Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai Kona N – Tohle je fakt zajímavé auto

Stanislav Švarc
Diskuze (17)

Nabídka sportovní divize značky Hyundai se postupně rozrůstá. Najdeme v ní už také první SUV: model Kona N.

„Hot-cross“ je k dispozici výhradně se zážehovým přeplňovaným dvoulitrem o výkonu 206 kW, pouze s osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a jen s pohonem předních kol. Výběr tedy není tak bohatý jako třeba i i30 N. Lépe řečeno, není žádný.

A proč zrovna Kona? Hyundai tvrdí, že ostré malé SUV je všestrannější než tradiční hot-hatch, že má univerzálnější charakter, který vhodně doplňuje aktivní životní styl. Něco na tom samozřejmě je. Vezměte si třeba světlou výšku: 173 milimetrů žádný hot-hatch (a dost pravděpodobně ani žádný klasický v Evropě prodávaný hatchback) nenabídne, takže s Konou N se nemusíte bát parkování proti obrubníku nebo sjezdu z asfaltky na polní cestu, která vás přivede k vaší chalupě. Kupříkladu.

S terénem se to pochopitelně nesmí přehánět, Kona N není teréňák, navíc postrádá pohon všech kol. Jistou náhradu za čtyřkolku představují čtyři jízdní režimy určené pro pohyb v místech s horší trakcí. Crossover nabízí módy pro jízdu na kluzkém a zledovatělém povrchu (Snow), v hlubším sněhu (Deep Snow), blátě a bahně (Mud) či písku (Sand). Tyto režimy zjednodušeně řečeno upravují rozsah prokluzu předních kol. Během mého testu bylo bohužel všude sucho, takže nedokážu popsat, jak moc pomáhají (ale třeba se k nám Kona N v příštích měsících ještě dostane). V běžném ostrém hatchbacku každopádně takovou funkci nenajdete.

A pak jsou tu takové ty obvyklé záležitosti, proč lidé mají „esúvéčka“ rádi: díky vyšší stavbě se do auta lépe nastupuje (a lépe se z něj vystupuje) a sedí se výše, takže máte lepší přehled o dění okolo. Díky vyššímu stropu také kabina působí trochu vzdušněji. „Horizontální“ vnitřní prostor však odpovídá vozu této velikosti a kategorie. Dozadu se tak pohodlně usadí dva dospělí cestující, pokud ale půjde o urostlé pasažéry, může se stát, že budou postrádat centimetry hlavně pro kolena. Ani kufr neboří hranice třídy, nabízí základní objem 361 litrů, po sklopení zadních opěradel pak Kona N uveze až 1143 litrů.

Vyloženě skvělá je výbava. Ta je pevně daná, v ceníku mezi příplatky najdeme jen laky karoserie, a zahrnuje například Bi-LED světlomety, vyhřívaní předních a zadních sedadel, ventilovaná přední sedadla, vyhřívaný volant, automatickou klimatizaci, bezdrátové nabíjení mobilních telefonů, integrovanou navigaci s 10,25'' dotykovým displejem, DAB a podporou Android Auto a Apple CarPlay, zadní a přední parkovací senzory, zadní parkovací kameru a spoustu asistenčních a bezpečnostních systémů. Kdybych měl být pořádně rozežraný, chyběla by mi snad jen sedadla s masážní funkcí. Uspořádání interiéru pak odpovídá standardní Koně, takže v něm najdeme i fyzické ovladače. Za mě v pořádku.

A ta „horká“ část? 

Ovládání je příjemné a poměrně intuitivní, infotainment funguje spolehlivě, je docela přehledný a svižný. Jen bych se možná přimlouval, aby některé plochy, na které se musíte trefit prstem, byly rozměrnější. A když už jsem u drobné kritiky, příliš mě nenadchl digitální přístrojový panel. Rozlišení a čitelnost jsou v pohodě, ale uměl bych si představit lepší možnosti individualizace zobrazovaných informací. Co však rozhodně musím pochválit, je to, že panel umí zobrazit teploty oleje a motoru.

