TEST Hyundai i30 blue 1,6 CRDi ISG – Vypnout, zapnout, jet
České zastoupení značky Hyundai vší silou podporuje národní image modelu i30 (výroba v Nošovicích), ale vedle toho myslí i na to, jak udělat své vozy přátelštější k životnímu prostředí a peněženkám zákazníků. V případě moderního a vysoce nadprůměrně výkonného turbodieselu 1,6 CRDi je posledním významným krokem ke snížení kombinované spotřeby příplatkový systém ISG.
Stop
Hyundai i30 vybavené systémem ISG není na první pohled vůbec jednoduché poznat, k jeho identifikaci slouží vlastně pouze loga blue drive na předních blatnících a blue na víku zavazadlového prostoru. Skutečný znalec poměrů jej může odhalit ještě podle snížené světlé výšky. Žádná další poznávací znamení se na karoserii pětidveřového hatchbacku nenacházejí.
V interiéru je Idle Stop&Go možné odhalit pouze podle tlačítka umístěného vlevo od sloupku řízení na palubní desce. Toto zařízení má na starosti samočinné vypínání spalovacího motoru při volnoběhu a stání vozu a následné samočinné nastartování, kdykoliv řidič sešlápne spojkový pedál a hodlá zařadit první rychlostní stupeň.
Součástí systému šetřícího drahocenné palivo je nový startér propojený s řídicí jednotkou motoru. Jakmile se kapacita akumulátoru sníží pod úroveň 75 % stavu plného nabití, nedovolí systém vypnutí motoru, aby proběhlo dobití akumulátoru. Pro řízení vypínaní motoru jsou využívána také další data palubního elektrického systému. Nový alternátor zvyšuje intenzitu dobíjení akumulátoru při brzdění nebo ve chvíli, kdy není spalovací motor využíván pro akceleraci.
K vypnutí motoru dojde u verze se vznětovým 1,6 CRDi stejně jako u zážehových motorizací v případě, že se automobil pohybuje rychlostí nižší než 5 km/h a není zařazen žádný rychlostní stupeň (páka v poloze neutral). K opětovnému nastartování dochází po sešlápnutí spojkového pedálu nebo překročení rychlosti 5 km/h. Vypnutý motor se může nastartovat také prostřednictvím zapnutí větráku ventilace na nejvyšší stupeň nebo jednu minutu po aktivaci klimatizace.
hyundai testy nizsistredni Funkce stop-start se neaktivuje v případě, že je příliš nízká teplota okolního vzduchu nebo není dostatečně zahřátý motor, není zapnut bezpečnostní pás řidiče nebo jsou otevřeny některé z dveří a kapota motoru. Podle materiálů automobilky má ISG přispět k snížení spotřeby paliva až o 15 % v městském provozu a o 7 % v kombinovaném provozu.
Start
Vyčíslení úspor, či výhodnosti investice 7.000,- Kč do systému ISG je v českých podmínka, kdy nejsou vozy s podobnými systémy nijak zvýhodněny, velmi nesnadnou záležitosti. Činnost stop-start systému se projevuje nejčastěji v kolonách, na světelných křižovatkách a u železničních přejezdů. Zařízení funguje tak jak má a jistý objem paliva (odhadem řádově v desetinách litrů v městském provozu) můžete skutečně ušetřit.
Samovolné vypnutí motoru sice řidiče nijak zvlášť neruší a neobtěžuje, ale přesto může na některé z nich působit nepřirozeně a může jim být nepříjemné, že nejsou tak úplně pány situace. Po překonání tohoto psychologického bloku je však život s ISG velmi jednoduchý. Jedinci, kteří jej nepřekonají, mohou naštěstí využít tlačítko na palubní desce, jímž mohou celý systém vypnout.
Vedle zvyknutí si na vypínaní a startování motoru, které ovládá ISG, by si řidič vozu s tímto systémem měl osvojit i jistou dávku předvídavosti a v koloně sledovat mimo koncových světel vozu před sebou i pohyb v jejích předních liniích. Motor totiž po nastartování sice ihned reaguje na pohyb plynového pedálu, ale nesvědčí mu extrémně prudké povolení spojkové pedálu v kombinaci s podobně rychlým sešlápnutím pedálu akcelerátoru a i tento sofistikovaný systém je možné nachytat na švestkách a docílit toho, že vám motor „chcípne“ stejně, jako když se začátečník učí zacházet se spojkou.
