Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Honda CR-V vs. Mazda CX-5 vs. Mitsubishi Outlander

Leoš Káňa
Diskuze (26)
Kompaktní SUV pro celý svět objevila Toyota, a tak nepřekvapí, že Japonci v tomto segmentu stále udávají tempo.

Letošní zima nám ukázala své vrtochy a ani v půli března si člověk nebyl jistý, zda ho někde nezasype sněhová vánice. Při klouzání po deseti centimetrech sněhu si nejprve zanadáváme na nepřipravenost silničářů a potom začneme přemýšlet nad tím, jaké by to bylo jezdit autem s pohonem

všech kol. A je pravda, že i přes globální oteplování letos sněhová nadílka velmi často zaskočila i obyvatele Polabské nížiny.

Ale když už koupit čtyřkolku, tak alespoň SUV s bytelnou karoserií, která zvyšuje pocit bezpečí a nedotknutelnosti. Navíc jsou moderní SUV prostorná a pohodlná – ani se proto nedivíme, že se tento segment na loňských prodejích podílel 15 procenty.

Do srovnávacího testu jsme tedy zařadili loňské novinky Hondu CR-V, Mazdu CX-5 a Mitsubishi Outlander. Všechny v pětimístné konfiguraci, samozřejmě s pohonem všech kol, vznětovými čtyřválci o objemu 2,2 l s výkonem 110 kW a šestistupňovými manuálními převodovkami.

DOJEM

Stylová rozmanitost

Přestože Mitsubishi s novým outlanderem udělalo designově výrazný pokrok, proti hondě a mazdě vypadá zastarale. Úzká maska, na niž navazují

přední světla, sice působí decentně, ale celkové proporce jsou až příliš krabicovité. Svědčí o tom i fakt, že jako jediný nemá diody pro denní svícení. U hondy jsou součástí hlavních světlometů, mazda je má trochu nepochopitelně dole v nárazníku – přece je to stále SUV a v terénu by se daly lehce zničit. Zvenku se nám nejvíc líbila mazda. Má vyváženější proporce a i přes jednodušší styl vypadá dynamicky. Spíš si říkáme, že před námi stojí sportovně střižený hatchback, který je jen o něco vyšší. Mazda zkrátka v posledních letech posílá do světa moderní a neokoukané zboží.

Honda na první pohled působí přeplácaně. Například rozměrná maska s výraznými chromovanými lamelami se tak nějak divně zakusuje do krajů světlometů a ani zadní sloupek není natolik harmonický jako u mazdy.

CR-V ale vše dohání interiérem. Možná za to může dvoubarevné provedení, ale měli jsme pocit, že sedíme v luxusním korábu za hříšné peníze. Tolik zlomů a záhybů jsme už dlouho neviděli. Působivé jsou rovněž výplně dveří propracované do všech detailů. Mazda se i uvnitř drží sportovního střihu – žádné zbytečné kudrlinky, ale důraz kladený na jednoduchost a funkčnost. Středový panel jasně ohraničuje prostor s výdechy, obrazovkou a ovladači. Stejný princip zvolilo Mitsubishi, ale v jeho případě vše vyznívá lacině. Také kvalita materiálů a zpracování, která je u první dvojice excelentní, u outlanderu trochu pokulhává. Objevili jsme u něj ale zajímavý detail. Dole ve středovém panelu je přesně dimenzovaná přihrádka na klíček dálkového ovládání, takže se nemusí nikde povalovat. I když palubka mitsubishi není tak atraktivní, nemůžeme jí vytknout přehledné a logické rozmístění ovládacích prvků. Zde si musíme trochu dloubnout do jinak moderní mazdy – kolíček na nulování počítadla kilometrů vystupující z přístrojového panelu vypadá hodně archaicky.