Kona N dále dostala specifický sportovní volant se dvěma N tlačítky, která fungují jako zkratky k aktivaci vámi nastaveného „setupu“ auta a pádly pro manuální řazení. Samozřejmě nemohou chybět sportovní sedadla. Nepředstavujte si však nějaké extrémní skořepiny, jde pohodlné sedačky se zvýrazněným bočním vedením. Mně jejich charakter kombinující komfort se slušnou oporou v zatáčkách přijde fajn. Za zmínku rozhodně stojí stará dobrá ruční parkovací brzda, kterou už v dnešních autech skoro nevidíme, stejně tak se mi líbí poctivá páka pro ovládání samočinné převodovky a prosté tlačítko pro deaktivaci stabilizace, které je snadno dostupné. Oceňuji nejen to, že Hyundai umožňuje ESC vypnout, ale také skutečnost, že tuto možnost před řidičem neschovává.

Sportovní auto sportovním však dělá hlavně technika, pojďme si tedy připomenout, co všechno divize N pro ostrou Konu nachystala.

Hyundai Kona N Hyundai Kona N

 

Pod kapotou pracuje turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec, který dává nejvyšší výkon 206 kW mezi 5.500 až 6.000 otáčkami za minutu a maximální točivý moment 392 N.m v 2.100 až 4.700 min-1. Doplňuje ho osmistupňová dvouspojková převodovka s takzvanými mokrými spojkami. Olej v převodovce, o jehož oběh se starají dvě olejová čerpadla, snižuje opotřebení spojek a zlepšuje chlazení.

Motor pohání kola přepracované přední nápravy, na níž najdeme elektronicky řízený samosvorný diferenciál. Upravený podvozek s větším rozchodem kol dostal elektronicky ovládané tlumiče s nastavitelnou charakteristikou odpružení a víceprvkovou zadní nápravu. Kona N stojí na kovaných 19palcových kolech, obutých standardně do pneumatik Pirelli P-Zero o rozměru 235/40. Za ráfky pak vykukují červené brzdové třmeny, které se zakusují do kotoučů o průměru 360 mm vpředu a 314 mm vzadu. Sportovní Kona dostala také dodatečně vyztuženou karoserii.

Ostré SUV, říkáte?

A jak Kona N jezdí? Jednoduchá odpověď neexistuje, velice totiž záleží na tom, jak auto máte zrovna nastavené. Věcí, které si můžete upravit, je přitom spousta.

Nastavit si můžete odezvu motoru, charakteristiku odpružení, chování převodovky, samosvoru, stabilizace, upravit zvuk výfuku a pohrát si můžete také s head-up displejem nebo kontrolou rozjezdu. Launch control umožňuje zvolit si otáčky, při nichž auto ve snaze o co nejrychlejší akceleraci z místa vyrazí vpřed. Některé záležitosti ale platí univerzálně: Kona N je ve všech nastaveních rychlá a tuhá.

Motor je jednoduše skvělý. V normálním režimu působí hezky nenuceně, ale současně při každém naléhavějším přidání plynu připomíná, že má v zásobě spoustu síly. V ostřejších nastaveních se citelně našponuje jeho reakce a dvoulitr prakticky okamžitě následuje vaše přání, zhmotněné pohybem pravé nohy. A pomáhá mu v tom i schopnost makat ve velice širokém spektru otáček, vlastně kdykoli nad dvěma tisíci. 

Takže když se třeba „zapomenete“ v manuálním řazení, nemusíte kvůli potřebě důrazně akcelerovat vždy nutně podřazovat. Dvoulitr se často „sebere“ i bez vaší pomoci. Nejvýraznější zátah se přesto dostavuje ve středních otáčkách, v nich motor působí nejživěji. A nepolevuje až k omezovači. V něm mimochodem převodovka přepnutá do ručního řazení nemění stupeň. Paráda.

