I Porsche 911 Speedster se dá používat každý den. Tento má skoro půl milionu kilometrů!
Porsche 911 má sice pověst sportovního automobilu pro každý den, ale asi jen málokdo si dnes v této roli umí představit poměrně spartánské provedení Speedster. Minimálně jeden majitel jej tak ovšem používal.
Porsche 911 Speedster ve své první generaci z let 1987 až 1989 vycházelo z kabrioletu Carrera 3,2 a svým označením, pojetím i vzhledem odkazovalo na slavné Porsche 356 Speedster z padesátých let.
Typickým poznávacím znamením prvního Porsche 911 Speedster je velmi nízké čelní okno a rozměrný kryt za předními sedadly, který vytváří pro tento model typický hrb. Ve srovnání s výchozím kabrioletem byl model 911 Speedster podle automobilky o 70 kg lehčí, ale ve skutečnosti to bylo jen o 40 kg.
Oblíbeným doplňkem byla pro Porsche 911 Speedster v osmdesátých letech sada Turbo Look, obsahující širší blatníky a další komponenty přibližující atmosférické verze vzhledově přeplňovanému Porsche 911 Turbo. Tato sada zároveň stírala váhovou výhodu nad kabrioletem na nulu.
Za zadní nápravou Porsche 911 Speedster z let 1987 až 1989 byl uložen plochý vzduchem chlazený šestiválec o objemu 3,2 l s nejvyšším výkonem 170 kW (231 k). Maximální rychlost se pohybovala okolo 230 km/h, ale díky turbulencím vzduchu v interiéru ji se staženou střechou okusili jen ti nejotrlejší.
Porsche 911 Speedster bylo i na druhou polovinu osmdesátých let poměrně spartánským vozem, u nějž byly na prvním místě zážitky z jízdy. To ostatně velmi dobře dokazuje exemplář z roku 1989, který prostřednictvím online aukce nabízí k prodeji společnost Collecting Cars.
Tento konkrétní vůz nemá klimatizaci a stejně jako u ostatních zástupců Porsche 911 Speedster z let 1987 až 1989 si musí jeho posádka vystačit s manuálním stahováním oken i střechy, i když na druhou stranu má k dispozici elektrické nastavování sedadel. Pro řidiče má ovšem tento vůz vše co je třeba k jízdě, což dokázal jeho druhý majitel.
Ten si toto Porsche 911 Speedster pořídil v roce 1992, když mělo za tři roky své existence najeto pouhých 600 mil (965, 6 km). V následujících sedmnácti letech pak vůz používal prakticky denně, než se z něj v roce 2009 stal opět jen vůz pro radost. Výsledkem je, že dnes má tento výjimečný sportovní automobil, jichž automobilka vyrobila jen 2065 exemplářů, najeto 283.785 mil (456.707,7 km).
Porsche je i přes svůj věk a počet ujetých kilometrů ve velmi dobrém stavu, za což vděčí svému majiteli, který jej vlastní od roku 1992 dodnes. Karoserie má původní udržovaný lak a původní je i obložení a čalounění interiéru.
V případě mechanických částí vozu byla prováděna pravidelná údržba, kterou doplnila výměna ložisek kol a alternátoru. Když mělo toto Porsche najeto 206.000 mil (331.525 km), tak došlo na výměnu spojky a spolu s tím byl rozebrán, zrenovován a znovu sestaven i motor, který se pak vrátil na své původní místo za zadní nápravou.
Společnost Collecting Cars uváděla, že k 28. květnu 2019 eviduje pět nabídek na toto Porsche 911 Speedster, z nichž nejvyšší byla 15.000 britských liber (zhruba 445.000 Kč). Konec online aukce je přitom plánován na 5. června letošního roku.
Zdroj: Carscoops/Collecting Cars