Japonci dokáží získat elektrickou energii z rotujících pneumatik
Japonská gumárenská společnost Sumitomo se pochlubila novou technologií, díky které je možné získávat elektrickou energii i z rotujících pneumatik.
Za objevem, díky kterému by mělo být možní získávat malé množství elektrické energie z rotujících pneumatik, stál společný výzkum společnosti Sumitomo Rubber Industries a profesora Hiroshi Tani, který působí na fakultě Strojního inženýrství univerzity Kansai University v japonské Ósace.
O získávání elektrické energie by se mělo starat zařízení zvané „energy harvester,“ které je připevněné k vnitřní straně pneumatiky. Když se automobil pohybuje, pneumatika se otáčí a během kontaktu s vozovkou se různě prohýbá. Tato dočasné deformace pak vede ke vzniku statické elektřiny, ze které dokáže „energy harvester“ získat malé množství elektrického proudu. Tento proces se pak nazývá „Frictional Charging,“ tedy frikční nabíjení.
Takto získaná elektrická energie je však bohužel až příliš nízká na to, aby dokázala nabíjet baterie elektromobilů - nebo alespoň jejich světlomety. Summito však věří, že takto získaná energie by mohla být využita například k nabíjení různého drobného příslušenství, jako jsou třeba senzory monitorující tlak vzduchu v pneumatikách (TPMS).
Do budoucna by pak takto získaná energie mohla být využita k napájení celé řady senzorů, které pomohou vytvořit v automobilu zajímavé digitální nástroje bez nutnosti napájení bateriemi, uvádí v tiskové zprávě Sumimoto.
Novou technologii, která vznikla v rámci projektu „Smart Tyre Concept,“ však čeká ještě další vývoj a výzkum, s jehož financováním pomůže dokonce i japonská vláda. Projekt totiž získal podporu od japonské Agentury pro vědu a technologii, která věří, že do budoucna povede k dalším zajímavým objevům.