Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda Insight - Hybridní útok do nižších sfér

Honda Civic Hybrid na konkurenční Toyotu Prius v prodejích ztrácí. Proto Honda přichází s menším modelem Insight, který má svébytný design ve stylu „vodíkového“ FCX Clarity a především nižší cenu.

Hybridní pohon Integrated Motor Assist (IMA) je v nabídce už deset let – první verze se představila v roce 1999 v tehdejší Hondě Insight. Základní myšlenkou této koncepce je snížit spotřebu paliva využitím energie z brzdění. V autě s konvenčním pohonem se tato energie ztrácí v podobě tepla a hluku, v IMA je uložena do baterií a při akceleraci slouží k pohonu pomocného elektromotoru.

Honda později nabídla další verzi tohoto pohonu v Civicu IMA a od roku 2007 v jeho nástupci Civic Hybrid. Nyní přichází nový Insight – kompaktní liftback, který má zpřístupnit hybridní technologii širšímu okruhu zákazníků. Cílem Hondy bylo vytvořit nový model, který nabídne asistenci IMA v praktickém balení a za nižší cenu, než jakýkoliv jiný hybrid na trhu.

Automobilka se ve svých plánech nepřímo vymezuje proti konkurenční Toyotě a Lexusu. Hybridní pohon chce nabízet zejména v kompaktních autech a co největšímu počtu potenciálních zákazníků. Vstupním předpokladem je mimo jiné výsledek průzkumu, který zjistil, že 40 % z těch, kdo o nákupu hybridním autě vůbec neuvažovali, mají jako hlavní důvod cenu.

„Tři čtvrtiny respondentů by si automobil s nižšími emisemi koupily, pokud by to současně znamenalo nižší výdaje… Šest z deseti lidí uvedlo, že nejdůležitějším faktorem při výběru automobilu s nižšími emisemi jsou provozní náklady.“ cituje vedle toho Honda z BMW Report, Driving Change (říjen 2008). Podle Hondy většina řidičů považuje hybridní automobily za nákladnou alternativu k benzinovým a dieselovým modelům, spíše za symbol postavení, než za úspornější a čistší způsob dopravy.

honda design hybrid predstavujeme technika honda design hybrid predstavujeme technika
 

Nový Insight si klade za cíl takové vnímání vyvrátit a zpřístupnit hybridní techniku většímu počtu lidí, právě včetně nové skupiny zákazníků, kteří by v minulosti o hybridním automobilu vůbec neuvažovali. Plán prodeje počítá s ročním odbytem 200 tisíc kusů (z toho 100 tisíc v USA), v následujících letech se představí také příbuzný Jazz Hybrid a malý sportovní hybrid na základě konceptu CR-Z. IMA se tak u Hondy stane jednoznačnou alternativou turbodieselových motorů v kompaktních autech.

Kolem roku 2015 mají hybridní auta představovat zhruba 10 % všech prodaných aut značky Honda a automobilka si jako cíl stanovila dosáhnout se čtyřmi hybridními modely prolomení mety 500 tisíc kusů ročně.

Větší prodej hybridů podporuje (i když zatím bez výrazných viditelných úspěchů) mnoho zemí. Daňové úlevy v EU nejsou sjednocené, a tak má každá země jiný systém. Například v Irsku mají hybridy nárok na slevu 50 % z registrační daně a v Řecku a Slovinsku jsou osvobozeny od prodejní daně. Daňové zvýhodnění nabízí také Belgie, Finsko, Nizozemsko, Norsko, Portugalsko, Rakousko, Švédsko a některé švýcarské kantony. Francie, Itálie a Švýcarsko poskytují přímou finanční podporu v řádu tisíců Euro (respektive franků).

Hybridní Honda pro Evropu

Civic Hybrid se v Evropě prodejně výrazně neprosazuje. Příčin je více, patří mezi ně konveční karoserie sedan, na evropské poměry relativně velké rozměry a kontroverzní design. Přestože americké zastoupení požadovalo pro Insight karoserii sedan, Honda se s ohledem na požadavky evropských zákazníků rozhodla pro řešení na pomezí hatchbacku a liftbacku – uspořádání, které využívá například i konkurenční Toyota Prius.

Honda Insight - srovnání rozměrů s novou Toyotou Prius
Model Honda Insight (2009) Toyota Prius (2009) rozdíl
Délka [mm] 4395 4460 - 65
Šířka [mm] 1695 1745 - 50
Výška [mm] 1425 1491 - 66
Rozvor [mm] 2550 2700 - 150

Designéři dostali za úkol navrhnout takový vzhled exteriéru, který bude vypadat dynamicky a zároveň zdůrazní zelené aspekty nového modelu. Inspirací byl větší vodíkem poháněný model FCX Clarity. Na první pohled je tak zřejmá příslušnost ke značce i k ekologicky pojatým vozům s aerodynamickou karoserií. Podobnost s vodíkovým prototypem je zcela záměrná a má pomoci Insightu vytvořit vlastní identitu.

