Wallboxy a jejich možnosti: K čemu jsou vlastně dobré?
Výrobci však často opakují, že většina majitelů elektromobilů bude své vozy dobíjet doma, nebo v práci. Pokud byste ho ale zkoušeli dobít jen ze zásuvky, dost byste se načekali.
Většinu moderních elektromobilů sice můžete s naprostým klidem nabíjet i z běžné 220V domácí zásuvky, ovšem pouze pokud na to máte dost času. Z běžné zásuvky se střídavým proudem totiž dostanete jen okolo 2-3 kW, což by v případě Audi e-tron s 95 kW baterií znamenalo plné dobití za více než 31 hodin. Samozřejmě pouze teoreticky, neboť se rychlost dobíjení průběžně mění.
Ideálním řešením pro domovy jsou tedy takzvané wallboxy, chcete-li domácí nabíječky, které mohou nabídnout celou řadu pozitiv. Tato zařízení, obvykle v podobně menších nástěnných krabiček, sama hlídají vytíženost celé domácí sítě, mohou přizpůsobit časy nabíjení na dobu s nižšími tarify, mohou zajistit čerpání energie z úložišť vlastní solární elektrárny a co je nejdůležitější – díky maximálnímu výkonu až 22 kW (32 A) jsou schopná celé nabíjení podstatně urychlit.
Tady je však potřeba si uvědomit, že většina domácích wallboxů nabízí dobíjení střídavým proudem. Rychlost nabíjení tak nezávisí jen na výkonu vaší nástěnné nabíječky, ale také na výkonu nabíječky instalované ve vašem elektromobilu. Pokud vozu dodáváte 22 kW, ale palubní nabíječka má výkon jen 11 kW, nijak proces nabíjení neurychlíte.
Řešením pro firmy, na jejichž parkovišti se točí více elektromobilů či plug-in hybridů, se mohou stát výkonnější nabíjecí zařízení, která už připomínají spíše klasické pouliční nabíječky. Tady už se často bavíme o nabíječkách, které jsou schopny vozu dodávat stejnosměrný proud a jejich výkon se může vyšplhat klidně až na 300 kW. Výhodou pak často bývá i možnost nabíjet několik elektromobilů současně.
Wallbox přitom nemusí být pokaždé jen krabička, eventuálně krabice, kterou pověsíte na zeď. V dnešní době už výrobci myslí i na lidi, kteří často cestují a potřebují nabíjet na různých místech. Právě tyto cestovatele pak potěší mobilní řešení v podobě kabelu se speciální krabičkou, na kterou je možné připojit různé konektory. Výkon nabíjení už je pak ovlivněn jen tím, jakou zásuvku najdete.
Kromě tradiční domácí zásuvky je možné elektromobil zapojit i do zásuvky třífázové, se kterými se můžeme setkat u starších rodinných domů i v garážích, kde poháněly míchačky a cirkulárky. U pětikolíkových zásuvek je pak potřeba ještě rozlišovat jejich velikost, kdy menší dávají pouze 16 A, zatímco větší 32 A.
Čeští zájemci o Audi e-tron a další elektrifikované koncernové modely přitom mohou těžit z velikosti koncernu Volkswagen, pod který kromě klasických automobilek spadají i společnosti, které se zaměřují na nabíjení elektromobilů. Jednou z nich je i ALLMOBIL, dceřiná společnost Porsche Holding Salzburg, která na autosalonu Ampér v Brně představila novou značku MOON a její portfolio.
To kromě výše zmíněných zařízení zahrnuje i fotovoltaické elektrárny nebo domácí akumulátorové systémy. Zákazník pak obdrží kompletní řešení z jedné ruky, které bude zahrnovat poradenství, kontrolu stavu elektrické sítě před montáží, přípravu infrastruktury na montáž, montáž a zprovoznění zařízení, servisní podporu a údržbu a také administrativní podporu.