Pořizovací náklady Škoda Yeti 2.0 TDI/
81 kW 4x4 (etalon)
Honda CR-V 2.2 i-DTEC/
110 kW 4x4
Mazda CX-5 2.2 D/
110 kW AWD
Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D/
110 kW 4WD
Základní cena 514 900 Kč
(Active)
689 000 Kč
(Comfort)
706 900 Kč
(Challenge)
757 000 Kč
(Intense)
Cena verze Světa motorů 525 100 Kč
(Active + příplatky)
689 000 Kč
(Comfort)
706 900 Kč
(Challenge)
757 000 Kč
(Intense)
Výbava verze Světa motorů ABS, ESP, čelní + boční airbagy, klimatizace, rádio, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a přední okna
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Airbagy hlav./boční vz./kolenní řidiče 10 100/7100/5100 Kč Ano/ Ne/ Ne Ano/ Ne/ Ne Ano/ Ne /Ano
Klimatizace manuální dvouzónová automatická dvouzónová automatická dvouzónová
automatická
Palubní počítač 10 200 Kč Ano Ano Ano
Elektrické ovládání zadních oken 5100 Kč Ano Ano Ano
Bixenonové světlomety 27 000 Kč Ne Ne Ne
Přední mlhovky 5000 Kč Ne Ano Ano
Tempomat 11 200 Kč Ano Ano Ano
Parkovací čidla vzadu 10 000 Kč Ne Ne Ano
Kola z lehkých slitin 13 700 Kč Ano Ano Ano
Porovnání cen 525 100 Kč
(100 %)
689 000 Kč
(o 31 % horší)
706 900 Kč
(o 35 % horší)
757 000 Kč
(o 44 % horší)
POŘADÍ   1.-2. 1.-2. 3.

PROSTOR A POHODLÍ

Délka nic neznamená

Mitsubishi má nejdelší karoserii, a tak by mělo být největší i uvnitř. Jak se ale opět potvrdilo, toto pravidlo zase až tak neplatí. Outlander nabídne posádce nejvíce místa v podélném směru, ale to je tak všechno. Navíc musí být zadní lavice posunuta do nejzazší pozice – v opačném případě dozadu posadíte jenom děti. Jenže i honda a mazda mají dostatečně dlouhé kabiny, kde si cestující na zadních sedadlech nebudou muset krčit nohy. Navíc jsou uvnitř mnohem širší. V hondě jsme se cítili naprosto uvolněně a v mazdě jako kdybychom seděli uprostřed tělocvičny – tedy obrazně.

V CX-5 má řidič nejsportovnější pozici za volantem, která se blíží běžným osobním vozům. Sedí se nízko, a proto nás ani nepřekvapilo, že jsme uvnitř měli nejvíce místa nad hlavou. Paradoxně přitom působí fakt, že mazda je z této trojice nejnižší. V hondě se sedí o něco výš, zato jsme získali lepší výhled a přehled o provozu. A mitsubishi? Klasická pozice téměř jako v autobusu. Volant je sice nastavitelný ve dvou osách, ale potřebovali bychom ho přitáhnout ještě blíž. Celkem spokojeni jsme byli se všemi předními sedadly. Tedy alespoň s rozměry, protože v hondě i mazdě mají lepší tvarování a poskytují tělu větší oporu v zatáčkách.

Pokud chcete jezdit v pěti, doporučujeme jen mazdu. Ta je vzadu dostatečně široká a trojice dospělých se v ní nebude mačkat jako v hondě nebo outlanderu.

Mazda si nás získala také řešením dveří, které zasahují až pod prahy, takže se o ně při nastupování neušpiníte. Dveře hondy sahají rovněž hodně nízko a většinu prahu schovají, ale u outlanderu je pravděpodobnost zašpinění hodně vysoká.

Stěhování začíná

Když vezmeme v úvahu pouze čísla prezentovaná automobilkami, bude outlander s velikostí kufru 591 litrů jasným stěhovacím šampionem. Má to ale

jeden háček. Zadní sedadla jsou v tomto případě posunuta úplně dopředu, takže na nich dospělý jedinec téměř nemůže sedět. Pokud budete preferovat místo pro cestující, zbude vám vzadu na kufry jen 477 litrů.

A jdeme dál. Posuvná dělená lavice s nastavitelným sklonem opěradla sice zvyšuje variabilitu kabiny, ale sklápění zadních sedadel je celkem složité. Musí se odklopit sedák, podržet páčka a složit opěradlo – a u naší pětimístné verze nevznikne vzadu rovná podlaha.

