Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaký má být správný tlak v pneumatikách? Ušetří vám starosti i peníze

Ondřej Mára
Diskuze (13)

Řada řidičů už si naštěstí uvědomuje, že správný výběr pneumatik může zásadním způsobem ovlivnit chování jejich vozu. Stále poměrně vysoké procento řidičů však zapomíná, že i pneumatiky vyžadují ke svému správnému fungování určitou péči a pozornost.

Nemluvíme přitom jen o kontrole minimální hloubky dezénu, kterou většina z nás řeší v období přezouvání. Podceňovat bychom neměli ani tlak v pneumatikách, který je pro jejich správnou funkci naprosto nezbytný. Tlak přitom průběžně ztrácí všechny pneumatiky, přičemž průměrná rychlost se pohybuje okolo 1 PSI měsíčně, jak uvádí Michelin. Jen letmý pohled tak ke kontrole rozhodně nestačí.

Měření tlaku v pneumatikách

Pokud chcete, aby vaše pneumatiky fungovaly správně, měli byste si minimálně každý měsíc vyhradit trochu času, vytáhnout pumpičku, kompresor nebo zajet k benzínce, a obejít auto s kvalitním manometrem. Na ty u benzínek bychom se raději příliš nespoléhali, kdo ví, jak dlouho už je tam mají a kolikrát s nimi kdo třísknul o zem.

Při měření tlaku v pneumatikách je také potřeba si uvědomit, že výsledné hodnoty může ovlivnit i okolní teplota. Pokud budete měřit tlak pneumatik během letního poledne, ještě k tomu po dlouhé jízdě na rozpáleném asfaltu, budou výsledky zkreslené a podstatně vyšší. Naopak pokud budete měřit tlak ve vyhřáté garáži, ze které vyjedete do mrazivé zimy, tlak začne opět rychle klesat. Minimálně v létě tak zkuste tlak měřit ve stínu a ideálně ještě před jízdou. V zimě pak nezbývá než nasadit rukavice a změřit tlak venku.

Zajímavou výhodu nabízejí senzory TPMS (Tire Pressure Monitoring System), kterými jsou vybaveny všechny moderní automobily, od roku 2014 jsou totiž u vozů nabízených v EU povinné. Pořídit je však lze i na starší modely. Tyto senzory totiž automaticky hlídají tlak v pneumatikách a v případě jeho poklesu vás akusticky i vizuálně upozorní.

Jaký je správný tlak?

Správné hodnoty tlaku pneumatik na vašem automobilu můžete najít na několika místech, od uživatelské příručky vozu, až po různé webové stránky. Vůbec nejsnazší však bude prohlédnout si vnitřní stranu dveří a sloupek na straně řidiče, případně víčko nádrže, kam automobilky obvykle umisťují jednoduchou plaketku se správným tlakem pro nejčastější velikost pneumatik a zatížení vozu. A pokud neuspějete, můžete se podívat třeba na web Continental, který dal dohromady obsáhlou tabulku správných tlaků.

S pravidelnými kontrolami však nechceme příliš moralizovat, je nám jasné, že si na to vzpomene málokdo. Tu trochu času byste si však měli určitě vyhradit alespoň před každou delší cestou, případně v momentě, kdy se chystáte cestovat s vyšší zátěží - ať už ve více lidech, nebo s plně naloženým kufrem. I v těchto případech je totiž potřeba upravit nahuštění pneumatik.

Co hrozí?

Pokud budete pneumatiky kontrolovat jen letmým pohledem, nebo se na to úplně vykašlete, vystavujete se hned několika možným problémům. K těm nejmenším patří rychlejší opotřebení pneumatik, vyšší spotřeba paliva a nižší komfort na cestách. Mnohem vážnější problém však představuje zhoršená ovladatelnost a stabilita, zvýšené riziko aquaplaningu nebo prodloužení brzdné dráhy.

Ptáte se, co je horší? Zda přehuštění, nebo podhuštění? Upřímně řečeno, ani jeden stav není ideální. U podhuštění, které je podstatně častější, má sice pneumatika větší kontakt s asfaltem, její středová část se však většinou prohýbá dovnitř a její dezén nefunguje tak, jak byl navržen. Podhuštění také přispívá k vyšší spotřebě a řidiči mají často dojem, že vůz na silnici plave.

Video se připravuje ...

Naopak při přehuštění se kontaktní plocha mezi pneumatikou a asfaltem zmenšuje, což může vést k rychlejší ztrátě stability a trakce. Podvozek začne působit tužším dojmem a jízda se začne stávat podstatně méně pohodlnou.

V terénu všechno jinak

Pokud se ale chystáte do terénu s nízkou adhezí, může se stát podhuštěná pneumatika vaším přítelem. To platí například při jízdě ve sněhu či písku, kde si offroadoví matadoři úmyslně snižují tlak pneumatik, aby se guma více rozprostřela po terénu a oni tak získali lepší trakci. I oni ale před jízdou na zpevněném povrchu opět zastavují a dofukují pnaumatiky na předepsaný tlak.

Ondřej Mára
Diskuze (13)

Doporučujeme

26. 8. 2019 22:50
auto
Děkuji za přínosný návod, zrovna jsem si před nedávnem koupil na moje auto nové pneumatiky z https://www.pneuok.cz a nafukováním pneumatik jsem si nebyl moc jistý. Teď však vím, jaký tlak mají mít, a tak nemám už žádné obavy.
22. 7. 2019 07:12
Pneumatiky
Správný tlak v pneumatikách je hodně důležitý. Já jsem tomu nikdy nevěnoval moc pozornost, protože jsem neměl kompresor, tak jsem to tolik neřešil, ale od té doby, co ho mám a mám od něho udělaný rozvod vzduchu https://www.kompresory-vzduchotechnika.cz/…otrubni-rozvody/ , tak pneumatiky pravidelně kontroluju, aby byly nafouknuté přesně tak, jak mají být a zlepšila se mi spotřeba a auto i líp drží na silnici.
Avatar - Beefcake
3. 7. 2019 21:21
Re: Servisy
A co asi tak ma servis urobit, ked tam idem prezuvat zimne-letne a naopak ? Snad na zaver nafukat, ako sa ma.
Na zimnych mam chvalabohu stale dost cez 10mm :)
Avatar - bystron
3. 7. 2019 19:41
Re: Servisy
servis udělá (když se zadaří) to co zákazník vyslověně chce, resp zaplatí. O gumách jsi nemluvil tak smolík, i kdyby tam bylo 1,5 atm
Avatar - Beefcake
3. 7. 2019 09:06
Servisy
V mojom PREMIOvom pneuservise sa ani neobtazovali uz viackrat zamysliet, na kolko tie gumy nafukat. A pozriet na auto, ci sa spytat, to ani nahodou.
Pre nich je default 250kPa . U mna aj pri vacsom naklade je to vzdy max. 210.
Raz som musel z gum odpustat sam a dalsie razy uz som si na to daval pozor, ale cudovali sa, co chcem...
Takze na servis sa fakt nespoliehat.
A ci tam ozaj davaju miesto vzduchu special zmes, po tom radsej nepatram.