Honda Insight (1999-2006): Japonský hybrid první generace byl dvoumístný
Na přelomu tisíciletí přišla Honda na trh s hybridním dvoumístným hatchbackem Insight první generace. Přední kola poháněl litrový benzinový tříválec s výkonem 50 kW a elektromotor s výkonem 10 kW.
Dvoumístná Honda Insight (tovární kód ZE1) vycházela částečně z futuristického konceptu Honda J-VX, představeného v roce 1997 na tokijském autosalonu. Japonské veřejnosti se Insight představil v listopadu 1999 jako první sériově vyráběné vozidlo využívající tovární hybridní systém IMA (Integrated Motor Assist). O měsíc později se Insight stal prvním hybridem, prodávaným v Severní Americe.
Hatchback Honda Insight první generace se pyšnil optimalizovanou aerodynamikou se součinitelem odporu vzduchu 0,25 a lehkou hliníkovou konstrukcí snižujících spotřebu paliva a škodlivé emise. Americká agentura pro ochranu životního prostředí EPA potvrdila, že Insight první generace byl nejúspornějším vozidlem spalujícím benzin v USA. Na dálnici byla naměřena spotřeba 3,9 l/100 km a při kombinovaném režimu město/dálnice 4,4 l/100 km.
Insight se vyráběl v továrně Hondy v japonském městě Suzuka, kde se rovněž montovaly modely Honda NSX a Honda S2000. Třídveřový hatchback Honda Insight byl se svou hliníkovou karoserií a rámem drahý a nikdy nebyl určen k hromadné výrobě. Stal se spíše testovacím vozem pro hybridní technologii a veřejnosti umožňoval získat návyky s novým druhem pohonu.
Svojí aerodynamikou a úsporností se podobal svému předchůdci, sportovnímu třídveřovému kupé Honda CR-X. Výroba Hondy Insight byla ukončena v květnu 2006, kdy vyjel z bran továrny poslední ze 17.020 vyrobených vozů. Na druhou generaci si museli zákazníci počkat až do roku 2009. K zaplnění mezery na trhu začala Honda vyrábět od roku 2002 hybridní verzi modelu Honda Civic.
Aerodynamická karoserie
Dvoumístný třídveřový hatchback (nebo spíše liftback) Honda Insight první generace (foto) patřil svými rozměry do kategorie subkompaktů. Měl rozvor náprav 2400 mm, délku 3945 mm, na šířku měřil 1695 mm a na výšku 1355 mm. Vynikající koeficient odporu vzduchu 0,25 byl dosažen díky velkému sklonu předního okna, na které plynule navazovala kapota motoru, splývavé zádi a zakrytými zadními koly. Přívod vzduchu k chlazení motoru zajišťovala úzká štěrbina mezi světlomety a větší otvor v předním nárazníku.
Zadní dveře Hondy Insight tvořilo zadní okno a část useknuté zádi mezi zadními světly (foto). Nad zadními koly byla umístěna elektronika a baterie, takže zavazadlový prostor sahající až k opěradlům sedadel měl sice velkou plochu podlahy, ale byl nízký, takže zavazadla často zakrývala výhled dozadu. Odklopením zadní poloviny podlahy kufru se zpřístupnil další prostor pro menší zavazadla. V době výroby bylo kupé Honda Insight nejaerodynamičtějším sériově vyráběným vozem.
Elektromotor, generátor a startér v jednom
Přední kola poháněl zážehový, kapalinou chlazený řadový tříválec série ECA s rozvodem OHC, čtyřmi ventily na válec a objemem 995 cm3 (vrtání/zdvih: 72/81,5 mm). Se vstřikováním MPI měl nejvyšší výkon 68 koní (50 kW) při 5700 min-1 a točivý moment 92 Nm při 4 800 min-1. Elektromotor připojený na klikový hřídel přidával dalších 13,5 k (10 kW) a točivý moment 49 Nm. Celkový výkon hybridního soustrojí (foto) byl 76 k (56 kW) a celkový točivý moment byl maximálně 123 Nm. Při prudké akceleraci napájela baterie elektromotor, jehož výkon se přidával k výkonu spalovacího motoru. Při zpomalování a brzdění plnil elektromotor funkci generátoru dobíjejícímu baterii a při spouštění motoru funkci startéru. Při zastavení na semaforech se motor automaticky vypínal.
Za sedadly byla umístěna řada 120 kusů NiMH baterií s napětím 1,2 V, které dávaly dohromady 144 stejnosměrných voltů a kapacitu 6,5 Ah. Modul s řídicím počítačem reguloval, kolik výkonu pochází ze spalovacího motoru a kolik z elektromotoru. Digitální přístroje na palubní desce (foto) udávaly okamžitou spotřebu paliva, stav nabití baterie a režim elektromotoru.
Insight s pohotovostní hmotností 838 kg dosahoval maximální rychlost 180 km/h a na stovku zrychlil za 12 sekund. Vpředu měl nezávislé zavěšení McPherson a pérování vinutými pružinami a vzadu podélné závěsy se zkrutnou příčkou a vinuté pružiny. Brzdy na předních kolech byly kotoučové, na zadních kolech bubnové.
První vyrobené vozy měly manuální pětistupňovou převodovku a za příplatek klimatizaci. Ve druhém roce výroby se Honda Insight dodávala ve dvou verzích: levnější verze měla manuální převodovku a klimatizací a luxusnější verze automatickou převodovkou s plynule proměnným převodovým poměrem (CVT) a klimatizací. Automatická převodovka CVT byla podobná převodovce použité v modelu Honda Civic Hybrid.
Veškerá řídicí elektronika, převodníky DC-DC a vysokonapěťový střídač byly umístěny pod podlahou zavazadlového prostoru za sedadly. Počítač v řídicím modulu určoval, kolik výkonu přichází od spalovacího motoru a kolik od elektromotoru. U verze s převodovkou CVT navíc vyhledal optimální převodový poměr. U vozů s manuální převodovkou rozsvěcel počítač šipky určující, jak řadit (nahoru nebo dolů).
K úsporám paliva přispělo i snížení hmotnosti vozidla, rozsáhlým použitím hliníku a plastů. Honda Insight měla lehkou hliníkovou monokokovou konstrukci, zesílenou na klíčových místech hliníkovými výlisky. K této konstrukci jsou přivařeny lisované hliníkové panely, které tvoří lehkou a pevnou platformu pro hnací ústrojí a zavěšení kol. Hliníkové byly také přední brzdové třmeny a zadní brzdové bubny a také standardně dodávaná kola z hliníkové slitiny. Ke snížení hmotnosti přispěla i plastová benzinová nádrž a hliníkové uložení motoru. Honda Insight první generace měla pohotovostní hmotnost 838 kg ve verzi s manuální převodovkou a 891 kg v provedení s automatickou převodovkou CVT a klimatizací.
V únoru 2009 přišla na japonský trh druhá generace Hondy Insight v podobě pětidveřového pětimístného liftbacku, který se ve Velké Británii a v USA stal nejlevnějším hybridem. Ve své třetí generaci (2018–2022) byl Insight čtyřdveřovým sedanem s rozvorem 2700 mm a pohonem 1,5litrovým čtyřválcem a elektromotorem.