Příď se FCX Clarity podobá nejvíce, obdobný tvar předních světel má ale i nový Accord. Boční profil má kapkovitý tvar s téměř neznatelným přechodem mezi přední kapotou a čelním sklem a vysokou zádí. Stejný výchozí tvar má i Toyota Prius nebo Chevrolet Volt, každé z těchto aut ovšem přichází s vlastním zcela svébytným designovým pojetím.

honda design hybrid predstavujeme technika honda design hybrid predstavujeme technika
 

Tvarování zádě je klíčovým prvkem aerodynamiky. Honda označuje úhel sklonu středové a zadní části střechy za optimální s ohledem na minimalizaci turbulencí za odtrhovou hranou. Stejný postup byl použit právě u FCX Clarity a konceptu CRZ, poprvé ho Honda použila u třídveřového Insightu z roku 1999, který byl průkopníkem designu „zelených“ Hond. V odtrhové hraně je integrovaný spoiler s třetím brzdovým světlem, který dělí prosklení pátých dveří na dvě části. Koncová světla jsou tvořena světelnými diodami s nižší spotřebou energie. Staromódní (avšak aerodynamicky velmi účinné) kryty zadních kol Insight od svého staršího jmenovce nepřebírá.

Sdílená technika

Platforma a většina komponent podvozku, řízení a brzd je převzata z Hondy Jazz. Uspořádání motorového prostoru a přední části vozu u obou aut téměř identické (s výjimkou některých drobných prvků nárazové ochrany), ale od přepážky mezi motorovým prostorem a kabinou je konstrukce karosérie již zcela nová. Rozvor náprav je 2 550 mm (o 50 mm delší než u modelu Jazz).

Na této platformě je využit systém zavěšení předních a zadních kol z modelu Jazz, což znamená vzpěry McPherson vpředu a zkrutný nosník ve tvaru H na zadní nápravě, který umožnil vytvoření plochého dna zavazadlového prostoru a zvětšení jeho kapacity.

Honda Insight - srovnání rozměrů s nejbližšími modely Hondy
Model Insight Jazz Civic 5D Civic Hybrid
Délka [mm] 4395 3900 4255 4545
Šířka [mm] 1695 1695 1765 1750
Výška [mm] 1425 1525 1460 1430
Rozvor [mm] 2550 2500 2620 2700
Objem zav. Prostoru [l] 408 366 415 350

Jedním z největších konstrukčních rozdílů je přemístění palivové nádrže. Zatímco u Jazzu se nachází pod předními sedadly, u Insightu se přesunula do zadní části pod podlahu. Přední sedadla tak mohou být umístěna níž, což umožňuje snížit výšku střechy a tím i čelní plochu a aerodynamický odpor.

honda design hybrid predstavujeme technika honda design hybrid predstavujeme technika
 

Slabinou dřívějších hybridních modelů byla omezená využitelnost vnitřního prostoru. Honda Insight má kompaktní baterie, které se vejdou pod podlahu zavazadlového prostoru. Ten tak má objem 400 litrů (dalších 8 litrů má schránka v podlaze) a je možné ho zvětšit sklopením dělených sedadel. Vznikne prostor jen s malým schodem, který pojme 584 litrů.

Integrated Motor Assist, verze 2009

Honda Insight přichází s novou verzí hybridního systému IMA. Pohonné ústrojí je odvozeno od Civicu Hybrid, ale 95 % částí je nových nebo přepracovaných. Důraz byl kladen na nižší výrobní a provozní náklady a kompaktnější zástavbu.

Základem je benzinový nový motor 1,3 i-VTEC, který vychází z Civicu Hybrid. Konstruktéři se zaměřili na snížení spotřeby. Snížené tření pístů, stabilnější proces spalování a nový katalyzátor ušetří 2 % paliva. Opatření pro snížení tření motoru zahrnují konstrukci mírně vyoseného klikového hřídele, leštěné plochy válců pro dosažení hladšího povrchu nebo druhý pístní kroužek s nízkým třením.

honda design hybrid predstavujeme technika honda design hybrid predstavujeme technika K dalším úsporám dochází díky odpojení zapalování a uzavření ventilů při brzdění. To znamená, že motor v tomto režimu žádné palivo nespaluje, ale ani nespotřebovává energii na čerpání vzduchu skrz válce. Stejný princip využívá systém Variable Cylinder Management (VCM), který uzavírá válce v případech, kdy je potřeba jen malý točivý moment – například při jízdě nízkou rychlostí. Insight je pak poháněn výhradně elektromotorem a spalovací motor běží naprázdno.

