Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak je to s nedostatkem kvalifikované síly v servisech: Stále má řemeslo zlaté dno?

Martin Machala
Diskuze (40)

Jenže ho nějak nechce nikdo moc dělat… Učňů ubývá, v servisech je přitom potřeba stále kvalifikovanější pracovní síla. Jak z toho ven?

Učňovské obory už bohužel dlouhodobě zrovna netáhnou, přitom poptávka po absolventech je obrovská a servisy se často snaží si nadějnou mládež posichrovat už na škole.

To je první, ovšem zdaleka ne jediný problém, s nímž se nejen autorizované servisy potýkají. Auta jsou čím dál složitější, zaměstnanci se musí neustále vzdělávat, na dílnách přibývají IT specialisté. Obrovskou výzvu pak představuje elektromobilita.

Nejen o těchto výzvách a chybějící pracovní síle jsme si povídali s Romanem Ludvíkem, který v Porsche ČR zastává funkce Training Manager After Sales a Audi Service Koordinator.

Učiliště se stále více potýkají s klesajícím zájmem o studium. Je pro vás opravdu obtížnější sehnat kvalifikovanou pracovní sílu?

Ano, je to tak. Nezájem o studium technických oborů je všeobecně známým problémem. Pokud se podíváme na učňovské obory, které nás zajímají pro autoservisní činnosti, tak budoucnost nevypadá pozitivně. Obory jako autoklempíř/karosář nebo autolakýrník jsou před vymřením. Český autoopravárenský trh potřebuje mnohem více pracovníků, než u řemesla zůstává po ukončení školy.

Kvalifikovaná pracovní síla je u nás omezená. Autoservisní firmy si chytré a šikovné autoopraváře drží jako svou strategickou součást. Novou sílu můžete získat pouze ze zahraničí, ale zde je náš obor specifický v tom, že člověk musí umět dobře češtinu nebo právě vychovávat a získávat mládež a absolventy českých škol.

Pozorujete nějaké změny v úrovni absolventů?

Je asi přirozené, že je jiná úroveň absolventa školy dnes a kupříkladu před dvaceti lety. Doba se mění. Často slyším od vedoucích servisů i od pedagogů, že je to čím dál horší… Ale upřímně, většině z nás v branži je více než 45 let a možná jen těm osmnáctiletým nerozumíme, neumíme je nadchnout pro vůni benzínu, pro skvěle odvedenou práci rukama, za kterou jim dnes většina ráda dobře zaplatí.

Jakým způsobem probíhá zaškolení absolventa? A i nového pracovníka. Předpokládám, že se hned nemůže plně zapojit do procesu.

V naší autorizované servisní síti na to neexistuje jednotný manuál. Každá firma, respektive vedoucí pracovník, to řeší po svém. Ideální je situace, když žák dělá při škole praxi dlouhodobě, třeba celý školní rok, nebo i brigády o prázdninách v jednom servisu a po absolvování školy tam nastoupí jako zaměstnanec. Proto školám, s nimiž spolupracujeme, garantujeme, že žák na praxi v našem autorizovaném servisu bude mít vedení zkušeného kolegy a bude se učit dovednostem při skutečné práci. Tento proces je nejdůležitější! Bohužel ne všichni zaměstnavatelé to umožňují tím, že dají k dispozici lidské kapacity, tedy správného mentora.

Auta jsou stále složitější. Nepochybně to klade obrovské nároky na vaše pracovníky, hlavně z pohledu nejrůznějších asistenčních systémů, elektroniky… Doplňují si vaši pracovníci vzdělání průběžně? A reagují na tyto změny i školy?

Ano, dnes jsou auta vlastně výkonné počítače na kolech. Samozřejmě si pracovník nevystačí se znalostmi a dovednostmi ze školy. Pokud chce pracovat v autoopravárenství, musí se učit celý život. V autorizovaných servisech jsou již dnes pracovníci specializovaní, protože každý nemůže umět vše. S novými modely a technologiemi přicházejí nová opravárenská zařízení, postupy… Samozřejmě se snažíme maximálně usnadňovat proces oprav pomocí návodů v češtině, videí, diagnostických přístrojů, které uživatele navádějí, ale na konci ve složitější opravě je vždy člověk, nezastupitelný lidský faktor. Roboti nás stále ještě nedokáží zachránit. Já vždy ale zdůrazňuji, když se ztratíme ve složitosti, že například Ohmův zákon platí i v Audi A8.

