Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Hyundai XCIENT Fuel Cell
Hyundai XCIENT Fuel Cell
Hyundai XCIENT Fuel Cell
Hyundai představil vodíkový kamion s dojezdem přes 700 kilometrů
7 Fotogalerie

Hyundai představil vodíkový kamion s dojezdem přes 700 kilometrů. Míří hlavně do USA

Ondřej Šámal

Nový model XCIENT Fuel Cell s celkovou hmotností více než 15 tun představuje další evoluci programu nákladních aut s palivovými články na vodík.

Ačkoliv ještě velmi nedávno se o vodíku jako o alternativě k fosilním palivům, ale i klasickým bateriovým elektromobilům uvažovalo také v osobních vozech, minimálně příštích několik dekád bude tohle řešení vyhrazeno primárně velkým vozidlům a dalším dopravním prostředkům. Důvodů je hned několik od drahých tlakových nádrží na vodík přes jeho energetických (a tím pádem i ekonomicky) náročné výrobě až po celkově komplikovanou logistiku.

V případě klasických nákladních automobilů se ovšem dražší technologie i provoz mohou vyplatit výrazně více. I proto je například Hyundai v tomhle segmentu dost aktivní.

Jeho nejnovějším příspěvkem je tahač XCIENT Fuel Cell, který byl představen na veletrhu ACT Expo 2025 v kalifornském Anaheimu. Celosvětově první velkosériově vyráběné těžké nákladní vozidlo s vodíkovým pohonem bylo zkonstruováno specificky pro severoamerický trh. Samotná řada XCIENT Fuel Cell nicméně byla poprvé uvedena na trh už v roce 2020 a v současnosti je úspěšně provozována ve 13 zemích. První z nich bylo Švýcarsko, kde již flotila těchto vozidel najela přes 13 milionů kilometrů.

Nový model XCIENT o hmotnosti přes 15 tun je vybaven vylepšeným systémem palivových článků a od roku 2021 absolvoval náročné testování v různých podnebích a provozních podmínkách orientovaných na využití v Severní Americe. Provozní vlastnosti byly ve spolupráci s provozovateli vozových parků odladěny s ohledem na požadavky zákazníků například v přístavní dopravě a logistice na střední vzdálenosti.

Video placeholder
Otevření první samoobslužné veřejné plnicí stanice na vodík, Orlen Benzina Barrandov • Zdroj: Orlen Unipetrol

Hyundai XCIENT Fuel Cell disponuje dvěma sadami palivových článků o celkovém výkonu 180 kilowattů. K dispozici je též trakční akumulátor s kapacitou 72 kWh, který sbírá energii z rekuperace a funguje jako podpůrná jednotka. O pohon se stará elektromotor s výkonem 350 kilowattů a mamutím točivým momentem 2237 Nm. V celkem 10 nádržích může být uloženo až 68 kilogramů vodíku, přičemž za optimálních podmínek Hyundai XCIENT Fuel Cell na jedno tankování ujede až 724 kilometrů. Nejvyšší přípustná hmotnost soupravy 37 tun umožňuje provoz v těžké nákladní dopravě.

Vůz je vybaven moderními technologiemi, jaké známe i z osobních modelů. Nechybějí například 12,3“ digitální přístroje a multimediální systém s obrazovkou s totožnou úhlopříčkou, který doplňují fyzická tlačítka na středové konzoly. Balíček jízdních a bezpečnostních systémů zahrnuje třeba autonomní nouzové brzdění, asistent pro jízdu v pruhu, inteligentní adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu či upozorňování na překážky před vozidlem.

V rámci projektu NorCAL ZERO již je v přístavech Oakland a Richmond provozováno celkem 30 vozidel XCIENT Fuel Cell. Jedná se o největší případ komerčního využití vodíkových nákladních vozidel v Severní Americe. S nulovými emisemi výfukových plynů přepravují nejrůznější náklady, například v kontejnerové dopravě. Od září 2023 vozy dohromady ujely téměř 725.000 kilometrů.

Zdroj: Hyundai, video: Orlen Unipetrol