Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI
44 Fotogalerie

Historický okamžik: Škoda v Británii dohnala Vauxhall

Roman Šitner

I když se Škodě v Británii roky daří, na prodeje Vauxhallu nikdy neměla. Až loni jej dotáhla a je jen opravdu těsně za ním.

Ve Velké Británii se loni setkaly dvě věci: Škoda Auto na tamním trhu dál v prodejích rostla, naopak domácí Vauxhall dál rychle padal. Výsledné prodeje obou značek tak skončily těsně u sebe. Vauxhall udal 78.895 vozidel, o 21 procent méně než v roce 2023. Škoda naopak o 12 procent rostla na výsledných 78.601 vozidel.

Ještě v roce 2023 prodával Vauxhall na britském trhu o polovinu více vozidel než Škoda. Více v minulosti měla britská značka vždy násobně víc zákazníků než česká automobilka.

Britský trh (2024)
PořadíZnačkaProdejeMeziroční změna
1.Volkswagen166.304+3 %
2.BMW125.265+12 %
3.Audi122.431-11%
4.Kia112.252+4 %
5.Ford109.955-24 %
6.Mercedes102.757+17 %
7.Toyota101.444-8 %
8.Nissan100.446+12 %
9.Hyundai91.808+5 %
10.MG81.536+0 %
11.Vauxhall78.895-21 %
12.Škoda78.601+12 %

Vauxhall je tradiční britská značka. Pod vládou amerického General Motors ale postupně docházelo ke sdílení techniky s německým Opelem. Od šedesátých let minulého století šlo nejprve o vybrané technologie, v sedmdesátých letech šlo o design a Vauxhall používal dál své motory, později už šlo o celé vozy. Ty měly nejprve zcela odlišná jména. Nakonec i to až na úplné výjimky zmizelo a hlavní modely se jmenují stejně.

Opel Astra je zkrátka Vauxhall Astra. Když přešel Opel spolu s Vauxhallem pod koncern Stellantis, začaly modely přecházet na podvozky a techniku Peugeotu. Britští zákazníci na to, zdá se, neslyší a dál přecházejí například na korejskou dvojici Kia a Hyundai i ke znovuzrozené značce MG.

V Británii ale pád Vauxhallu není jedinou velkou událostí na tamním trhu. Podobně padá i Ford. Ten byl dlouhé roky králem trhu, loni skončil až pátý.