Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaké nanoroušky si vybrat: Za volantem v nano? Rozhodně ano!

Tomáš Hadač Tomáš Hadač 21. 2. 2021 • 05:51
20
11
Zobrazit náhledy (20)
Jaké nanoroušky si vybrat Jaké nanoroušky si vybrat Jaké nanoroušky si vybrat Člověk si nanomasku může snadno vytvarovat tak, aby mu při šoférování vůbec nepřekážela Jedna z klíčových výhod nanoroušek je v tom, že vlhkost nesnižuje jejich účinnost Jaké nanoroušky si vybrat Jaké nanoroušky si vybrat Jaké nanoroušky si vybrat Jaké nanoroušky si vybrat „Naše nanoroušky vznikají kompletně v České republice,“ říká Jiří Fantík z Nano M.On Jaké nanoroušky si vybrat Jaké nanoroušky si vybrat Jaké nanoroušky si vybrat Jaké nanoroušky si vybrat Pokud jedou v autě pasažéři s nanorouškou, riziko nákazy čínskou chřipkou se znatelně snižuje

Vzývání respirátorů proniklo i do motoristického světa. V autoškolách v nich musí od konce ledna jezdit instruktoři i žáci. Trochu v pozadí stále stojí nanovlákenné masky. Jak se s nimi řídí? Ochrání? A proč je zkusit?

Od 30. ledna platí v autoškolách povinnost pro žáky i instruktory mít při jízdách nasazený respirátor třídy FFP2. Reakce jsou na něj smíšené. Z negativních ohlasů zaznívají nejvíce tyto: mlží se v něm brýle, je s nimi složitější výhled a pokyny instruktorů nejsou tolik slyšet. Někteří lidé se nekriticky touto praxí inspirují a volí je při „normálním“ šoférování, když někoho převážejí. Přitom prý existuje efektivnější řešení: nanoroušky, respektive nanovlákenné zdravotnické masky, jak zní jejich přesný název. Češi v nich patří ke světové špičce. Jak to tedy s nimi je za volantem a obecně v autě?

Vytvarovat podle sebe

První výhoda nanovlákenných masek čelákovických Nano M.On, jež jsme měli možnost vyzkoušet, spočívá v bezproblémovém rozhledu z vozu. Sfoukli jsme s nimi trasu dlouhou přes dvě stě kilometrů – a ani jednou (na rozdíl od jiných) nepřekážela, navíc ani kolegovi s brýlemi při zpáteční cestě. „To proto, že jsme dali tvarovací drátek po celé šíři nosu, rouška vám navíc hezky přilnula, čili vás také účinně střežila,“ podotýká Jiří Fantík z Nano M.On. Ochranu podle jeho slov zajišťovala zejména speciální nanovlákenná membrána s mechanickým filtrem, jež je certifikovaná pro oboustranný záchyt virů. Stejně tak se nám v ní bez jakýchkoliv potíží dýchalo. Což se nedá říct zcela o všech respirátorech: své o tom hlavně vědí osoby s chronickými dýchacími problémy. Tak proč to permanentní zbožšťovaní respirátorů? Těsnost! „Do určité míry mají kritici pravdu. Na druhou stranu se domnívám, že se bavíme o dvou neporovnatelných produktech. Respirátory se svou konstrukcí hodí do zátěžového prostředí,“ uvádí Fantík s tím, že v automobilech nanoroušky bohatě stačí. I pro nás jsou pohodlnější.

Svět motorů 07/2021 Svět motorů 07/2021

Víc než přijatelná cena

Další devízu nanovlákenných masek v porovnání s klasickými rouškami a respirátory tvoří zachování účinnosti při zvlhnutí. „Ve vlhkém počasí u běžných roušek a respirátorů mizí elektrostatický záchyt virů, čímž se zvyšuje možnost nákazy. To u nanoroušek nehrozí,“ vysvětluje Fantík. Rázem dodává, že jejich výrobky mají notifikaci u Státního úřadu pro kontrolu léčiv. Nezasvěcenému se tak jistojistě vyjeví obraz nekřesťanských cen, jež tahle nano maska stojí. Ostatně i my jsme z toho měli trochu strach. „Ne, koncovou cenu zvládneme do pětatřiceti korun za jeden kus. Nadto je jejich životnost dvanáct hodin. U respirátorů v zásadě bývá nižší – šest až osm hodin,“ ničí naši falešnou domněnku Fantík. Po dvanácti hodinách ji pak odborník doporučuje vyhodit.

