Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Hyundai MHEV 48 V
Hyundai MHEV 48 V
Hyundai MHEV 48 V
Hyundai MHEV 48 V
34
Fotogalerie

Hyundai spojilo motor 1.6 CRDi s technologií mild hybrid: O kolik litrů klesla spotřeba paliva?

Po čtyřválci 2.0 CRDi s technologií mild-hybrid využívající 48voltovou síť je nyní toto nabízeno také v kombinaci s menším diesel 1.6 CRDi.

V roce 2018 Hyundai představil nové SUV Tucson, u něhož poprvé zkombinoval částečně hybridní pohon (mild hybrid) využívající napětí 48 voltů s přeplňovaným dieselem 2.0 CRDi. Nyní je stejná technika v Tucsonu vyráběném v Nošovicích poblíž Frýdku-Místku dostupná také ve spojení s motorem 1.6 CRDi.

Stejně jako u dvoulitrového auta a také nedávno testované Kia Sportage 2.0 CRDi je i v tomto případě základem zařízení MHSG (Mild Hybrid Starter Generator). Jak název napovídá, jedná se o systém na první pohled vypadající jako běžný alternátor, který v sobě ovšem sdružuje jak funkci generátoru proudu, tak i startéru a rovněž úlohu trakčního elektromotoru. S motorem či přesněji s jeho klikovým hřídelem je tato jednotka spojena řemenem pohonu příslušenství. Celá věc je ale složitější, neboť její součástí je také obousměrný měnič stejnosměrného proudu. Podobné zařízení je dále použito u 48voltového akumulátoru typu lithium-ion s kapacitou 0,44 kWh. Uložen je pod podlahou zavazadlového prostoru.

Použití technologie MHSG snižuje dle výrobce spotřebu paliva a množství emisí oxidu uhličitého v závislosti na specifikaci vozu až o 7 procent. Pokud porovnáme Tucson s pohonem předních kol a manuální šestistupňovou převodovkou, pak verze s motorem 1.6 CRDi bez systému MHSG má udávanou kombinovanou spotřebu paliva 4,6 až 4,9 litru na 100 km při produkci oxidu uhličitého 124 až 129 g/km. U verze s MHSG jsou obdobné údaje 4,2 až 4,4 litrů na 100 km, respektive 110 až 117 g oxidu uhličitého na jeden ujetý kilometr.

 

Několik jízdních režimů

Pohon typu mil hybrid (částečný hybrid) má nejvíce předností při jízdě ve městě. Tady se plně využívá velmi rychlého opětovného spouštění motoru v rámci stop/start. Klasický startér, napájený konvenčními 12 volty se uplatní pouze při studeném startu motoru. Díky roztáčení klikového hřídele přes řemen lze motor startovat i za pohybu vozidla. To u běžného startéru možné není vinou pastorku zasouvajícího se do ozubeného věnce setrvačníku právě z důvodu ozubeného převodu. Startování motoru systémem MHSG je dle Hyundai rychlejší o 0,2 sekundy než při spouštění běžným startérem. Dle údajů firmy Hyundai lze motor vypínat až do rychlosti 30 km/h. Pokud je rychlost nižší a zároveň dojde k rozpojení spojky (a tedy vyřazení převodu), spalovací motor se vypne.

Systém MHSG současně při akceleraci podporuje spalovací motor, a sice mu přidává výkon 4 až 12 kW. Kolik to ve skutečnosti je, závisí jednak na míře sešlápnutí pedálu akcelerace a dále na stavu nabití lithium-iontové baterie. V okamžiku kdy vozidlo dosáhne požadované rychlosti určené také mírou sešlápnutí pedálu akcelerace, přejde systém do neutrálního režimu, takže nedodává motoru žádný výkon.

 Při jízdě ustálenou rychlostí je MHSG buď nečinné, nebo pracuje jako generátor proudu a dobíjí 48voltovou baterii. Tady záleží opět na stavu jejího nabití.

Systém samozřejmě umožňuje také rekuperaci brzdné energie, přičemž výkon v tomto případě generátoru se při tom pohybuje od 10 do 12 kW. Spalovací motor v tomto režimu běží a přes spojku se přenáší výkon od otáčejících se kol.