Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ikonický Bobcat představil první kompaktní elektrický pásový nakladač

Ondřej Mára
Diskuze (20)

Společnost Bobcat, která světu dala ikonické smykem řízené kompaktní nakladače, jde s dobou a představuje první kompaktní pásový nakladač s čistě elektrickým pohonem.

Americkou společnost Bobcat, jejíž kompaktní nakladače jsou naprostou legendou, zřejmě netřeba dlouze představovat. Sluší se snad jen zmínit, že první kompaktní nakladač Bobcat M-200 začala vyrábět již v roce 1958 a od roku je součástí korejské společnosti Doosan Infracore, která i díky této akvizici patří mezi největší výrobce stavební techniky na světě.

Samotné produkty společnosti Bobcat se pak stále snaží držet osvědčené receptury kompaktních rozměrů, univerzálnosti a skvělé průchodnosti jakýmkoliv terénem. Společnost je však neustále modernizuje, rozšiřuje jejich technické vybavení a umožňuje zákazníkům využívat stroje v maximálním spektru podmínek.

Video se připravuje ...

Nejnovější a jednou z nejdůležitějších inovací pak společnost Bobcat, nyní vlastně již Doosan Bobcat, představila na právě probíhajícím veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas, kam přivezla údajně celosvětově první kompaktní pásový nakladač s čistě elektrickým pohonem, označovaný Bobcat T7X.

Jedním z nejčastěji skloňovaných přínosů nakladače Bobcat T7X je tichý a bezemisní provoz, který ocení lidé nejen v centru měst, ale také například společnosti operující v uzavřených prostorech s nepříliš výkonnou ventilací či odvětráváním. Kromě nižší ekologické zátěže má však T7X ještě několik zajímavých výhod.

Začněme od pohonného systému, jehož základem je 62 kWh baterie, která by podle prezentace společnosti měla vydržet buď 4 hodiny nepřetržité práce, nebo až celý den různě přerušovaných prací, což by mělo být u tohoto typu nakladačů obvyklejší využití. V místech, kde stroje pracují ve směnném provozu bez možnosti přestávek k případnému nabíjení, ale nejspíš zůstanou populární stávající konvenční spalovací modely.

Model T7X přitom elektřinou pohání všechny systémy, takže se obešel bez jakékoliv hydrauliky, která byla v minulosti zásadní. Absence hydrauliky přitom znamená rychlejší starty, protože není nutné čekat na natlakování systému, snazší údržbu a současně i nižší náklady, protože není potřeba měnit hydraulickou kapalinu a starat se o systém.

Elektromotory by měly zajistit více výkonu a současně vyšší točivý moment od nižších otáček než v minulosti nabízel jakýkoliv vznětový Bobcat. Jediné, co bude potřebovat ke svému provozu, pak bude necelý litr ekologické chladicí kapaliny do chladicího systému.

Stroj je navíc vybaven chytrým managementem elektroniky, který sleduje zatížení stroje/hmotnost nákladu a podle toho upravuje výkon stroje, aby maximálně šetřil baterii. Snad jedinou nevýhodou přechodu na čistě elektrické řešení, kromě klasických omezení spojených s bateriemi, tak bude snad jen nekompatibilita stroje T7X s předchozím příslušenstvím, které počítá s hydraulickým ovládáním.

Video se připravuje ...

Společnost Doosan Bobcat ale s novým strojem představila novou řadu čistě elektrického příslušenství, ve které nechybí zemní vrták, koště nebo drapák. Nabídka příslušenství by se navíc měla rozšiřovat, aby pokryla požadavky a potřeby co nejširší skupiny klientů.

Prvním zájemcem o model T7X by se přitom měla stát společnost Sunbelt Rentals, která na severoamerickém trhu provozuje přes 1.000 poboček a údajně je odhodlána provést významnou investici do vybudování poměrně rozsáhlé flotily. Na bližší informace si ale ještě budeme muset počkat.

Ondřej Mára
Diskuze (20)

Doporučujeme

20. 7. 2022 20:46
Bobcat
Tak toto je hodně zajímavé. Vůbec jsem netušil, že se Bobcaty ještě vyrábí. Když jsme stavěli dům, tak jsem měl také jednoho půjčeného. Nakonec mi ho půjčila tato půjčovna nakladačů https://www.isermat.cz/…prace/nakladace/ Byl to ale samozřejmě ten klasický, ne elektrický. Práci ale odvedl skvěle. Zvlášť na tak malém prostoru přišel dost vhod.
Avatar - petr petrumr
7. 1. 2022 21:32
Re: Ani vlastně nevím, ...
Já jsem žil v domnění, že sůl se nevyrábí, ale těží v polsku a dováží to v kamionech.
7. 1. 2022 20:44
Re: Ani vlastně nevím, ...
Opravdu zde neočekávám článek o výrobě technické soli, třebaže se používá k posypu vozovek, po kterých jezdí auta.
Avatar - petr petrumr
7. 1. 2022 20:24
Re: Ani vlastně nevím, ...
tenhle nakladač může třeba sypat v hale sůl do sypače, sypač sype silnice a po silnicích jezdí auta. A u té tatry proč nenapsals, že to má kliku uloženou na valivých ložiskách? Jels a pracovals někdy smykovým nakladačem? Ty se nezajímáš o techniku, jenom o obrázky? Driftovals s 613 nebo co máš vůbec proti technice?
Avatar - petr petrumr
7. 1. 2022 20:15
Re: tady to dává smysl
zkus v hale čuchat diesla.