
Jak se ničí auto za milion euro? Rimac odhalil zákulisí crashtestů C-Two
Crash testy jsou nedílnou součástí vývoje každého automobilu, každá automobilka se však s nimi vyrovnává trochu jinak. Zatímco velkovýrobci si mohou snadno dovolit obětovat několik desítek vozů z produkce, menší a úzkoprofilově zaměření výrobci typu Rimac si musí pomáhat vědou a moderními technologiemi.
Videa, která zachycují brutální destrukci úchvatných strojů, nejsou mezi milovníky automobilů zrovna dvakrát populární. Nejspíš i z toho důvodu začíná video, kde zástupci Rimacu hovoří o crashtestech nového elektrického hypersportu C_Two, tradičním varováním „Pro některé milovníky aut může být tento obsah znepokojivý. Doporučujeme zvážit jeho sledování.“
Pravdou však je, že pohled do zákulisí vývoje Rimacu C_Two je spíše jako fascinující vědeckotechnický dokument. Teprve druhý produkční model automobilky byl sice představen již na ženevském autosalonu v roce 2018, tehdy se však jednalo pouze o předprodukční model. Od té doby ale automobilka neustále pracuje na jeho dalším vývoji a dokončení.
U automobilu, jehož výkon by měl dosahovat až 1.408 kW (1.914 koní), přitom hraje bezpečnost posádky naprosto zásadní roli. O tom nás již ostatně přesvědčil i Richard Hammond. Automobilka proto již od počátku vývoje pracuje s různými návrhy a simulacemi, jenže skutečně chování vozu při nárazu zkrátka odhalí jen fyzický crash test. Jenže to je u prototypů v hodnotě desítek milionů korun celkem problém.
Automobilka Rimac proto investuje ohromné množství času i prostředků do různých simulací, které by měly nastínit očekávané chování jednotlivých komponentů a materiálů. S výpočty těchto simulací dokonce pomáhá i extrémně výkonný super-počítač, který ve firmě běží non-stop. Jakmile automobilka skončí s testováním simulací, přechází se na tři fáze skutečných crash testů.
První fází je testování na úrovni komponentů, kdy se pracuje například s tuhostí materiálů, designem atd. Pokud jsou technici s výsledky spokojeni, přechází se na systémové testy, kdy už musí spolupracovat více komponentů dohromady. Teprve poté se přechází na crash testy s celým vozem, které však také mají tři úrovně. Nejprve probíhají testy na experimentálních prototypech, poté se přechází na prototypy a nakonec jsou testovány předprodukční vozy.
Tyto závěrečné testy s celými automobily přitom představují obrovskou finanční zátěž, kterou se automobilka snaží zmírnit alespoň opakovaným využitím karbonového monokoku. Ten je totiž tak pevný, že podle všeho bez problému ustál pět nárazových zkoušek. Karbonový monokok pak stačilo pouze znovu nastrojit a mohlo se jít ještě na zkoušku odolnosti střechy.
Jak je tedy vidět, vývoj nového Rimacu C_Two probíhá na plné obrátky a budoucí majitelé vozu se opět mohou těšit na maximální bezpečnost posádky. I když ale všechno půjde dál bez větších problémů, zahájení výroby produkčních vozů se očekává nejspíše až v příštím roce.