Hodně příjemný je také zvukový doprovod, na moderní přeplňovaný čtyřválec mile rozmanitý. Z koncovek uslyšíte kombinaci chrčení, bublání, střílení a práskání. A pokud vás náhodou hlučnost přestane bavit, stačí sáhnout do nastavení a dostanete velice přijatelné ticho.

K chování samočinné dvouspojky nemám výhrady. V komfortním nastavení řadí hladce, ve sportovnějších režimech mění převody bleskově. Velice dobrá je i odezva na ruční řazení prostřednictvím pádel.

S pohonným ústrojím pak souvisí ještě jedna poměrně neobvyklá věc: červené tlačítko NGS u volantu. NGS (N Grin Shift) je funkce, která maximalizuje výkony motoru a převodovky po dobu 20 sekund. Stačí tedy zmáčknout „čudl“ a auto vám hned dá všechno, co dokáže. Hodí se to například při předjíždění.

Hyundai Kona N Hyundai Kona N

 

Ta Kona N díky pružnému motoru a rychlé převodovce zvládá už tak s prstem v nose, po aktivaci NGS je akcelerace ještě o něco naléhavější. Pro představu – v infotainmentu ukrytá aplikace mi zrychlení z 80 na 120 km/h změřila za 2,79 sekundy.

I když adaptivní tlumiče umožňují měnit charakteristiku pružení a i když je rozdíl mezi pohodlným a sportovními nastaveními mimořádně výrazný, Kona N je vždy auto s tuhým podvozkem. O nerovnostech a vadách na silnici tak budete vědět neustále, na hodně rozbitém povrchu nebo „unavené“ městské dlažbě se zase budete muset smířit s drobnými vibracemi a lehoučkým natřásáním.

Přesto je komfort v nejměkčím nastavení za mě naprosto přijatelný. Že cítím, co se pod koly děje, mi nevadí, důležitější je, že vůz působí jako celek kompaktně, že na dírách nic nebouchá, nevrže, kola neodskakují a „neotřásá“ se karoserie. Kona N navíc potěší solidním odhlučněním podvozku.

Sportovní nastavení je ale něco zcela jiného, troufám si říct, že při běžných přesunech ho může volit snad jen sebemrskač. Auto v něm vyloženě drncá a posádku tak natřásá, že je to skoro až nesnesitelné. Jenže… Pak se dostanete na okresku s hladkým povrchem a zjistíte, že extrémně tuhé tlumiče najednou mají smysl. A stejné to bude i na okruhu. Navíc – podvozek je naladěn tak, že se vzrůstající rychlostí se ta nepříjemná prkennost částečně vytrácí, místo ní nastupuje stabilita a jistota. A to i na méně kvalitní silnici.

Typickým příkladem budiž zvlněná vozovka. Zatímco v komfortním nastavení se karoserie na vysokém podvozku na terénní vlně trochu nadnese a následně „padne“ do výrazné komprese, ve sportovním nastavení auto působí mnohem „utaženěji“. Prostě lépe sedí.

Kona N jezdí moc hezky. Do zatáček ji můžete posílat v úctyhodném tempu, ochotně se stočí, karoserie se opře o tuhé tlumiče a auto vykrouží rychlý a přesný oblouk. Skvěle fungující a docela ostře naladěný samosvor vám pak dovolí na výjezdu pořádně zatopit, aniž byste se museli prát s tahajícím volantem. Kola se pevně zakousnou do asfaltu a Kona efektivním způsobem vypálí vstříc další výzvě. Ostré SUV funguje tak, že vážně není od věci srovnávat ho se sportovními hatchbacky.