Podle čeho poznat správnou?

Vhodnou roušku prý identifikujeme jednoduše. Při řeči musí pulzovat. Ostatně jasnost artikulace při mluvení i decibely v nanovlákenných maskách zůstávají. S fotografem Jiřím Pekárkem (jenž mluví od přírody tišeji) jsme si rozuměli vše. Naopak respirátory třídy FFP2 podle námi oslovených studentů autoškoly sem tam srozumitelnosti pokynů od instruktorů bránily. Dlužno však podotknout, že nijak fatálně. Přestože nejradši řídíme bez jakéhokoliv ochranné pomůcky na ústech, musíme sportovně přiznat, že s nanorouškami to taky jde. A slušně.

Víte, že…

… materiál, ze kterého jsou vyrobeny nanovlákenné roušky, může mít záchyt až 99,9 % bakterií a virů?

… 100.000 je počet nanovlákenných zdravotnických masek, které dokážou vyrobit denně v čelákovické továrně?

Související články

Témata
29. 9. 2021 20:56
Respirátory
Tak to třeba my osobně šli, co se respirátorů týče po úplně nejjednodušším řešení a to takovém, že jsme si na této stránce zde - https://www.greenmat.cz/…y-c160_150_2.htm pořídili docela dost velké množství a od té doby máme vlastně klid. Nemusíme vůbec řešit nějaké nano roušky a tak, prostě bereme ty co jsou a je klid :)
22. 2. 2021 11:45
To je síla...
Bych to definoval jako obecné ohrožení. Protože v příbalovém letáku lepšího, ve smyslu kvalitnějšího respirátoru typu FFP2 čtu: "Nesprávné používaní nebo nedodržování tohoto návodu na použití může vést k nemoci, vážnému zranění nebo k smrti. (...) Používejte pouze v dostatečně větraných prostorách, které obsahují dostatek kyslíku pro podporu života. Nepoužívejte tento respirátor, pokud je koncentrace kyslíku nižší než 19 %." Bohužel se drží pod pokličkou informace, že s rouškou či respirátorem, natož doublerouškou, je kardiopulmonální výkon prostě nižší a efektivita je rozhozená, nastává acidifikace krve, protože jsou snížené jak rychlost vzduchu při výdechu, tak i jeho objem.
Jinými slovy, cokoliv přes čumák způsobí kromě propadu fyzického výkonu i rozhození soustředění. A to hodně rychle. Řízení je činnost, při které snížená schopnost soustředění může mít fatální důsledek. Odpovědný řidič s rouškou, včetně "nano-", v autě blbnout nebude. (Tímto nezpochybňuju bariérový efekt náhubků, a proto jejich nutnost, v místech zvýšeného rizika - Kaufland, Lidl s vyhlášením akcí, nebo úřady, polikliniky, plná tramvaj...)
Krom toho je tento článek neoznačená placená reklama. Naštěstí existují i jiné specializované autoweby, které hají rozum a zdobí je nezávislost.

P.S. Proč nechci na autě nanopolitury nebo cokoli nano, ale raději např. vosky? To už je zas jiná kapitola (viz příspěvek od eLzyxe).
22. 2. 2021 07:40
Ban
Navrhujem redaktorovi za takyto vytvor odhlasovat aspon 3-dnovy ban. To mu snad dali za trest tuto temu.
Avatar - Stejsn
22. 2. 2021 07:38
Za volantem onano?
Svatá panno!
22. 2. 2021 06:37
Propaganda jede bomby...
a to že hypoxie má zcela jistě vliv na soustředění řidiče a že si pod náhubkem tvoříte semeniště je vám evidentně u pr...zadele... hlavně že jste poplatný a můžete doporučit.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud