TEST Honda CR-V vs. Mazda CX-5 vs. Mitsubishi Outlander
Letošní zima nám ukázala své vrtochy a ani v půli března si člověk nebyl jistý, zda ho někde nezasype sněhová vánice. Při klouzání po deseti centimetrech sněhu si nejprve zanadáváme na nepřipravenost silničářů a potom začneme přemýšlet nad tím, jaké by to bylo jezdit autem s pohonem
všech kol. A je pravda, že i přes globální oteplování letos sněhová nadílka velmi často zaskočila i obyvatele Polabské nížiny.
Ale když už koupit čtyřkolku, tak alespoň SUV s bytelnou karoserií, která zvyšuje pocit bezpečí a nedotknutelnosti. Navíc jsou moderní SUV prostorná a pohodlná – ani se proto nedivíme, že se tento segment na loňských prodejích podílel 15 procenty.
Do srovnávacího testu jsme tedy zařadili loňské novinky Hondu CR-V, Mazdu CX-5 a Mitsubishi Outlander. Všechny v pětimístné konfiguraci, samozřejmě s pohonem všech kol, vznětovými čtyřválci o objemu 2,2 l s výkonem 110 kW a šestistupňovými manuálními převodovkami.
DOJEM
Stylová rozmanitost
Přestože Mitsubishi s novým outlanderem udělalo designově výrazný pokrok, proti hondě a mazdě vypadá zastarale. Úzká maska, na niž navazují
přední světla, sice působí decentně, ale celkové proporce jsou až příliš krabicovité. Svědčí o tom i fakt, že jako jediný nemá diody pro denní svícení. U hondy jsou součástí hlavních světlometů, mazda je má trochu nepochopitelně dole v nárazníku – přece je to stále SUV a v terénu by se daly lehce zničit. Zvenku se nám nejvíc líbila mazda. Má vyváženější proporce a i přes jednodušší styl vypadá dynamicky. Spíš si říkáme, že před námi stojí sportovně střižený hatchback, který je jen o něco vyšší. Mazda zkrátka v posledních letech posílá do světa moderní a neokoukané zboží.
Honda na první pohled působí přeplácaně. Například rozměrná maska s výraznými chromovanými lamelami se tak nějak divně zakusuje do krajů světlometů a ani zadní sloupek není natolik harmonický jako u mazdy.
CR-V ale vše dohání interiérem. Možná za to může dvoubarevné provedení, ale měli jsme pocit, že sedíme v luxusním korábu za hříšné peníze. Tolik zlomů a záhybů jsme už dlouho neviděli. Působivé jsou rovněž výplně dveří propracované do všech detailů. Mazda se i uvnitř drží sportovního střihu – žádné zbytečné kudrlinky, ale důraz kladený na jednoduchost a funkčnost. Středový panel jasně ohraničuje prostor s výdechy, obrazovkou a ovladači. Stejný princip zvolilo Mitsubishi, ale v jeho případě vše vyznívá lacině. Také kvalita materiálů a zpracování, která je u první dvojice excelentní, u outlanderu trochu pokulhává. Objevili jsme u něj ale zajímavý detail. Dole ve středovém panelu je přesně dimenzovaná přihrádka na klíček dálkového ovládání, takže se nemusí nikde povalovat. I když palubka mitsubishi není tak atraktivní, nemůžeme jí vytknout přehledné a logické rozmístění ovládacích prvků. Zde si musíme trochu dloubnout do jinak moderní mazdy – kolíček na nulování počítadla kilometrů vystupující z přístrojového panelu vypadá hodně archaicky.
Pořizovací náklady | Škoda Yeti 2.0 TDI/ 81 kW 4x4 (etalon) |
Honda CR-V 2.2 i-DTEC/ 110 kW 4x4 |
Mazda CX-5 2.2 D/ 110 kW AWD |
Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D/ 110 kW 4WD |
Základní cena | 514 900 Kč (Active) |
689 000 Kč (Comfort) |
706 900 Kč (Challenge) |
757 000 Kč (Intense) |
Cena verze Světa motorů | 525 100 Kč (Active + příplatky) |
689 000 Kč (Comfort) |
706 900 Kč (Challenge) |
757 000 Kč (Intense) |
Výbava verze Světa motorů | ABS, ESP, čelní + boční airbagy, klimatizace, rádio, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a přední okna | |||
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ | ||||
Airbagy hlav./boční vz./kolenní řidiče | 10 100/7100/5100 Kč | Ano/ Ne/ Ne | Ano/ Ne/ Ne | Ano/ Ne /Ano |
Klimatizace | manuální | dvouzónová automatická | dvouzónová automatická | dvouzónová automatická |
Palubní počítač | 10 200 Kč | Ano | Ano | Ano |
Elektrické ovládání zadních oken | 5100 Kč | Ano | Ano | Ano |
Bixenonové světlomety | 27 000 Kč | Ne | Ne | Ne |
Přední mlhovky | 5000 Kč | Ne | Ano | Ano |
Tempomat | 11 200 Kč | Ano | Ano | Ano |
Parkovací čidla vzadu | 10 000 Kč | Ne | Ne | Ano |
Kola z lehkých slitin | 13 700 Kč | Ano | Ano | Ano |
Porovnání cen | 525 100 Kč (100 %) |
689 000 Kč (o 31 % horší) |
706 900 Kč (o 35 % horší) |
757 000 Kč (o 44 % horší) |
POŘADÍ | 1.-2. | 1.-2. | 3. |
PROSTOR A POHODLÍ
Délka nic neznamená
Mitsubishi má nejdelší karoserii, a tak by mělo být největší i uvnitř. Jak se ale opět potvrdilo, toto pravidlo zase až tak neplatí. Outlander nabídne posádce nejvíce místa v podélném směru, ale to je tak všechno. Navíc musí být zadní lavice posunuta do nejzazší pozice – v opačném případě dozadu posadíte jenom děti. Jenže i honda a mazda mají dostatečně dlouhé kabiny, kde si cestující na zadních sedadlech nebudou muset krčit nohy. Navíc jsou uvnitř mnohem širší. V hondě jsme se cítili naprosto uvolněně a v mazdě jako kdybychom seděli uprostřed tělocvičny – tedy obrazně.
V CX-5 má řidič nejsportovnější pozici za volantem, která se blíží běžným osobním vozům. Sedí se nízko, a proto nás ani nepřekvapilo, že jsme uvnitř měli nejvíce místa nad hlavou. Paradoxně přitom působí fakt, že mazda je z této trojice nejnižší. V hondě se sedí o něco výš, zato jsme získali lepší výhled a přehled o provozu. A mitsubishi? Klasická pozice téměř jako v autobusu. Volant je sice nastavitelný ve dvou osách, ale potřebovali bychom ho přitáhnout ještě blíž. Celkem spokojeni jsme byli se všemi předními sedadly. Tedy alespoň s rozměry, protože v hondě i mazdě mají lepší tvarování a poskytují tělu větší oporu v zatáčkách.
Pokud chcete jezdit v pěti, doporučujeme jen mazdu. Ta je vzadu dostatečně široká a trojice dospělých se v ní nebude mačkat jako v hondě nebo outlanderu.
Mazda si nás získala také řešením dveří, které zasahují až pod prahy, takže se o ně při nastupování neušpiníte. Dveře hondy sahají rovněž hodně nízko a většinu prahu schovají, ale u outlanderu je pravděpodobnost zašpinění hodně vysoká.
Stěhování začíná
Když vezmeme v úvahu pouze čísla prezentovaná automobilkami, bude outlander s velikostí kufru 591 litrů jasným stěhovacím šampionem. Má to ale
jeden háček. Zadní sedadla jsou v tomto případě posunuta úplně dopředu, takže na nich dospělý jedinec téměř nemůže sedět. Pokud budete preferovat místo pro cestující, zbude vám vzadu na kufry jen 477 litrů.
A jdeme dál. Posuvná dělená lavice s nastavitelným sklonem opěradla sice zvyšuje variabilitu kabiny, ale sklápění zadních sedadel je celkem složité. Musí se odklopit sedák, podržet páčka a složit opěradlo – a u naší pětimístné verze nevznikne vzadu rovná podlaha.
Tady zase mají jasně navrch honda a mazda, vyznávající pravidlo, že v jednoduchosti je krása. U nich stačí zatáhnout za páčky v bocích kufru a důmyslný mechanismus zajistí, že se zadní sedadla sama poroučejí k zemi – jednoduché, příjemné. Líbila se nám také pravidelnost kufrů, tím pádem lepší využitelnost – subwoofer v mitsubishi hraje výborně, ale zabírá dost místa. Mazda má ještě jednu vychytávku: roletka je připevněna k víku kufru. Takže když ho zvednete, sama se odsune. Litrově však jasně vyhrává honda se základním objemem 589 litrů, který lze sklopením zadních sedadel zvětšit až na 1669 l. Průchodností zavazadlového prostoru sice za CX-5 lehce zaostává, ale kufry budete muset zvedat jen do výšky
66 cm – u mazdy je to o 8 cm více.