Limity tu ale jsou. A asi tušíte, že spočívají v konstrukci. Vysoká stavba, výše uložené těžiště a poměrně krátký rozvor znamenají, že jsou situace, kdy se Kona N jako hot-hatch tak úplně nechová. Není tak moc "cítit" a například při opravdu bleskových změnách směru je cítit, že k přenosům hmotnosti tu dochází trochu jinak, s maličkým zpožděním. A že se u toho karoserie přece jen drobet naklání.

Kona N má díky konstrukci docela veselou záď, s tím je také třeba počítat, zvlášť při brzdění, při němž se hmotnost přesune na přední kola. Pokud u toho zatočíte, „hot-cross“ se citelně zavlní a záď se odsadí. Zatáčku nebo část kruhového objezdu tak můžete projet lehkým smykem – a možná i se zvednutým vnitřním zadním kolem. Musím říct, že mně je tohle rošťácké chování velice sympatické. A pak je tu ještě ta ručka...

Vyhovovalo mi řízení, je strmé, docela přesné a hlavně netají, co se zrovna děje s předními koly. A pochvalu zaslouží také dobře dávkovatelné a „trvanlivé“ brzdy.

Hyundai Kona N Hyundai Kona N

To nejdražší

Hyundai Kona N je mimořádně zajímavé auto. Přestože spojuje dva na první pohled neslučitelné světy a vlastně ani nechápu, pro koho je určeno, musím mu přiznat, že jezdí docela přesvědčivě a umí být zábavné. Jenže současně nevidím důvod, proč v případě, že sháníte všestranné auto a jde vám i o rychlé a sportovní svezení, nekoupit hot-hatch – třeba i30 N. 

Kona N je navíc ze všech u nás prodávaných „enkových“ Hyundaiů nejdražší, stojí 979.990 korun. Hatchback i30 N ve stejně výkonné verzi startuje na 809.990 Kč. Ale jestli toužíte po rychlém malém SUV a designově výrazná Kona se vám líbí, proč ne, řekl bych, že zklamaní nebudete.

A na úplný konec se ještě vrátím k praktické stránce, zbývá nám totiž spotřeba. Ve městě jsem jezdil za 12,6 l/100 km, mimo za 7,5 l/100 km a v kombinovaném provozu za 10,5 l/100 km. Když jsem ale vyrazil na projížďku do Krušných hor, vrátil jsem se s průměrem 14,8 l/100 km...

Plusy

  • Silný motor
  • Jistý i zábavný jízdní projev
  • Mnoho možností nastavení
  • Zajímavá všestrannost
  • Bohatá výbava

Minusy

  • Absence manuální převodovky
  • Z nabídky N verzí je nejdražší
  • Nemožnost pohonu všech kol
  • I v komfortním režimu velice tuhý podvozek
Nejlevnější verze modelu 439.990 Kč (Hyundai Kona Start 1.0 T-GDI)
Základ s testovaným motorem 979.990 Kč (Hyundai Kona N)
Testovaný vůz bez příplatků 979.990 Kč (Hyundai Kona N)
Testovaný vůz s výbavou 989.990 Kč (Hyundai Kona N)
Stanislav Švarc
Diskuze (17)