Značky VW, Audi a SEAT mají propracovaný systém celoživotního vzdělávání pro každou pozici a tento systém musí autorizovaný servis dodržovat. Jedná se o kombinaci prezenčního a distančního vzdělávání. Školy, respektive ředitelé a pedagogové, s nimiž spolupracujeme, se snaží jít s dobou, ale jejich možnosti jsou značně omezené. Proto se jim v rámci našeho projektu snažíme pomoci.

Ano, Porsche ČR připravilo programy vzdělávání Q-hero a Best Employer. Co si od nich slibujete a jakou máte zpětnou vazbu?

Best Employer je projekt, jehož základní cíl je obsažen v samotném názvu, tedy abychom byli nejlepší zaměstnavatel v rámci automobilových prodejců a servisů. Součástí tohoto projektu je spolupráce s vybranými školami s výukou autooborů. Tyto školy se snažíme aktivně podporovat, například školeními pedagogů, demo-pomůckami, výukovými materiály a podobně. Nabízíme také praxi žáků v naší autorizované servisní síti a vymysleli jsme i motivační program pro žáky, aby se učili. Tento motivační program dáváme také pedagogům každé školy k dispozici – nazýváme ho Q-hero. Od spolupráce si slibujeme vyšší kvalitu vzdělávání, a tím i slušnou kvalitu alespoň poloviny absolventů škol. Také navázání kontaktu s našimi automobilovými značkami Volkswagen, Audi, SEAT. A to nejpodstatnější – že si absolvent vybere zaměstnání v některém z našich autorizovaných servisů a bude se chtít dále rozvíjet a učit v perspektivním řemesle. Pozitivní zpětnou vazbu máme od ředitelů škol i vedoucích servisů, proto je tento projekt jednateli importéra podporován jako strategický už tři roky.

Elektromobilita, to je obrovský zásah do fungování servisu. Je těžké na tuto pozici najít specialistu? A reagují na takový vývoj i školy?

Jestli jsem výše tvrdil, že autoklempíři a autolakýrníci jsou před vymřením, tak vysokonapěťoví technici se ještě nenarodili. I když už několik let intenzivně pracujeme na stoprocentním pokrytí naší autorizované sítě těmito specialisty na elektromobilitu, je to velice těžké. Řekl bych, že soustředění na tuto kompetenci v servisu se odráží v celkovém přístupu k elektromobilitě v České republice. Školy s jejich pedagogy v našem programu trénujeme stejně jako naši autorizovanou síť. Školy o poptávce této profese v autoopravárenství vědí, ale, jak už jsem také řekl, jejich možnosti jsou značně omezené.

Pozorujete podobné problémy i v zahraničí?

Situace v celé Evropě je podobná té naší, nejsme úplní exoti. Jen přístupy a strategie, jak situaci řešit, jsou odlišné a závisí na politicích, zaměstnavatelích, zájmových organizacích… Někde jsou schopni se na prioritách dohodnout, jinde nikoliv.

O jaké pracovníky je největší nouze?

Těžko říci, řekl bych, že doslova o jakéhokoliv pracovníka je nouze. Tím myslím osobu, co bude ochotná pracovat a učit se. Potřebujeme zručné řemeslníky, jako jsou lakýrníci a klempíři, ale potřebujeme i ajťáky - specialisty s vysokou kompetencí v ICT – nebo elektrikáře, kteří mají vícekanálový osciloskop jako standardní pracovní nástroj. Pak budeme obecně schopni opravovat, a nikoliv pouze vyměňovat komponenty, což je nám často vyčítáno.

Které regiony jsou nejsilnější a kde se naopak potýkáte s menším zájmem?