Potěšilo nás, že jsme u CX-5 pod dnem zavazadelníku objevili dojezdové náhradní kolo, které jsme při prvním testu hledali marně – v základní výbavě
je jen sada na opravu pneumatik. Přestože většina SUV bude jezdit jen po městě, pořád jde o auto, u nějž se počítá s tím, že vyrazí do terénu. A tam se může stát cokoliv, proto rezervu považujeme za samozřejmost. Honda ji má schovanou také pod podlahou, mitsubishi již tradičně zespodu vozu.
NAMĚŘENÉ HODNOTY | Honda CR-V | Mazda CX-5 | Mitsubishi Outlander |
Místo podélné/na kolena ideál (cm) | 147/14 | 144/15 | 124-149/0-16 |
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) | 92-99/96, 6-13/10* | 94-102/96, 9-16/10 | 95-100/96, 9-14/10 |
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) | 135/134, 150/148 | 136/136, 153/150 |
132/131, 147/147 |
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) | 48 x 49/45 x 49 | 50 x 50/46 x 50 | 49 x 49/45 x 47 |
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) | 60 x 51 | 64 x 49 | 60 x 47 |
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) | 91 x 106 | 93 x 111 | 89 x 102 |
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) | 66/181 | 74/183 | 70/178 |
* Střešní okno |
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Ticho a síla na rozdávání
Všechny vozy mají stejný počet válců, zdvihový objem 2,2 l, výkon 110 kW, a přece jsou tak rozdílné. O čem mluvíme? O motorech. Každý se chová úplně jinak. Začněme hondou, jejíž čtyřválec je lehce modifi kovanou verzí agregátu z accordu. Hned na začátku nás překvapil kultivovaností a odhlučněním. Z této trojice má nejsportovnější charakter. Zatahuje plynule od volnoběhu, nejlíp se však cítí v oblasti od 2000 do 3000 otáček. Výkon ale i tak roste dál a není problém držet ho ve vyšších otáčkách. I proto má jeho šestistupňový manuál kratší převody a honda při 130 km/h točí na diesel nezvyklých 2600 otáček. Ale jak jsme řekli, nevidíme v tom žádný problém. Motor je tichý a spotřeba nízká. Na testovací trase jezdilo CR-V za 6,7 l/100 km. Jediným bodem, kde trochu zaostává, je pružné zrychlení, což přičítáme nejnižšímu maximálnímu točivému momentu.
V něm jasně dominuje mazda a její turbodiesel 2.2 Skyactiv-D se dvěma turby a extrémně nízkým kompresním poměrem 14:1. Maximum točivého momentu 380 N.m je u něj dostupné už od 1800 otáček, takže výrazně zatahuje o něco dřív než honda. Do 1250 působí ospale, potom však plynule zatahuje a pro běžnou jízdu stačí méně než dva tisíce otáček. Při 130 km/h potom točí 2350, což považujeme za ideální – motor je příjemně tichý a úsporný. Na stejné testovací trase jsme s CX-5 jeli v průměru za 6,9 l. Moc se nám líbila ochota, s jakou jde agregát za plynem. Dokonce i standardní vypínání motoru při zastavení vozu i-stop funguje rychle, neznatelně a ani nás příliš neobtěžovalo.
To mitsubishi má pod kapotou spíše pracanta. Maximum výkonu i točivého momentu má řidič k dispozici z této trojice v nejnižších otáčkách. Zatahuje už od volnoběhu a proti zbylé dvojici ani nemá smysl překračovat 2500 otáček. Nad 3500 je evidentní, že jeho síla slábne. Vždyť i převody jsou nastaveny tak, aby při 130 km/h motor točil jen 2100 otáček. S povděkem jsme kvitovali, že i outlander je výborně odhlučněný. Také spotřeba 7,2 litru je slušná.
U všech tří vozů musíme pochválit přesnost převodovek. Mazda má krátké sportovní dráhy, honda zase lepší polohu blíž k volantu. V případě mitsubishi sice potřebujete k jejímu ovládání více síly, ale je to v normě.