Tady zase mají jasně navrch honda a mazda, vyznávající pravidlo, že v jednoduchosti je krása. U nich stačí zatáhnout za páčky v bocích kufru a důmyslný mechanismus zajistí, že se zadní sedadla sama poroučejí k zemi – jednoduché, příjemné. Líbila se nám také pravidelnost kufrů, tím pádem lepší využitelnost – subwoofer v mitsubishi hraje výborně, ale zabírá dost místa. Mazda má ještě jednu vychytávku: roletka je připevněna k víku kufru. Takže když ho zvednete, sama se odsune. Litrově však jasně vyhrává honda se základním objemem 589 litrů, který lze sklopením zadních sedadel zvětšit až na 1669 l. Průchodností zavazadlového prostoru sice za CX-5 lehce zaostává, ale kufry budete muset zvedat jen do výšky

66 cm – u mazdy je to o 8 cm více.

Potěšilo nás, že jsme u CX-5 pod dnem zavazadelníku objevili dojezdové náhradní kolo, které jsme při prvním testu hledali marně – v základní výbavě

je jen sada na opravu pneumatik. Přestože většina SUV bude jezdit jen po městě, pořád jde o auto, u nějž se počítá s tím, že vyrazí do terénu. A tam se může stát cokoliv, proto rezervu považujeme za samozřejmost. Honda ji má schovanou také pod podlahou, mitsubishi již tradičně zespodu vozu.

NAMĚŘENÉ HODNOTY Honda CR-V Mazda CX-5 Mitsubishi Outlander
Místo podélné/na kolena ideál (cm) 147/14 144/15 124-149/0-16
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) 92-99/96, 6-13/10* 94-102/96, 9-16/10 95-100/96,
9-14/10
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) 135/134, 150/148 136/136,
153/150
132/131,
147/147
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 48 x 49/45 x 49 50 x 50/46 x 50 49 x 49/45 x 47
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 60 x 51 64 x 49 60 x 47
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 91 x 106 93 x 111 89 x 102
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 66/181 74/183 70/178
* Střešní okno

MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ

Ticho a síla na rozdávání

Všechny vozy mají stejný počet válců, zdvihový objem 2,2 l, výkon 110 kW, a přece jsou tak rozdílné. O čem mluvíme? O motorech. Každý se chová úplně jinak. Začněme hondou, jejíž čtyřválec je lehce modifi kovanou verzí agregátu z accordu. Hned na začátku nás překvapil kultivovaností a odhlučněním. Z této trojice má nejsportovnější charakter. Zatahuje plynule od volnoběhu, nejlíp se však cítí v oblasti od 2000 do 3000 otáček. Výkon ale i tak roste dál a není problém držet ho ve vyšších otáčkách. I proto má jeho šestistupňový manuál kratší převody a honda při 130 km/h točí na diesel nezvyklých 2600 otáček. Ale jak jsme řekli, nevidíme v tom žádný problém. Motor je tichý a spotřeba nízká. Na testovací trase jezdilo CR-V za 6,7 l/100 km. Jediným bodem, kde trochu zaostává, je pružné zrychlení, což přičítáme nejnižšímu maximálnímu točivému momentu.

V něm jasně dominuje mazda a její turbodiesel 2.2 Skyactiv-D se dvěma turby a extrémně nízkým kompresním poměrem 14:1. Maximum točivého momentu 380 N.m je u něj dostupné už od 1800 otáček, takže výrazně zatahuje o něco dřív než honda. Do 1250 působí ospale, potom však plynule zatahuje a pro běžnou jízdu stačí méně než dva tisíce otáček. Při 130 km/h potom točí 2350, což považujeme za ideální – motor je příjemně tichý a úsporný. Na stejné testovací trase jsme s CX-5 jeli v průměru za 6,9 l. Moc se nám líbila ochota, s jakou jde agregát za plynem. Dokonce i standardní vypínání motoru při zastavení vozu i-stop funguje rychle, neznatelně a ani nás příliš neobtěžovalo.

To mitsubishi má pod kapotou spíše pracanta. Maximum výkonu i točivého momentu má řidič k dispozici z této trojice v nejnižších otáčkách. Zatahuje už od volnoběhu a proti zbylé dvojici ani nemá smysl překračovat 2500 otáček. Nad 3500 je evidentní, že jeho síla slábne. Vždyť i převody jsou nastaveny tak, aby při 130 km/h motor točil jen 2100 otáček. S povděkem jsme kvitovali, že i outlander je výborně odhlučněný. Také spotřeba 7,2 litru je slušná.

