Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai poodhaluje techniku ostrého SUV Kona N

Ondřej Mára
Diskuze (3)

Ostré SUV Kona N dostane 2,0litrový turbem přeplňovaný motor, který bude kombinován s osmistupňovou převodovkou N DCT.

Nabídka ostrých modelů Hyundai divize N by se měla již brzy rozrůst o sportovní SUV Kona N, které slibuje kombinaci nekompromisních výkonů s komfortem a praktičností SUV. Základem ostrého svezení by se přitom měla stát kombinace turbem přeplňovaného 2,0litrového motoru o výkonu 280 koní, který bude kombinován se speciální osmistupňovou převodovkou N DCT.

Pohonná jednotka s označením 2.0 T-GDI se podle slov automobilky vyznačuje vyváženou charakteristikou a důrazem na vysoký točivý moment a výkon ve středních a vyšších otáčkách. Nová výkonová charakteristika motoru by měla také zlepšovat zrychlení ve středních a vysokých rychlostech. Výkon by přitom měl být konzistentní v širokém rozsahu venkovních teplot.

V poslední tiskové zprávě věnované modelu Kona N se však automobilka zaměřuje především na dvouspojkovou osmistupňovou převodovku N DCT, která byla vyvíjena speciálně pro použití ve výkonných modelech z dílen divize N. Poprvé byla použita u modelu Veloster N, prodávaného v USA a Korei, posléze se však objevila i v nabídce modelu i30 N a v případě Kony N půjde o jedinou volbu.

Video se připravuje ...

Převodovka N DCT je přitom vylepšenou verzí osmistupňové dvouspojkové převodovky 8DCT, která prochází z vlastního vývoje Hyundai. Převodovka se dvěma kapalinovými spojkami však byla pro modely N zdokonalena – a to především z hlediska odolnosti. Nabízí však i několik speciálních funkcí a svým nastavením podtrhuje sportovní charakter modelů N.

Hlavní novinkou u převodovky N DCT by měl být nový systém olejových čerpadel, zajišťujících mazání ozubených soukolí a chlazení spojek, který zajišťuje funkce převodovky DCT s minimálními ztrátami výkonu motoru a navíc přispívá k vyšší hospodárnosti. Modernizovaný systém čerpadel navíc umožňuje spojení převodovky s motory, které nabízí vysoko točivý moment.

Ve výsledku by tak nová převodovka měla nabídnout lepší sportovní výkony, protože umožňuje využívat vyšší maximální hodnoty točivého momentu, i vyšší potěšení z jízdy, protože zaručuje efektivnější přenos hnací síly a rychlejší akceleraci. Zlepšené chlazení převodovky pak umožňuje dlouhodobé namáhání, například při jízdě na okruhu, i mimořádnou stabilitu, kterou řidiči ocení při jízdě v kolonách či strmých stoupáních nebo klesáních, kde je převodovka rovněž vystavena vysokému zatížení.

Funkce pro sportovní jízdu

Po zkušenosti s modelem i30 N ale budeme u modelu Kona N všichni zvědaví především na dynamické schopnosti, které by měla převodovka N DCT podtrhovat třemi funkcemi: N Power Shift (NPS), N Grin Shift (NGS) a N Track Sense Shift (NTS).

Funkce N Power Shift se automaticky aktivuje v momentě, kdy vůz zrychluje se škrticí klapkou otevřenou na více než 90 %. V tomto režimu převodovka potlačuje pokles točivého momentu při řazení vyšších stupňů a umocňuje tak přenos hnací síly. Zážitek pak podtrhuje prskání do výfuku, které je způsobeno krátkodobým obohacením směsi během řazení.

Funkce N Grin Shift se aktivuje tlačítkem na volantu a po dobu 20 sekund maximalizuje výkony motoru a převodovky DCT pro maximální zrychlení. Tato funkce tak řidiči umožní okamžitě využít maximální potenciál vozu, po její aktivaci však musí čekat 40 sekund, než je možné funkci opět využít.

Funkce N Track Shift je pak optimalizována pro jízdu na okruhu, takže optimalizuje adaptivní řazení, aby se mohl jezdec více soustředit na řízení. Funkce NTS přitom samostatně rozpoznává optimální podmínky pro dynamickou jízdu a sama se aktivuje. Převodovka se pak snaží ve správný moment zvolit co nejlepší stupeň, přičemž vychází z dat odvozených z motosportu a vyhodnocování povelů řidiče.

Tyto specifické funkce N DCT převodovky přitom doplňují pět různých jízdních režimů systému N Grin Control, kterými jsou Normal, Eco, Sport, N a Custom.

Prověřeno Nürburgringem

Převodovka N DCT měla během vývoje absolvovat přinejmenším 1.350 kol na legendární Severní smyčce – a to jen při testech odolnosti. Každý nový model z dílen divize Hyundai N pak musí na slavném okruhu absolvovat alespoň 480 koleček (cca 10.000 km) a to na suché i mokré vozovce, čímž automobilky simuluje až 180.000 km intenzivního provozu během 5 až 6 týdnů. Neustálé střídání akceleraci, brzdění a odstředivých sil v zatáčkách přitom důkladně prověří nastavení i odolnost vozu.

Ondřej Mára
Diskuze (3)

Doporučujeme

Avatar - iudex
8. 4. 2021 11:48
Re: OT: cenník i30N
Jj, Konan, to sa vyslovene ponúka a neznie zle.
Inak k tej i30ke: tá cena je o cca. 1400 eur nižšia, ako pri Golfe GTI, to by zvádzalo povedať si, že priplatím symbolickú sumu a mám "lepšie" znejúce meno, legendu vs nováčik.
Ale ten Golf je klasicky slabo vybavený (napr. len 17" disky, kdežto i30N má 19"), takže po dovybavení na úroveň Nka je rozdiel v cene cca. 6100 eur. A to už je rozdiel kategórie (ako napr. medzi GTI CS a Rkom).
Avatar - Emel
7. 4. 2021 17:30
Re: OT: cenník i30N
Jak se mi nelíbí Kona, tak ten název má něco do sebe - Conan... :-)
Avatar - iudex
7. 4. 2021 15:53
OT: cenník i30N
U nás už je v predaji faceliftovaný i30N (zaujímavé, že v ČR, kde sa vyrába, ešte nie je). Cena podľa očakávania išla hore, teraz je to 32390 eur, teda cca. 2000 eur nárast. Ale sú v tom nejaké vylepšenia ako vyšší výkon, ľahšie kované disky, väčšie brzdy a i. a keďže zdraželi všetci, stále to zostáva najlacnejším HH v triede.
https://www.hyundai.sk/…i30-n-2021-4.pdf