Jaguar XJ: Premiéra v Londýně – velká fotogalerie a podrobná technická data
Nová generace Jaguaru XJ přichází se zcela novým designovým pojetím, které znamená konec klasických základních linií z roku 1968. Sedan dlouhý 5,1 metru je navržený ve stylu modelů XK a XF, zároveň ale přináší několik neobvyklých prvků, které nové XJ odlišují od dosavadní produkce Jaguaru i od konkurence.
Příď pracuje s motivem poprvé představeným na konceptu C-XF. Téměř kolmá maska chladiče odkazuje na první generaci XJ. Tvar předních světel je prakticky přímo převzatý z konceptu. Za to, že sériová verze modelu XF dostala jiné řešení, byl Jaguar před dvěma lety kritizován, s XJ je tato „chyba“ napravena.
Boční profil se nese v duchu kupé XK. Díky výlučně podélné orientaci linií, kapkovitému tvaru střechy a vysokým bokům působí XJ dojmem robustní a nízké karoserie. Celková výška je přitom 1448 mm, což je hodnota v dané třídě obvyklá. Pojetí zádi s 1,2 metru dlouhým převisem je u Jaguaru úplnou novinkou. Velmi neobvyklé jsou i černou fólií kryté D sloupky. Součinitel odporu vzduchu je u nové karoserie 0,29.
Uvnitř se ukrývá lehký skelet, který je evolucí hliníkové architektury předchozí generace XJ. Konstrukce je odvozená od technologií z leteckého průmyslu, kombinuje především hliník a dále hořčík a kompozitní slitiny. Karoserie je díky tomu tuhá a lehká – s provozní hmotností od 1755 kg u osmiválcové verze je nové XJ nejlehčím autem ve své třídě. Vnější rozměry jsou 5122 mm délka (prodloužená verze 5247 mm), rozvor 3032 mm resp. 3157 mm, šířka 1894 mm a výška 1448 mm. Zavazadlový prostor má objem 520 litrů.
Nový design jde u XJ ruku v ruce se sportovně laděnou technikou. Všechny verze budou mít elektronicky řízený zadní diferenciál z XFR, který má svornost až 90 %, adaptivní tlumiče a rychlý převod řízení. Motorová paleta bude zahrnovat pětilitrový osmiválec v atmosférické verzi (283 kW) a s kompresorem ve dvou výkonových variantách (346 a 375 kW). Pro zájemce o dieselový motor Jaguar nasadí dvoustupňově přeplňovaný třílitr z XF o výkonu 202 kW. Převodovka bude vždy šestistupňová automatická s kruhovým ovladačem a řazením na volantu.
Interiéru dominuje pás dřevěného dekoru, který obloukem obepíná cestující na předních sedadlech. Palubní deska má velmi plochou a nízko umístěnou vrchní část, jednolitou plochu narušují mohutné kruhové výdechy klimatizace a vysoká kaplička s digitálním přístrojovým štítem. Volant s masivním kruhovým středem je inspirovaný studií C-XF. Standardem u všech aut bude prosklená střecha, která se v Jaguaru objevuje vůbec poprvé, a diodová světla pro denní svícení. Vyšší verze budou vybaveny multimediálním systémem s dotykovým 8palcovým displejem a audiosoustavou Bowers & Wilkins o výkonu 1200 W.
Cena nejlevnějšího provedení pro britský trh je stanovena na 52.500 liber, tedy asi 1,6 milionu Kč. Příplatek za o 125 mm delší verzi s prodlouženým rozvorem je vždy 3 tisíce liber. V nabídce budou stupně výbavy Luxury, Premium Luxury a Portfolio, pro kompresorový motor je určena také výbava Supersport za 85 tisíc liber (asi 2,5 milionu Kč).
Jaguar XJ - přehled motorů | ||||
Model | 3,0 V6D | 5,0 V8 | 5,0 V8 S/C | 5,0 V8 S/C |
Převodovka | 6A | 6A | 6A | 6A |
Zdvihový objem [cm3] | 2993 | 5000 | 5000 | 5000 |
Válce/ventily | 6/4 | 8/4 | 8/4 | 8/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 202/4000 | 283/6500 | 346/6000-6500 | 375/6000-6500 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 600/2000 | 515/3500 | 575/2500-5500 | 625/2500-5500 |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,4 | 5,7 | 5,2 | 4,9 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 7,0 | 11,4 | 12,1 | 12,1 |
Poh. hmotnost [kg] | 1796 | 1755 | 1892 | 1892 |