Údaje o testovaných vozidlech | |||
ZÁKLADNÍ ÚDAJE OD VÝROBCE | Honda CR-V 2.2 i-DTEC |
Mazda CX-5 2.2D |
Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D |
Motor, ventilový rozvod | čtyřválcový turbodiesel, DOHC | čtyřválcový turbodiesel, DOHC | čtyřválcový turbodiesel, DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 2199 | 2191 | 2268 |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 110/4000 | 110/4500 | 110/3500 |
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) | 350/2000-2750 | 380/1800-2600 | 380/1750-2500 |
Převodovka |
|
||
Délka x šířka x výška (mm) | 4570 x 1820 x 1685 | 4555 x 1840 x 1670 | 4655 x 1800 x 1680 |
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) | 2630, 1570/1580 | 2640, 1585/1590 | 2700, 1540/1540 |
Světlá výška (mm) | 165 | 210 | 190 |
Rozměr pneumatik | 225/65 R 17 | 225/65 R 17 | 225/55 R 18 |
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 1653/622 | 1680/500 | 1630/705 |
Objem zavazadelníku (l) | 589/1669 | 503/1620 | 477-591*/913-1022** |
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) | 58/1038 | 56/1077 | 60/1132 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 190 | 197 | 200 |
Emise CO2 (g/km) | 149 | 136 | 138 |
NAMĚŘENÉ HODNOTY | |||
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) (s) | 6,3/11,4 | 5,8/10,6 | 6,2/12,8 |
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) | 2600 | 2350 | 2100 |
Naměřená spotřeba paliva (l/100 km) | 6,7 | 6,9 | 7,2 |
* posuvná zadní lavice, ** po spodní hranu bočních oken |
JÍZDA
Každý si vybere
Tady jsme byli zvědavi, jak se vychvalovaná mazda popasuje s konkurencí. Hned na začátek musíme říct, že ač se jízdní projev outlanderu mezigeneračně výrazně zlepšil, na mazdu a hondu to nestačí. Může jim konkurovat snad jen komfortem nastavení podvozku, to má však za následek výraznější naklánění karoserie v zatáčkách.
Něco takového u zbylé dvojice nepocítíte. Podvozek a řízení byly vždy silnou stránkou Mazdy a CX-5 toto pravidlo potvrzuje. Zejména jistotu a stabilitu, s jakou projíždí zatáčky, budete mezi ostatními SUV hledat těžko. Hravostí a hbitostí se blíží normálním hatchbackům nižší střední třídy. Požitek z jízdy ještě zvýrazňuje přesné a citlivé řízení – jaký rozdíl proti plavnému a odtažitému v mitsubishi, kde jsme občas vůbec nevěděli, co se děje s předními koly. Ale je tu jeden drobný zádrhel: jisté rezervy v naladění přední nápravy. Zatímco zadní zavěšení vše poctivě dotlumí, přední kola se hlavně přes krátké nerovnosti přenášejí velmi tvrdě. Komfort tak není nejsilnější stránkou mazdy a někdy jsme pocítili nemilé rázy. Zde musíme vyzdvihnout Hondu CR-V. Podvozek těží z výhod tužší karoserie a přepracovaných náprav. Cestovní komfort se díky tomu znatelně zlepšil, nové CR-V si přitom zachovalo jistotu, stabilitu i předvídatelnost na jakémkoliv povrchu. Skloubení komfortu a jistoty se Hondě povedlo nejlépe.
Jelikož napadl sníh, ani nemělo cenu vyrážet do náročnějšího terénu. S cestovními pneumatikami bychom brzy zůstali někde viset. Největší předpoklady pro zdolávání terénu má outlander, který jako jediný nabízí uzamčení diferenciálu v poměru 50:50. Naopak s hondou raději zůstaňte na silnici. Ne že by vás inteligentní systém pohonu všech kol někde „vypekl“, ale se světlou výškou pouhých 165 mm jí budou dělat problém i vyjeté koleje na polní cestě.
ZÁVĚR
Takhle vyrovnaný souboj jsme tady dlouho neměli. Outlander za kolegy sice ztrácí, ale jeho kvality by se projevily v terénu. Honda i mazda podle nás patří k nejlepším SUV na trhu. Nabízejí výborné jízdní vlastnosti kombinující jistotu na silnici a dostatek komfortu, tiché, přitom dynamické vznětové čtyřválce se slušnou spotřebou a také zajímavý styl. Vavříny vítězství nakonec získalo CX-5, ale jenom o pověstný chloupek. Honda totiž jezdí také skvěle.