Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda přichází s asistentem řízení na 3. úrovni, na dálnici už zvládne téměř vše

Ondřej Mára
Diskuze (18)

Japonská automobilka se tak stává jedním z nejvýraznějších průkopníků automatizace řízení na světě.

Funkce semi-autonomního řízení se v moderních vozech objevují stále častěji, většina automobilek však nabízí systémy na úrovni 2 či 2,5, které navzdory svým sofistikovaným schopnostem neustále vyžadují plnou pozornost řidiče a jeho ruce na volantu.

Automobilka Honda však na svém domácím trhu nedávno představila vylepšený balíček asistenčních systémů Honda Sensing Elite, určený pro sedan Legend, který by měl být vůbec prvním komerčně dostupným systémem oficiálně umožňujícím semi-autonomní jízdu na 3. úrovni. Tedy prozatím jen na japonském trhu.

Nový systém Sensing Elite je postaven na základech bezpečnostní technologie Honda Sensing, využívá ovšem přesnější data z GPS, detailnější prostorové mapy a několik pokročilých senzorů, díky nimž si může řídící jednotka vozu vytvořit poměrně detailní povědomí o 360° okolí automobilu.

V rámci nového balíčku se pak v interiéru objevuje 12,3palcová obrazovka digitálního přístrojového štítu nebo kamera snímající tvář řidiče, jejímž úkolem je sledovat, zda řidič sleduj dění na silnici. Na volantu a palubní desce jsou navíc LED diody, které se při jízdě v autonomním režimu rozsvítí.

V rámci autonomního režimu pak systém Honda Sensing Elite zajistí jízdu, během které už řidič ani nemusí mít ruce na volantu. O vše se stará automobil prostřednictvím systému adaptivního tempomatu a aktivního systému hlídání jízdy v pruzích. Na dálnicích si navíc systém troufne dokonce i sám předjíždět.

Video se připravuje ...

Pokud budete ve svém pruhu následovat nepatrně pomalejšího řidiče, vůz bude schopný se za něj jednoduše pověsit a udržovat od něj bezpečnou vzdálenost. Pokud ale řidič zmáčkne tlačítko blinkrů, vůz bude schopen automaticky provést předjížděcí manévr. Pokud by ale vůz před vámi jel výrazněji pomalu, vůz si toho všimne prostřednictvím radaru, upozorní řidiče a následně může předjížděcí manévr provést zcela samostatně.

Kromě příjemnějších cest po dálnici však Honda přináší i vylepšení systému pro jízdu v kolonách Traffic Jam Pilot, který rovněž pracuje na 3. úrovni autonomního řízení. Při zapnutém tempomatu tak vůz dokáže popojíždět a brzdit společně s kolonou, jeho řidič si však bude moci v nízkých rychlostech pustit například televizi na obrazovce infotainmentu, případně se bude moci věnovat navigaci či jiným funkcím vozu. Podle automobilky to může zmírnit únavu řidiče na cestách.

Pokud by ale řidiče únava na cestách přemohla, případně měl zdravotní potíže, vůz to zaznamená prostřednictvím kamery snímající tvář řidiče. Řídící jednotka pak rozsvítí výstražná světla a vůz bude naveden na krajnici, kde bezpečně zastaví. Okolní řidiče pak může upozornit ještě pomocí troubení.

Během vývoje systému prý Honda nasimulovala v laboratorních podmínkách okolo 10 milionů dopravních situací, ke kterým by mohlo v provozu dojít. Během ostré testovací fáze pak inženýři najeli s testovacími vozy okolo 1,3 milionu kilometrů, aby zajistili, že nedojde k žádným problémům.

I tak by ale měl být balíček sofistikovaných semi-autonomních funkcí limitován a dostupný bude pouze pro Hondu Legend prodávanou na japonském trhu. Bohužel prozatím nevíme, zda se systém dostane i do Evropy. A případně v jakém modelu.

Video se připravuje ...

Ondřej Mára
Diskuze (18)

Doporučujeme

10. 3. 2021 09:10
Re: Na dobře značené (zahraniční) dálnici
Pro mě je použitelnost právě hlavně v te cestě po dálnici, když můžeš cestou na dovolenou třeba na pět hodin přenechat řízení autu. Na chalupu zvládnu dojet sám.
8. 3. 2021 20:23
Re: dokud to nebude plne autonomni tak to je k nicemu
Drzeni v pruzich je dobrou alternativou pro jizdu na dalnici, zejmena v noci. Lip se pri aktivnim systemu delaji jine cinnosti nez plne se venovani rizeni. V tom je vyhoda. Jinak na dalnici spise je lepsi adaptivni tempomat. Jízda po dalnici je opravdu daleko mene unavna, pokud vyuzivate kombinaci obou systemu. Na okreskách samozrejme obe vypinam, i kdyz, pokud dnes jezdi vetsina v tech vláčcích, tak pri adaptivnim tempomatu vlastne mohou pravou i levou nohu v klidu hodit sami sobe na ramena a dojet az domu, pokud pred nimi jedouci vuz jede stejnym smerem. Zvlast, pokud mate automat...
8. 3. 2021 16:52
Re: dokud to nebude plne autonomni tak to je k nicemu
V podstatě ano. Ale vývoj je postupný a lidi si budou postupně zvykat na tyhle systémy. Je nemyslitelné, že by se najednou do provozu pustil zcela autonomní vůz. Ani by mu nikdo nevěřil.

Tohle je dobré na otravné každodenní dojíždění do práce a popojíždění v dopravní zácpě. Na nějakou delší dálniční trasu už to může být uspávající, ale těžko říci. Kámoš má jenom udržování v jízdních pruzích a prý je s tím jízda mnohem méně únavná....
8. 3. 2021 15:23
Vývoj
BTW vyvinulo to Valeo v ČR.
8. 3. 2021 14:52
dokud to nebude plne autonomni tak to je k nicemu
jestlize to vyzaduje pozornost ridice, kterej ale jen cumi a nic nedela, tak to za chvili bude na blinkrech, protoze ridic usne.
parkrat sem jel na hory jako navigator, a vzdycky sem byl mnohem znicenejsi, nez kdyz sem tech 500km odkroutil v kuse nebo 1300 jen s kratkou prestavkou na pumpe ...