Doporučujeme

Hyundai Kona N
Cena základní sestavy 979 990 Kč
Výbava základní sestavy 19palcová kovaná kola z lehké slitiny, elektronicky řízené tlumiče s nastavitelnou charakteristikou odpružení, elektronicky řízený samosvorný diferenciál, výškově a podélně nastavitelný volant, aktivní sledování mrtvého úhlu, upozornění na projíždějící vozidla při couvání, asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích, sledování únavy řidiče, autonomní nouzové brzdění včetně varování před čelním nárazem s detekcí chodců a cyklistů, asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích, zadní tmavá skla, tmavé zadní vyhřívané okno, LED denní světla, Bi-LED reflektorové přední světlomety, zadní kombinované LED svítilny, vnější zpětná zrcátka v elektricky ovládaná a vyhřívaná, dvě samostatné chromované koncovky výfuku, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, elektrická bederní opěrka řidiče, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, asymetricky dělená, sklopná zadní sedadla v poměru 60:40, sportovní přední sedadla s čalouněním kůže/semiš, vyhřívaní předních a zadních sedadel, ventilovaná přední sedadla, elektricky ovládaná přední a zadní okna, kůží potažený perforovaný sportovní volant, vyhřívaný volant, automatická klimatizace, automatické odmlžování oken, digitální přístrojový panel s 10,25'' displejem, head-up displej, adaptivní tempomat s funkcí úplného zastavení a opětovného rozjezdu, řazení pádly pod volantem, rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost, zadní a přední parkovací senzory, zadní parkovací kamera, dešťový senzor, 12V zásuvka v přední loketní opěrce, bezdrátové nabíjení mobilních telefonů, USB konektory pro dobíjení vpředu a vzadu, příprava na tažné zařízení, integrovaná navigace s 10,25'' dotykovým displejem, DAB, USB a s funkcí Android Auto & Apple CarPlay, Live Services, audiosystém Krell, inteligentní klíč a startování tlačítkem a další. Kč
Cena testované sestavy 989 990 Kč
Výbava testované sestavy Příplatkový lak Atlas White (10.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 206 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 392 / 2100 - 4700
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 8.5
Emise CO2: 194
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 361 / 1143
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1510 / 500
Rozměr pneu: 235/40 R19
Hyundai Kona N
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4215
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1565
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1579
f) rozchod vzadu (mm): 1575
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1015
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 945
k) šířka vpředu (mm): 1455
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
1. 12. 2021 09:48
Re: I30N
No vidíš to a já bych si klidně dokázal představit, že po odježdění i30N zkusím tohle. Jen tak, aby se mi líp nastupovalo a mohl zajet až k obrubníku. Je mi to sympatické :yes:
Avatar - miromen
29. 11. 2021 18:06
Re: Tvrdost či tuhost
Ja už ti ani nevim, ale asi to bude ono. Byl to članek před par dny, ktery na mě vyskočil na hlavni strance a ja ho jen narychlo "sfouknul".
Jinak jasně vyši hmotnost a koukam i par cenťaku na vyšku navic jsou ku škodě, ale určitě se s tim počitalo a jde s tim bojovat. Otazka zda to byl zaměr vyrobce nebo to prostě a jednoduše uplně nedopadlo. Navic ja usuzuji z toho, že jsem běžnou pumu vyzkoušel a proto nějaky ten předpoklad jak by to u toho ST mohlo byt, i když jistě jiny setup zakladny ...takova střelba od boku no.
Avatar - woody-alien
29. 11. 2021 17:05
Re: Tvrdost či tuhost
Možná myslíš tohle:

"Kona N je totiž trochu tučná, jelikož se její provozní hmotnost pohybuje v rozmezí 1 585–1 644 kg, což je poměrně hodně, neb Puma ST provozně váží jen 1 358 kg. Tomu patrně odpovídá nastavení „koňáckého“ podvozku, které je na N režim enormně tuhé a na rozbitých silnicích až nepříjemně uskakující. A ono ani v komfortním módu se nebavíme o rodinném autě, se kterým byste chtěli jezdit každý den po horších cestách.

Pumátor má v tomto ohledu daleko příjemnější nastavení, se kterým se dá celkem obstojně fungovat každý den, rovněž na špatných silnicích. Odpružení je tedy měkčí, nicméně auťák nemá tendence se v ostrých zatáčkách přespřílišně naklánět nebo si dokonce klekat na předek."
Avatar - miromen
29. 11. 2021 13:53
Tvrdost či tuhost
Nedavno bylo někde srovnani s pumou a tam tvrdily, že puma je znatelněji kultivovanějši od podvozku.
A už u ni bych měl takhle od stolu obavy, že bude spiš dost tuha až tvrda, ale třeba se pletu.
Avatar - Emel
29. 11. 2021 10:47
Re: I30N
Zase ale to jméno... Konan... :-)