ke sdílení techniky s německým Opelem. Od šedesátých let minulého století šlo nejprve o vybrané technologie, v sedmdesátých letech šlo o design a Vauxhall používal dál své motory, později už šlo o celé vozy. Ty měly nejprve zcela odlišná jména. Nakonec i to až na úplné výjimky zmizelo a hlavní modely se jmenují stejně.
Opel Astra je zkrátka Vauxhall Astra. Když přešel Opel spolu s Vauxhallem pod koncern Stellantis, začaly modely přecházet na podvozky a techniku Peugeotu. Britští zákazníci na to, zdá se, neslyší a dál přecházejí například na korejskou dvojici Kia a Hyundai i ke znovuzrozené značce MG.
V Británii ale pád Vauxhallu není jedinou velkou událostí na tamním trhu. Podobně padá i Ford. Ten byl dlouhé roky králem trhu, loni skončil až pátý.