Jak se staví odpočívka na D1: Kdy stát splatí dluh?
V Česku dlouhodobě chybějí místa pro odstavení vozidel. Vstříc poptávce jde stát jen klopotně, výstavba odpočívek se rozjela až poslední roky. Zda budou odpovídat nárokům cestování 21. století, na to jsme se podívali do Střechova na D1.
Až do konce prázdnin odpočívku Střechov bez možnosti zastavit jen minete na 52,5 km D1 ve směru na Prahu. V místě, kde si mnozí motoristé pamatují dnes již řadu let neprovozovaný motorest Zajíček, dnes řádí bagry, frézy a všudypřítomné nákladní vozy. Až budou práce za bezmála 128 milionů bez daně hotovy, najde tu místo sto nákladních a šedesát osobních aut. Chtělo by se jásat, ale to je jen kapka v moři.
Šnečí dohánění
Znáte ten pocit marnosti, kdy se pomalu nedá vjet na čerpačku dotankovat, náklaďáky jsou odstavené, kde se dá, třeba i v nájezdech na dálnici, nebo přímo v odstavném pruhu? A pokud jejich řidiči uvíznou v kolonách, jednoduše si dávají povinné přestávky přímo na silnici. Nezbývá než jen bezmocně zatínat pěsti. „Stát to hrubě zanedbal. Otvíraly se sice další úseky dálnic, ale parkovací místa tu zcela chyběla. Nic nového se nebudovalo, některé odpočívky se kvůli nevyhovujícímu stavu dokonce rušily,“ vzpomíná mluvčí Sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Jeho slova dokládají i data ŘSD - mluvčí Jan Studecký uvádí, že v roce 2016 chybělo třeba pro nákladní auta 1500 míst.
To se bohužel nijak významně nemění ani s rozběhlou výstavbou a rekonstrukcemi odpočívek. „Od roku 2018 přibylo na čtyři stovky nových odstavných míst,“ tvrdí Studecký s tím, že aktuálně je na 136 odpočívkách 3032 stání pro nákladní vozy. Tempo je ale pomalé, vždyť aut na silnicích přibývá. Dopravcům, a to nemluvíme o potřebách běžných motoristů, takových míst chybějí až dvě tisícovky. „Proto si zvýšené aktivity státu, kdy je uvedeno do provozu okolo 150 míst ročně, sice vážíme, ale myslíme si, že problém nebude vyřešen minimálně dalších deset let,“ věští Felix.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!