Na konci loňského roku jsme spustili centrální kariérní stránku carjobs.cz jako další součást projektu Best Employer a vidíme, že kraje sousedící s Německem a Rakouskem častěji hledají pracovníky než ostatní. V Praze a krajských městech je velká poptávka po zaměstnancích, protože je zde také mnoho autoservisů a vysoká konkurence.

O auta se prioritně, alespoň dřív, zajímali hlavně muži. Platí to stále, nebo registrujete větší genderovou vyváženost?

Nemám k dispozici statistiku škol, proto mohu říci pouze svůj dojem z osobních návštěv ve školách a účasti na celorepublikovém finále soutěže Autoopravář Junior, které se bohužel letos poprvé za jeho historii nemohlo uskutečnit kvůli pandemii. Na každé škole se najdou ve studiu autooborů i žačky. V loňském ročníku národního finále zmiňované soutěže byly zastoupeny i dívky, a autokarosářka byla dokonce na bedně. Bohužel, studium autoopravárenství je stále především mužskou záležitostí...

Martin Machala
Diskuze (40)

Doporučujeme

Avatar - _Karel_
29. 6. 2020 17:13
Re: Re: Re: Re: Pravda je taková,
No ale zaměstnavatelé jsme my, my je platíme. Jak se udělá, aby byli placeni důstojně je mi celkem egal, ale placení podle kvality je v téhle práci utopie. Jak bys to hodnotil? To máš fuk, se.em na to.
Palec pod minulým příspěvkem nemáš ode mě.
29. 6. 2020 14:49
Re: Re: Re: Re: Pravda je taková,
No 18 tis. učitel nemá, to bych zas nepřeháněl. Ale je to jako výše s automechanikem - mě nezajímá, co má za plat, to ať si vyřídí se svým zaměstnavatelem, mě zajímá kvalita jeho práce. Nebo ať utnou tenhle systém, kdy mi seberou šílené daně a pak mi možná něco dají a zavedou školné, třeba i částečné. Ale zatím jsem neslyšel od učitelů nic než plošné prachy navíc, to neřeší nic a jsem proti. Změnit systém, odměňovat cíleně podle předem daných pravidel, porovnávat a odměňovat navíc úspěšné, na to dát víc peněz, jsem pro.
Avatar - _Karel_
29. 6. 2020 13:16
Re: Re: Re: Pravda je taková,
Na úrovni doktora není nejen jejich odbornost, ale ani plat, takže vše v pořádku. Ale pokud chceš vyhodil lepmpla, musí na jeho místo stát ve frontě někdo jiný, a to nebude, pokud budeš nabízet 18.tis.
Já si přeju kvalitní doktory i učitele, a přeju jim kvalitní platy. Pak máme právo jako jejich "zákazníci" je *** za nekvalitní výkony.
29. 6. 2020 10:00
Re: Re: Re: Pravda je taková,
To si nerozumíme - já neříkám nezaplatit dobře učitele, byť jejich představy jsou mimo a ačkoli je uznávám, tak jejich odbornost prostě není na úrovni konstruktéra nebo doktora a jejich ohodnocení tak nemůže dosahovat takové úrovně. Ale je podle mě naivní si myslet, že plošné nasypáním peněz na jejich platy vyřeší nekvalitu školství. Jako nadřízený ale trvám na tom, že odměna přichází po výkonu. Sám jsem si za 10 let prošel od začátků za pakatel na pěkný plat, ale každé zvýšení šlo ruku v ruce s výkonem a zodpovědností. Bohužel to, že mizerné učitele nevyhodí je na denním pořádku, někde ze strachu, že nenajdou náhradu, někde z kamarádství. Bohužel o učitelích je stále slyšet stran platů, ne třeba o změně systému. Pomohlo by tomu i to, kdyby rodiče chtěli od školy pouze vzdělání a ne východu, od toho jsou rodiče.
Avatar - _Karel_
29. 6. 2020 09:07
Re: Re: Pravda je taková,
Věřím, že pamatuješ ještě první republiku, kmete.