Benzinový motor samotný disponuje výkonem 65 kW (88 k) a točivým momentem 121 Nm. Kromě něj vybavena vylepšeným elektromotorem, který využívá cívek s vyšší hustotou vinutí a výkonnějších magnetů. Díky tomu je nová verze mnohem tenčí než motor použitý u současného modelu Civic Hybrid (35,7 mm vs 45,5 mm). Výsledný výkon je 10 kW (14 k) a točivý moment 78 Nm. Jak výkon spalovacího motoru tak výkon elektromotoru byly tedy proti Civicu Hybrid sníženy shodně o 5 kW.

Pro srovnání nová generace Toyoty Prius má spalovací motor o objemu 1,8 l a může se pochlubit kombinací 73 + 60 kW (čisté maximum 100 kW), respektive 142 + 207 Nm.

Bateriové články jsou kvůli snížení těžiště umístěny pod podlahou zavazadlového prostoru. Vylepšen byl systém chlazení baterií, což znamená efektivnější využití energie, která je častěji dostupná pro elektromotor. Motor na boku svazku bateriových článků nasává vzduch trubkami vedoucími ke vstupům na vnější straně sedáků zadních sedadel (u modelu Civic Hybrid byl vstupní otvor umístěn na platu za zadními sedadly, které může být zablokováno uloženými předměty). Zlepšila se také rychlost dobíjení baterií, což znamená, že výkon z rekuperačního brzdění umožňuje jejich rychlejší nabití a tedy i častější připravenost k napájení elektromotoru.

Benzinový motor a elektromotor společně zajišťují jízdní vlastnosti vhodné pro jízdu ve městech. Vůz živě reaguje na pokyny plynového pedálu a zrychlení je srovnatelné s vozy vybavenými běžným 1,6-litrovým motorem a automatickou převodovkou. Insight zrychlí z klidu na 100 km/h za 12,6 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 186 km/h.

Honda Insight - základní technická data
Motor 1.3 IMA
Zdvihový objem [cm3] 1339
Válce/ventily 4/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 65/5800
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 121/4500
Nejvyšší výkon - elektromotor 10,3/1500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] - elektromotor 78,5/1000
Max. rychlost [km/h] 186
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,6
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 4,4
Pohot. hmot. [kg] 1204

Použita je bezestupňová převodovka CVT. Základem je opět konstrukce z Civicu Hybrid, převodovka má ale upravenou spojku a pracuje s kratším stálým převodem (4,200 místo 3,937). Vedle plně automatického a sportovního režimu je nově CVT doplněna o páčky pod volantem pro manuální volbu přednastavených převodů.

Spotřeba paliva – hlavní aspekt

Pohled na oficiální technické údaje odhalí hodnotu kombinované spotřeby 4,4 l/100 km a emise CO2 101 g/km. Honda se ale soustředila především na snížení reálné spotřeby v provozu. Pokusem na standardním modelu Jazz bylo zjištěno, že při průměrné rychlosti 30 km/h se dosažená spotřeba jednotlivých řidičů liší o 21 %. Úprava řídicí jednotky, která potlačila vliv odlišného jízdního stylu na spotřebu, vedla ke snížení rozptylu na 12 %.

Tento výzkum vedl ke vzniku úsporného režimu Econ Assist, který se aktivuje stisknutím tlačítka ECON vlevo od volantu. Při běžné jízdě tak dojde ke snížení točivého momentu o 4 % (neplatí při plném sešlápnutí plynového pedálu), ovládání škrticí klapky mění úhel otevření jemněji a pomáhá snížit spotřebu paliva a převodovka má hladší chod. Klimatizace se častěji přepíná do režimu recirkulace a výkon ventilátoru se automaticky snižuje. Na volnoběh je klimatizace zcela vypnutá, pokud není nutné odmlžit okna.

honda design hybrid predstavujeme technika honda design hybrid predstavujeme technika Při jízdě s hybridem platí stejná obecná pravidla pro snižování spotřeby jako u konvenčního druhu pohonu. Hlavní je plynulost jízdy a omezení prudké akcelerace a brzdění na minimum. Praktické uplatnění těchto všeobecně známých pouček usnadňuje řidiči indikace spotřeby paliva, která se také spustí stisknutím tlačítka ECON. Aktuální spotřebu znázorňuje ukazatel na multifunkčním displeji. Optimální z hlediska úspornosti jízdy je prostřední poloha, při akceleraci se čára vychyluje doprava, při brzdění doleva.

Souběžně s tím se mění barva podsvícení rychloměru. Zelená znamená šetrný styl jízdy, agresivnější a méně plynulou jízdou se barva mění přes zelenomodrou na modrou. Třetím indikátorem je část displeje, která při úsporné jízdě zobrazuje listy, které mohou vytvořit celou květinu. Palubní počítač ukládá údaje z posledních tří jízd, které je možné vyvolat graficky i v podobě číselné hodnoty průměrné spotřeby.

NEPŘEHLÉDNĚTE
Honda Insight: První jízdní dojmy

Prodej modelu Insight bude zahájen v České republice v červnu 2009.