Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hliník se odstěhoval do Neckarsulmu před deseti lety

Ondřej Láník
Diskuze (8)
Právě před deseti roky bylo v Neckarsulmu založeno Centrum hliníku automobilky Audi, ve kterém vznikaly vozy jako Audi A8 či Audi A2.

Právě před deseti roky bylo v Neckarsulmu založeno Centrum hliníku automobilky Audi, ve kterém vznikaly vozy jako Audi A8 či Audi A2. Ještě než tyto vozy přišly do sériové výroby, připravovala automobilka svět na hliníkovou revoluci sérií sportovních vozů z hliníku. Na hliníkové supersportovní kupé si však ještě pár let budeme muset počkat.

Město Neckarsulm, kde se vyrábějí luxusní limuzíny Audi A8 charakteristické svými hliníkovými karoseriemi, je tak zároveň základnou specialistů Audi na aluminium. Do vybudování Centra hliníku, které bylo otevřeno v Neckarsulmu v roce 1994, investovala automobilka Audi asi

8 milionů eur. V Centru hliníku se sešli špičkoví konstruktéři, technologové, kvalitáři a plánovači výroby, aby společně bojovali proti vysoké hmotnosti automobilů.

Před dvěma roky došlo k přejmenování neckarsulmského střediska na Centrum hliníku a lehkých konstrukcí. Automobilka Audi tak chtěla dát najevo, že jakkoli je dlouhodobě orientována na aluminium, snižování hmotnosti automobilů je také záležitostí využívání vysoce pevných ocelí, plechů proměnné tloušťky, zpevňovaných plastů nebo magnézia – všechny tyto materiály mají již nyní v konstrukci moderních modelů Audi velmi hojné zastoupení. Systematické snižování konstrukční hmotnosti automobilů se promítá do jejich hospodárnosti ve spotřebě paliva.

Potenciál materiálů, vhodných pro přípravu lehkých konstrukcí, by měl být plně efektivně využit už v blízké budoucnosti. Ačkoli stěžejním materiálem lehkých automobilů Audi zůstane hliník, hledají specialisté prestižní německé automobilky systematicky další využitelné materiály. „Naší vizí je připravit do velkosériové produkce výrobně nenáročnou automobilovou konstrukci velmi nízké hmotnosti. To znamená naučit se používat správné materiály na správných místech,“ říká Heinrich Timm, vedoucí Centra hliníku a lehkých konstrukcí automobilky Audi.

Experti Centra hliníku a lehkých konstrukcí automobilky Audi vyvíjeli modely Audi A2 a Audi A8, jejich zkušenosti se uplatnily i při vývoji supersportovního modelu Lamborghini Gallardo. Systematický zájem automobilky Audi o hliník jako stěžejní konstrukční materiál jejich modelů se odrazil i v postojích celého ocelářského průmyslu. Po uvedení modelu Audi A8 zvýšili oceláři velmi výrazně intenzitu vývoje moderních pevných a vysocepevných ocelí vhodných pro využití v automobilovém průmyslu.

Rok 1994, kdy bylo založeno Centrum hliníku automobilky Audi, byl zároveň symbolicky rokem, kdy z výrobní linky sjelo první Audi A8 – vůbec první model s prostorovým rámem ASF (Audi Space Frame). V roce 1999 pak vyjelo kompaktní Audi A2, první velkosériově vyráběný vůz využívající této technologie. V roce 2002 bylo představeno Audi A8 druhé generace, o rok později se v italském městě Sant’Agata rozjela výroba sportovních vozů Lamborghini Gallardo.

V průběhu uplynulých deseti let zavedli experti automobilky Audi celou řadu nových výrobních technologií. Úroveň automatizace ve výrobě hliníkových karoserií nyní dosahuje 80 procent, což odpovídá stupni automatizace při výrobě konvenčních ocelových karoserií. V Neckarsulmu se až dosud vyrobilo asi 320 000 automobilů s hliníkovými karoseriemi. Na přípravě stále lehčích karoserií v Centru hliníku a lehkých konstrukcí automobilky Audi pracuje v současné asi 110 odborníků.

Zatímco velké Audi ani malé Lamborghini nemají o zájemce nouzi, malá A2 patří i v Německu k málo prodávaným modelům, například ve srovnání s konkurenčními Mercedesy A. V Německu se za prvních 11 měsíců roku 2004 prodalo 10213 Audi A2 (tj. 1,9 % trhu ve třídě) a 6244 Audi A8 (tj. 17,7 % trhu ve třídě). V České republice se letos prodalo jen 17 Audi A2, ale celých 131 velkých limuzín A8.

Pro další informace o automobilech Audi kontaktujte prodejce Impromat Car - klikněte.

Ondřej Láník
Diskuze (8)