U všech tří vozů musíme pochválit přesnost převodovek. Mazda má krátké sportovní dráhy, honda zase lepší polohu blíž k volantu. V případě mitsubishi sice potřebujete k jejímu ovládání více síly, ale je to v normě.

Údaje o testovaných vozidlech
ZÁKLADNÍ ÚDAJE OD VÝROBCE Honda CR-V
2.2 i-DTEC
Mazda CX-5
2.2D
Mitsubishi Outlander
2.2 DI-D
Motor, ventilový rozvod čtyřválcový turbodiesel, DOHC čtyřválcový turbodiesel, DOHC čtyřválcový turbodiesel, DOHC
Zdvihový objem (cm3) 2199 2191 2268
Největší výkon (kW/ot. za min) 110/4000 110/4500 110/3500
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 350/2000-2750 380/1800-2600 380/1750-2500
Převodovka
šestistupňová manuální
Délka x šířka x výška (mm) 4570 x 1820 x 1685 4555 x 1840 x 1670 4655 x 1800 x 1680
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2630, 1570/1580 2640, 1585/1590 2700, 1540/1540
Světlá výška (mm) 165 210 190
Rozměr pneumatik 225/65 R 17 225/65 R 17 225/55 R 18
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) 1653/622 1680/500 1630/705
Objem zavazadelníku (l) 589/1669 503/1620 477-591*/913-1022**
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) 58/1038 56/1077 60/1132
Nejvyšší rychlost (km/h) 190 197 200
Emise CO2 (g/km) 149 136 138
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) (s) 6,3/11,4 5,8/10,6 6,2/12,8
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) 2600 2350 2100
Naměřená spotřeba paliva (l/100 km) 6,7 6,9 7,2
* posuvná zadní lavice, ** po spodní hranu bočních oken

JÍZDA

Každý si vybere

Tady jsme byli zvědavi, jak se vychvalovaná mazda popasuje s konkurencí. Hned na začátek musíme říct, že ač se jízdní projev outlanderu mezigeneračně výrazně zlepšil, na mazdu a hondu to nestačí. Může jim konkurovat snad jen komfortem nastavení podvozku, to má však za následek výraznější naklánění karoserie v zatáčkách.

Něco takového u zbylé dvojice nepocítíte. Podvozek a řízení byly vždy silnou stránkou Mazdy a CX-5 toto pravidlo potvrzuje. Zejména jistotu a stabilitu, s jakou projíždí zatáčky, budete mezi ostatními SUV hledat těžko. Hravostí a hbitostí se blíží normálním hatchbackům nižší střední třídy. Požitek z jízdy ještě zvýrazňuje přesné a citlivé řízení – jaký rozdíl proti plavnému a odtažitému v mitsubishi, kde jsme občas vůbec nevěděli, co se děje s předními koly. Ale je tu jeden drobný zádrhel: jisté rezervy v naladění přední nápravy. Zatímco zadní zavěšení vše poctivě dotlumí, přední kola se hlavně přes krátké nerovnosti přenášejí velmi tvrdě. Komfort tak není nejsilnější stránkou mazdy a někdy jsme pocítili nemilé rázy. Zde musíme vyzdvihnout Hondu CR-V. Podvozek těží z výhod tužší karoserie a přepracovaných náprav. Cestovní komfort se díky tomu znatelně zlepšil, nové CR-V si přitom zachovalo jistotu, stabilitu i předvídatelnost na jakémkoliv povrchu. Skloubení komfortu a jistoty se Hondě povedlo nejlépe.

Jelikož napadl sníh, ani nemělo cenu vyrážet do náročnějšího terénu. S cestovními pneumatikami bychom brzy zůstali někde viset. Největší předpoklady pro zdolávání terénu má outlander, který jako jediný nabízí uzamčení diferenciálu v poměru 50:50. Naopak s hondou raději zůstaňte na silnici. Ne že by vás inteligentní systém pohonu všech kol někde „vypekl“, ale se světlou výškou pouhých 165 mm jí budou dělat problém i vyjeté koleje na polní cestě.