Výsledkem systému ISG je tedy jistá úspora paliva i snížení emisí CO2, ale z čistě ekonomického pohledu dává smysl pouze v zemích, kde jsou automobily a jejich provoz zdaněny v závislosti na normované produkci emisí CO2. A mezi ty zatím Česká republika nepatří, takže český majitel Hyundai i30 blue může mít pouze dobrý pocit z mírné úspory paliva a toho, že jeho vůz je jistým způsobem přívětivý k životnímu prostředí.
Pohoda
Ano, slovem pohoda je možné charakterizovat spojení Hyundai i30 s dieselovým čtyřválcem 1,6 CRDi VGT v jeho nejvýkonnějším provedení s 94 kW (128 k) a to bez ohledu na to, jestli spolupracuje se systémem ISG nebo ne. K pohodové jízdě přispívá i hladce fungující šestistupňová manuální převodovka.
Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h tento turbodiesel spotřebuje v průměru 5,2 litru na 100 km a otáčkoměr ukazuje asi 2000 min-1. Při rychlosti 130 km/h se otáčky motoru zvýší zhruba na 2550 min-1 a průměrná spotřeba na 6,6 l/100 km. V kombinovaném provozu si naftový čtyřválec řekne v průměru o 5,8 litru paliva na 100 km.
Odhlučnění i30 s motorem 1,6 CRDi VGT je na vysoké úrovni. Cestující nejsou obtěžování zvukem motoru, který do interiéru proniká jakoby z dálky, ani při jeho vyšších otáčkách. Od kol se do prostoru pro posádku dostává hluk pouze, když vůz přejíždí větší nerovnosti nebo díry ve vozovce. Hyundai i30 je i při rychlostech okolo 130 km/h příjemně tichým a komfortním rodinným vozem.
Vzpěry McPherson vpředu a víceprvkové zavěšení vzadu pracují na kvalitním povrchu naprosto bezchybně a posádka si může užívat komfortní jízdu. I přes snížení světlé výšky, které má přispět k lepším aerodynamickým vlastnostem vozu a snížení spotřeby paliva, je podvozek stále jako přiměřeně komfortní pro rodinné určení.
Na agresivní nájezdy do zatáček reaguje Hyundai i30 předvídatelnou nedotáčivostí, která se snadno potlačí mírným ubráním plynu. V tu chvíli se projeví výhody komplikované zadní nápravy, která místo pasivní jízdy v závěsu začne spolupracovat a perfektně utáhne stopu nebo nechá zadní kola jemně sklouznout do strany.
Závěr
Hyundai i30 se již v řadě předchozích testů projevilo jako velmi povedený rodinný hatchback nižší střední třídy, který se nemusí bát ani přímého srovnání s evropskou a japonskou elitou. K jeho přednostem patří elegantní design, kvalitní dílenské zpracování a prostorný interiér s pohodlnými sedadly. Motor 1,6 CRDi VGT s výkonem 94 kW určitě nadchne nejednoho příznivce vznětových agregátů.
Základní cena 454.900,- Kč testovaného provedení představuje první částku, za níž si můžete i30 s nejvýkonnějším provedením vznětové šestnáctistovky pořídit. Na první pohled se může zdát, že se jedná o přemrštěnou cenu, ale přímé srovnání s evropskými a japonskými konkurenty ukáže, že řada z nich nabízí za podobné peníze podobné turbodiesely s výrazně nižší výkonem.
A ISG? Je to stále dokola. Po technické stránce funguje systém tak, jak výrobce slibuje. Od uživatele vyžaduje jen přiměřenou minimální dávku spolupráce. Aby se systém rozšířil, musí být zavedeny takové předpisy, které investici 7.000,-Kč podpoří úsporami na straně daní nebo jiných poplatků z provozu, tak jako jinde v Evropě.
První cena vozu | 239.900,- Kč (i30 START, 1,4i CVVT, 80 kW ) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 454.900,- Kč (i30 STYLE, 1,6 CRDi VGT, 94 kW ) |
Základní cena testovaného vozu | 454.900,- Kč (i30 STYLE, 1,6 CRDi VGT, 94 kW ) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 480.150,- Kč (i30 STYLE, 1,6 CRDi VGT, 94 kW ) |
Plusy
- Výkonná, kultivovaná a úsporná pohonná jednotka
- Komfort jízdy a ovladatelnost na kvalitním povrchu
- Prostorný interiér
- Vysoká kvalita zpracování
- Pětiletá záruka bez omezení počtu ujetých km
- Plnohodnotné náhradní kolo
Minusy
- Stabilizační systém je standard jen u nejvyšších stupňů výbavy
- Nedostupnost některých prvků výbavy (xenonové světlomety, vestavěná navigace, apod.)
- Částka investovaná do ISG se zatím v ČR ekonomicky nevyplatí