Ikonické Mini slaví 65 let. Bourák Mr. Beana musel pojmout i martini
Kultovní Mini letos oslavuje 65 let. Bylo pečlivě promyšleným malým autem, které se stalo jedním z těch nejvýznamnějších ve dvacátém století.
Malé žluté autíčko s černou kapotou Mr. Beana je filmovou automobilovou ikonou po celém světě a je jedním z významných symbolů britské popkultury. Legendární Mini se však v minulosti proslavilo i na rychlostních zkouškách rallye, když díky své kompaktnosti a agilitě vyhrálo slavnou Rallye Monte Carlo. A dokonce bylo zvoleno druhým nejdůležitějším autem dvacátého století, hned po nejvíce inovativním Fordu Model T.
Letos mini oslavuje už 65 let na silnicích, protože se poprvé představilo v roce 1959 a přijelo na svět v době zrodu prvních malých městských hatchbacků. Jedním z nejdůležitějších rysů mini byla i skutečnost, že ačkoli bylo jen lehce přes tři metry dlouhé a necelý metr a půl široké, tak 80 procent z plochy jeho podlahy zabíral prostor pro cestující a zavazadla. Technice vozu s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol pak stačila zbylá pětina.
Duchovním otcem mini je Sir Alec Issigonis, který jej vyvinul v padesátých letech s interním označením ADO15 pro automobilový koncern British Motor Corporation a úspěšný parťák všech nenáročných a praktických řidičů se následně vyráběl s menšími i většími modernizacemi až do roku 2000.
Alec Issigonis dokonce později řekl, že při vývoji mini spolu s inženýry vymýšlel různá technická řešení, jak v interiéru dosáhnout co největší prostornosti. Dokonce dimenzoval přihrádky tak, aby se do nich vešly ingredience pro jeho oblíbené suché martini, kombinující jednu láhev vermutu a dvě láhve Gordon’s Ginu ve správném poměru.
První mini se dokonce prodávala s volitelnými proutěnými košíky speciálně tvarovanými do prostoru pod sedadly. Ke zvětšení zavazadlového prostoru pak sloužilo víko s panty na spodní straně, aby mohlo být při jízdě otevřené. Když se však ukázalo, že do kabiny proniká až moc výfukových plynů při otevřeném kufru, byla tato funkce později omezena.
Dodnes je originální mini opravdovou automobilovou ikonou, která během čtyř desetiletí na výrobních linkách vznikla v počtu 5.387.862. Už v roce 2001 jej nahradil novodobý nástupce vyvinutý pod taktovou BMW, ale velkou zajímavostí je, že poslední nové původní mini se prodalo až v roce 2004.
Kompletní historii legendárního mini se věnujeme v našem velkém článku.