ZÁVĚR

Takhle vyrovnaný souboj jsme tady dlouho neměli. Outlander za kolegy sice ztrácí, ale jeho kvality by se projevily v terénu. Honda i mazda podle nás patří k nejlepším SUV na trhu. Nabízejí výborné jízdní vlastnosti kombinující jistotu na silnici a dostatek komfortu, tiché, přitom dynamické vznětové čtyřválce se slušnou spotřebou a také zajímavý styl. Vavříny vítězství nakonec získalo CX-5, ale jenom o pověstný chloupek. Honda totiž jezdí také skvěle.

Leoš Káňa
Diskuze (26)
Avatar - palix
5. 9. 2013 13:54
CX5
To, že je niekto pri sebe nie je vecou automobiliek. Väčšina populácie má cca normálnu veľkosť, tak prečo by malo byť auto konštruované pre jedincov s nadváhou? Isté je, že "silnejší" ľudia tak ako aj veľmi vysoký a malý majú problém nájsť si vhodné auto. Bežná veľkosť si nájde miesto v čomkoľvek. Zatiaľ som nikde nečítal o nedostatku miesta, alebo zlých sedadlách v CX-5. Skôr naopak - ako o veeeeľmi pohodlných.
U mňa je Mazda CX-5 jednoznačne víťaz...

Ešte pridám postreh. Bol som sa pozrieť na CX-5 v autosalóne. Predávajú aj Mitsubishi... Spýtal som sa predajcu a ten hneď - tu je Mitsubishi ASX a ten je o 1/3 lacnejší a za cenu základnej CX-5 -ky ho máte v diesly... Ja mu, že nechcem ASX a vôbec diesel. Tak sme sa porozprávali a s pocitom, že má provízie z Mitsubishi som odišiel. Potom som doma prečítal ešte aj nejaké testy o ASX... A čo som sa nedočítal... V podstate ASX je obyčajný priemer a nikde nevynikal. Zato CX-5 mala super hodnotení veľa.
Nechápem predajcu, ktorý ponúkne zákazníkovi lacnejšie auto. Veď som sa neprišiel informovať o ASX, ale o Mazde. ASX je síce lacnejšie, ale nie je také zaujímavé ako Mazda.
20. 6. 2013 00:45
sedacky
ak chcete vediet ako ma vyzerat pohodlne sedenie ,tak sadnite do noveho Santa Fe od Hyundaia tak to je teda nieco ,sedel som vo verzii premium-koza,stoji to za to,cawte
20. 6. 2013 00:40
vyhra cx5?
vazeni,beriem a obdivujem vsetky vydobytky techniky ktore su nepopieratelne,ale tak dokonale auto zo sedackami ktore vas tak tlacia do bedrovych klbov ze by ste ho nechceli mat ,tak to je ubohe, a pri momentalnej kondicii europanov si myslim ze to sedenie je dobre len pre ryzojedov...
Avatar - PeterLuk
3. 4. 2013 22:43
Moja voľba...
...jasne CX5. Všetky testované autá vyzerajú dobre - Outlander je pekný, ale možno až príliš stroho vyzerajúci, zvlášť vpredu. Bral by som ho ako rodinné auto (ale asi by som dal prednosť Freemontu).
CRV - vyzerá dobre, ale podľa mňa trochu nevyvážene.
CX5 - jasná voľba, kvalitný interiér, v triede podľa mňa najvyváženšie auto (a to sa mi páči aj Tiguan), pekný dizajn vnútri aj vonku, sympatická technika...

Dosť možno by som ale dal prednosť v teréne schopnému Subaru Forester či Jeepu Cherokee.
Avatar - TeeJay
3. 4. 2013 17:51
Re: CX-5 vitaz
Docela mě to překvapilo, CR-V vypadá jako větší auto než CX-5 a podle naměřených údajů je naopak větší Mazda, sice o chloupek, ale takřka v každém ohledu, tedy až na kufr.

Jsem asi divný, protože se mi víc líbí CR-V a dokonce oceňuji více i "svojskost" Outlanderu, CX-5 na mě působí takovým divným dojmem, že neví, jestli chce být SUV nebo hatchback, teď se tomu říká crossover a v tomto případě to nějak nezafungovalo.